- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dæk leverandør til Audi og Peugeot i 24 timers Le Mans


Følg Le Mans Motorsiden: Under årets 24-timers løb bringer vi aktuelle historier og fotos - direkte fra banekanten i Le Mans.


Præsenteret i samarbejde med Michelin og Shell



De tre Peugeot 908 dominerede som ventet de første timer af 24-timers Le Mans. I baggrunden ses den bedst placerede Audi R10 med Tom Kristensens hold kammerat Allan McNish i cockpittet.


Le Mans 2008:

De danske hold kom godt af sted


Tekst: Søren Clauding – 14. juni 2008 17:35

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det gik helt som forventet, da starten gik på årets 24-timers Le Mans, her lørdag klokken 15:00: Peugeot'erne tog føringen, men afstanden mellem deres omgangstider og Audi racernes omgangstider var halveret, sammenlignet med kvalifikationen.

 

Det spændende forsøg var Audis: Det ser ud til, at de vil kunne køre en omgang længere pr. stint (1 stint er kørslen mellem to planlagte pitstop) og det vil i det lange løb kunne give dem en fordel.

 

Men holder det tempo, som Peugeots tre 908'ere var i stand til at lægge ud med, er de sikre på sejren. I skrivende stund er det nr. 8 med Stephane Sarrazin i cockpittet foran nr. 9 med Christian Klien og nr. 7 med Jacques Villeneuve.

 

I Le Mans er intet dog sikkert. Problemer opstår, større eller mindre og det vil kunne give Audi forhånd.

 

Den hurtigste Audi i løbets første fase er den, der køres af Audis drømmehold bestående af Tom Kristensen, Dindo Capello og Allan McNish. I øjeblikket er den iltre skotte bag rattet og det er intet dårligt valg. McNish er tilstrækkelig aggressiv til at kunne holde sig tæt op af den bageste Peugeot 908.

 

I LMP2 har Casper Elgaard taget føringen efter nogen tid at have ligget i skyggen af det hollandske Van Merksteijn team med den tidligere Formel 1 kører Jos Verstappen i bilen. De kører i identiske Porsche RS Spyder men stabilitet og ingen fejl er vejen til sejr. I skrivende stund har holdkaptajnen John Nielsen taget roret.

I nr. 32 Zytek med bl.a. Juan Barazi på holdet har Michael Verters taget styringen efter at Barazi havde taget et hurtigt stint. Holdet ligger på 4.pladsen i LMP2 alt imens den tredje "lille" prototype, en Lola Mazda med bl.a. Allan Simonsen ligger på 8. pladsen. Lola'en har ikke farten til at kunne avancere, men passer man på køretøjet, er højere placeringer realistisk.

 

I GT1 klassen er der godt gang i en duel mellem Antonio Garcia i Aston Martin og Johnny O'Connell i Corvette. Jan Magnussen havde holdt Corvetten i føring, men Garcia er indtil videre for hurtig til O'Connel.

 

I den lille GT klasse kører Pierre Ehret, Pierre Kaffer og Lars-Erik Nielsen et stabilt løb. De er stille og roligt avanceret og deres Ferrari F430 er nu på 3.pladsen i klassen.


Lars-Erik Nielsen & Co. ligger godt i deres Ferrari F430.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP