På lørdag d. 23.
februar begynder en af de længste sæson’er i Road
Racing køreren Robbin Harms karriere. Da går starten
på årets Supersport verdensmesterskab i ørkenstaten
Qatar og først d. 26. oktober køres finaleløbet. Til
den tid vil der være kørt i alt 15 VM-løb.
”Det bliver en meget
lang sæson og VM-titlen skal ikke vindes i det
første løb,” siger Danmarks bedste motorcykelkører.
”Jeg har derfor tre klare målsætninger for i år: Jeg
skal køre skadefrit, jeg skal bevare overblikket og
så skal jeg simpelthen bare køre den hjem!”
Alle tre erklæringer
er direkte baseret på den 26-årige københavners
store erfaring fra international MC-sport. Efter
nogle ikke mindst økonomisk hårde sæson’er i MotoGP
verdensmesterskabets klasse for 125 ccm motorcykler
tog Robbin Harms springet til de tre gange så
kraftige Supersport motorcykler. Han var hurtigt med
i topstriden, scorede en række podieplaceringer, men
i fjor blev grænserne afprøvet i en sådan grad, at
man ikke præcis kan kalde sæson’en for skadefri.
I fjor var Robbin
Harms presset. Han havde resultatmæssigt sigtet imod
en Top-3 i VM, men skaderne indebar bl.a., at
danskeren ikke kunne køre sæson’ens sidste løb. Nu
er han ”fit-for-race” igen og har bl.a. testet både
oversøisk og i Europa forud for VM-starten.
Testet i Australien
”Det er helt nyt at
have testet oversøisk.” siger Robbin Harms. ”Fordi
det er så koldt i Europa i vinterperioden er værdien
af testene ikke så stor. I år har jeg været tre dage
på Philip Island i Australien under sommer
temperaturer der ligner dem, vi bliver mødt med
undervejs i sæson’en. Det er værdifuldt for teamet
men bestemt også for mig, fordi jeg har fået en del
kørsels erfaring inden det går løs i Qatar.”
Robbin Harms har
desuden testet i Alicante i Spanien, men det er især
sommer-erfaringerne, der kommer ham til gode, når
første VM-afdeling skal køres – i Qatar er
temperaturerne let omkring 35-40 grader. |