Stephane Peterhansel
og Jean Paul Cottret i Mitsubishi Pajero Evo mistede
føringen i Central Europe Rally på rallyets
næstsidste etape og måtte affinde sig med 2. pladsen
i et rally, som de har ført størstedelen af tiden.
”Det er uden
sammenligning det mest hektiske rally, vi nogensinde
har deltaget i, en rigtig gyser,” siger Volkswagens
Motorsportsdirektør, danskeren Kris Nissen.
Det understreges af
Mitsubishis rally-direktør, Dominique Serieys:
”Rallyet udviklede sig
undervejs til at være utrolig tæt og tempoet
exceptionelt højt. Derfor er det også yderst
tilfredsstillende, at vi har to biler i top-4.”
Central Europe Rally
blev først og fremmest gennemført på rekordtid,
fordi man havde brug for en erstatning for årets
Rallye Dakar, men grunden til, at det overhovedet
kunne lade sig gøre, var at A.S.O. gennem nogen tid
har arbejdet med tanken om en egentlig Dakar
løbsserie, på samme måde som der f.eks. foruden 24
timers Le Mans gennemføres en Le Mans løbsserie hen
over året.
Central Europe Rally
er derfor ikke alene et ”erstatnings-Dakar” men også
det første rally i en løbsserie, som i år forventes
at blive suppleret af yderligere to kortere
cross-country rallyes. Til næste år er det
traditionelle Rallye Dakar planlagt til at finde
sted i januar. Men i stedet for Afrika flyttes
afviklingen til Argentina og Chile, som i vidt
omfang kan give deltagerne de samme udfordringer som
Afrikas enestående men noget urolige ørkenområder.
Reaultat, Central
Europe Rally 2008:
1. Carlos Sainz/Michel
Perin (SPA/FRA), VW Race Touareg 2, 11t18m08s
2. Stephane
Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA/FRA), Mitsubishi
Pajero Evo, +2m01s
3. Dieter Depping/Timo
Gottschalk (GER/GER), VW Race Touareg 2, +6m34s
4. Luc Alphand/Gilles
Picard (FRA/FRA), Mitsubishi Pajero Evo, +7m28s
5. Carlos Sousa/Andreas
Schultz (SPA/GER), Volkswagen Race Touareg 2,
+33m45s
6. Bruno Saby/Alain
Guehennec (FRA/FRA), BMW X3 CC, +46m30s |