Det så ud som om,
Central Europe Rally blev afgjort, da sydafrikaneren
Giniel de Villiers rullede med sin Volkswagen Race
Touareg på torsdagens første hastighedsetape. De
Villiers var i færd med at hale ind på Mitsubishis
Stephane Peterhansel. Forskellen var blot 1 minut 44
sekunder inden dagens tredjesidste etape og med
tilstrækkelig højt tempo ville VW’en kunne indhente
Mitsubishi’en.
Men tempo’et var
for højt, De Villiers ramte en ujævnhed, som
sendte bilen lidt i luften. Derpå ramte den det
efterfølgende bump med næsen først og den snublede
på det nærmeste over sig selv. Man var i fjerde gear
og hastigheden så høj, at Race Touareg’en rullede
ikke færre end seks gange – uden at nogen af kørerne
iøvrigt kom noget til. Det siger meget om
sikkerheden i moderne rallysport. Men bilen – eller
resterne af den – kommer ikke videre i dette rally.
Og så var Peterhansel
vel urørlig i spidsen!
Det var han, men kun
for en kort stund:
"Vi punkterede i
formiddags og havde problemer med gearkassen i
eftermiddags," fortalte den 9-dobbelte Dakar-vinder.
"Ialt mistede vi fire minutter, det er frustrerende,
for nu er vi tilbage hvor vi startede."
De ord rammer helt
præcist. For samtidig med at Volkswagen teamet under
ledelse af danske Kris Nissen havde uheld med De
Villiers lufttur, formåede den regerende
cross-country verdensmester, Carlos Sainz, at holde
så højt et tempo, at han ikke bare vandt torsdagens
etape, men en overgang overtog føringen i rallyet.
Da dagen var omme, var Peterhansel i føring påny,
men afstanden imellem ham og Sainz var reduceret til
sølle 22 sekunder – efter fem dages rallykørsel!
Afstanden er præcis det forspring,
Stephane Peterhansel
havde til Carlos Sainz efter rallyets første to
etaper.
Begivenhederne i
toppen stjal billedet. Men med til historien hører
også, at Peterhansels team-kammerat, Juan Nani Roma
i en Mitsubishi Pajero Evolution magen til
franskmandens blev 2’er på torsdagens etape og
ligger på en samlet 3. plads blot 2 minutter 38
sekunder efter Peterhansel.
|