Mitsubishi benytter anledningen til at debutere i
cross-country rally med dieseldrift.
Dakar var kostbar for alle, men man har reageret
hurtigt og derfor er vi naturligvis også med i
Central Europe Rally – og næste år i Chile og
Argentina.”
Den samme holdning har man hos Mitsubishi:
”Desuden benytter vi anledningen til at forberede os
til 2009 Dakar-rallyet,” siger Mitsubishi Ralliart
teamets direktør, Dominique Serieys. ”Vi debuterer
med vores nye 6-cylindrede 3-liters turbo diesel i
Central Europe Rally, men benytter også
anledningen til at indsætte en serieproduceret
Outlander i flåden af servicekøretøjer.”
Ny epoke
Mange anser Central Europe Rally for at være
starten på en ny epoke i cross-country rallysporten.
Arrangørerne er blevet stillet overfor nye
udfordringer, da store dele af ruten pga. det sene
europæiske forår er dækket af sne. Man har etableret
en alternativ rute, men som altid i den type af
rallies er der mulighed for ændringer i sidste
øjeblik. Fremkommelighed er nødvendig og
sikkerhedsfaktoren helt uundgåelig.
Da rallyet er nyt, er det vanskeligt at udråbe en
favorit, men Volkswagens spanske Carlos Sainz, som
er tidligere verdensmester i almindelig rallykørsel
og regerende verdensmester i cross-country rally,
kender måske bedre terræn typen end Mitsubishis
topnavn, franskmanden Stephane Peterhansel, der har
vundet Dakar 9 gange i alt. Men deltagerlisten
tæller også navne som sydafrikaneren Giniel de
Villiers i Volkswagen Race -Touareg, som Peterhansel
selv anser for den måske hårdeste konkurrent.
Stærke hold
Mitsubishis Pajero MPR14 Evolution dieselbilen køres
af japaneren, den tidligere Dakar-vinder Hiroshi
Matsuoka(co-driver: Pascal Maimon, Frankrig), mens
Peterhansel (co-driver: Jean-Paul Cottret,
Frankrig), landsmanden Luc Alphand (co-driver:
Gilles Picard, Frankrig) og spanieren Joan Nani Roma
(co-driver: Lucas Cruz, Spanien) hver kører den
hidtidige MPR13 model.
Hos Volkswagen suppleres Sainz (co-driver: Michel
Périn, Frankrig) og de Villiers (co-driver: Dirk von
Zitzewitz, Tyskland) af amerikaneren Mark Miller
samt tyskeren Dieter Depping hver med sydafrikaneren
Ralph Pitchford og tyskeren Timo Gottschalk i
observatør sædet. Bilerne er de velkendte men
stadigt videreudviklede Race-Touaregs med 2,5 liters
turbo-dieselmotorer. |