Blot et par dage inden Copenhagen Historic Grand
Prix løber af stablen (det sker her i weekenden d.
2.-3. august) har arrangørerne af Grand Prix’et fået
en ”last minute” tilmelding fra ingen ringere end
Audi fabrikskøreren Mike Rockenfeller.
24 år gammel er Rockenfeller fra Tyskland en af de
unge kørere, som Audi fabriksteamet satser målrettet
på at få helt til tops i sporten. Og det sker med
raketfart: I 2008-udgaven af 24-timers Le Mans
scorede Rockenfeller 4. pladsen i den næstbedst
placerede Audi R10 TDI. Som bekendt blev løbet
vundet af team-kammeraten Tom Kristensen og hans
hold.
Rygtet har spredt sig
Grand Prix’ets omdømme og ikke mindst deltagelsen af
det store antal stjernekørere har spredt sig som en
løbeild i Europa. Men det er normalt en langvarig
proces at gøre historiske racerbiler klar og bringe
dem til start.
Men schweizeren Heiko Ostmann fik nys om
begivenheden og har på rekordtid fået gjort sine
biler klar til start – inklusive en prominent kører
i form af Rockenfeller.
Ungt motorsports ikon
Mike Rockenfeller er et ægte motorsports-ikon,
symbolet på en ung fremadstormende racerkører, som
trods sin unge alder har opnået imponerende
resultater: I 2004 og 2005 vandt han Porsche Carrera
Cup’en og i 2005 tog han desuden sejren i
GT2-klassen i 24-timers Le Mans. Samme år blev Lars
Erik Nielsen og Thorkild Thyrring nr. 6 i
GT2-klassen – det sætter Rockenfellers præstation i
et særligt perspektiv.
I
2006 vandt tyskeren FIA GT Mesterskabet, 24-timers
løbet på Nürburgring og GT2-klassen i 24-timers
løbet på Spa-Francorchamps.
Audi fabrikskører
I
2007 debuterede Rockenfeller som Audi fabrikskører i
det tyske standardvognsmesterskab, DTM, og glimrede
ved at blive nr. 3 i blot sit andet DTM-løb. I år
har han som nævnt deltaget i 24-timers Le Mans på
Audis fabrikshold og opnåede 4. pladsen efter de to
Peugeot-racere, der fulgte i baghjulene på Tom
Kristensens vinder-Audi.
Rockenfeller er i sagens natur endnu en stjernekører
i ”CHGP” – og han bringer for øvrigt antallet af Le
Mans sejre repræsenteret i København op på
imponerende 27.
Bilerne, som Heiko Ostmann bringer til København, er
ikke mindre imponerende.
CHGP valgt som ”årets løb”
Der er tale om yderst sjældne biler. Først af alt en
Lagonda Rapier Le
Laguna Rapier fra 1937 er en af de ganske få
Lagonda’er som fabrikken byggede som registrerede
til race. Den kører kun ét løb om året – på billedet
i Le Mans 2006 – i år er det ene løb Copenhagen
Historic Grand Prix. |