- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chevrolet kommer til Anderstorp frisk fra en 1-2-3 triumf i Porto.


VM i nabolaget:

WTCC kommer til Anderstorp

Tekst: Søren Clauding – 19. juli 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I den kommende weekend er der VM i nabolaget. Det foregår godt nok i Sverige, men indenfor et par timers kørsel fra Helsingborg eller Göteborg eller hvor man nu kommer fra. Det foregår på Scandinavian Raceway ved Anderstorp - den eneste motorbane i Skandinavien der har såkaldte Grand Prix mål. Dvs. den er 4 kilometer lang og dermed kan den lægge asfalt til VM-løb.

 

Og det er lige præcis hvad den gør. Her i weekenden d. 28.-29. juli køres 7. afdeling af Verdensmesterskabet for standardvogne i Anderstorp og bortset fra Rally, er det første gang i næsten 15 år der afvikles et VM-løb for biler i Skandinavien.

 

Det er med andre ord noget af en begivenhed, noget af en sensation også, at det er lykkedes svenskerne at få fat i en VM-afdeling. For der er rift om dem rundt om i verden. Sidst blev der kørt løb i Porto i Portugal og der køres også andre eksotiske steder som i Curitiba i Brasilien og i Macau på kanten til Kina. Og der køres på legendariske motorbaner som Monza i Italien og Brands Hatch i England.

 

VM for standardvogne – eller på engelsk World Touring Car Championship – eller kort bare WTCC – er en slags international udgave af det danske standardvognsmesterskab, det vi kender som DTC. Reglerne er ikke meget forskellige fra hinanden, men der er naturligvis begrænsning på antallet af deltagere. Derfor er der ingen DTC kørere, der får mulighed for at deltage i Anderstorp.

 

Der er til gengæld et imponerende opbud af kendte internationale racerkørere – mange af dem har tidligere kørt Formel 1. Det er dog englænderen Andy Priaulx, der aldrig har siddet i en Formel 1 bil, der i sin BMW har domineret mesterskabet og har vundet VM-titlen i de to år, verdensmesterskabet har fundet sted.

 

Inden Anderstorp er han på en delt 2.plads i VM – men kun 2 points adskiller ham fra den førende Jörg Müller fra Tyskland. Andre kendte navne er den handikappede italiener, Alessandro Zanardi, der bl.a. vandt Indycar mesterskabet to gange inden det uheld, der handikappede ham. Og Jordi Gené, Gabrielle Tarquini samt Nicola Larini, der alle har kørt Formel 1.

 

Nicola Larini har i øvrigt vundet i Anderstorp før. Det var i 2002 og 2003, hvor man afviklede EM-løb på den svenske bane. Dengang kørte Larini godt nok Alfa Romeo, men den har han siden skiftet ud med en Chevrolet Lacetti.

 

Standardvogns racing har i VM-sammenhæng oplevet en skiftende ”tilværelse”. Der har i lange perioder slet ikke været kørt et VM, fordi der manglede den nødvendige opbakning fra bilfabrikkernes side. Det er ændret og den nuværende serie er baseret på italiensk standardvogns racing, der for 10 år siden lagde grunden for en international serie, som skulle samle forskellige racerklasser i udvalgte weekend’er, de såkaldte Super Racing Weekends. Det unikke var også, at Eurosport indgik som anpartshaver i serien og dermed sikrede TV-eksponering over hele Europa.

 

Mesterskabet for standardvogne – touring cars – blev den vigtigste ingrediens. Det blev hurtigt en europæisk serie som siden fik FIA, det internationale bilforbunds blå stempel som Europamesterskab. Herfra udsprang det VM, vi kender i dag og som nu kører på sit tredje år.

 

Foruden BMW er Alfa Romeo fortsat med. Men mere spændende er det, at Seat og Chevrolet for få år siden involverede sig i mesterskabet. De gør det rigtig godt. Seat ligger på 2.pladsen efter BMW i Bilmærkernes VM. Og det er nok mest pga. BMW’s store erfaring i mesterskabet, at de stadig fører. BMW har nemlig været med fra begyndelsen af. Desuden har Seat i Anderstorp premiere på en helt ny diesel-version af Leon'en. En 280 hestes maskine med et drejningsmoment, der er væsentlig større end benzinversionerne. VW koncernen har ikke mindst fra Audis deltagelse i Le Mans stor erfaring med dieseldrift i motorsport. Det vil nok give konkurrenterne noget at tænke over.

 

Og Chevrolet kommer til Sverige frisk fra en imponerende 1-2-3 triumf i Portugal, hvor det var schweizeren Alain Menu, der sejrede i dagens første race foran Nicola Larini og Robert Huff. I Anderstorp får Chevrolet desuden assistance af en meget dygtig svensker, Richard Rydell der har kørt mange VM-løb, bl.a. for Seat.

 

Seats kørere er i årets VM først og fremmest franskmanden Yvan Müller. Han er nr. 4 i VM indtil nu og har i tidens løb vundet et utal af løb, bl.a. var han i 10 år helt suveræn i vinterserien, Trophee Andros, som bestod af motorløb i is og sne i de franske alper. Müller bakkes op af Gabrielle Tarquini, Michel Jourdan og Jordi Gené.

 

Det spændende i Anderstorp bliver også hvordan de forskellige bilmærker

Yvan Müller (billedet) og Jorde Gené stiller i Anderstorp for første gang i WTCC historien op med en 280 hestes diesel Seat.

 

Jörg Müller fører WTCC. På billedet foran den regerende og dobbelte verdensmester, Andy Priaulx.


 

tackler den næsten 1 kilometer lange langside. Hastighederne forventes at blive på omkring 250 km/t inden nedbremsningen, som er næsten blind. Dvs. man kan ikke rigtig se svinget før man er der henne.

 

Selve banen, altså Scandinavian Raceway, har i øvrigt en fornem historie. Den blev indviet i 1969 og den har lagt asfalt til de fleste internationale løbsserier, bl.a. Formel 1 VM i 1973-1978. MotoGP VM i 1971-1977, Superbike VM i 1991 og 1993. Så sent som i 2003 blev der altså afviklet Super Racing Weekend i Anderstorp. Banens store styrke er den intime atmosfære og nærhed til naturen. Største svaghed er afstanden til de store byer og den manglende infrastruktur.

 

Hvis man har lyst til en tur til Anderstorp er det ikke så svært at håndtere, hvis man er indstillet på at campere. Der er utrolig smukt i området, vejrguderne plejer at være gode ved svenskerne og deres gæster på denne tid af året. Men en enkelt ting skal man huske:  Myggespray.

 


Banefakta.

 

Banelængde: 4025 meter

Beliggenhed: Umiddelbart øst for Anderstorp, ca 200 km nord for Helsingborg

 

Tidligere vindere:

2002 ETCC Race 1: Nicola Larini (Alfa Romeo 156)

2002 ETCC Race 2: Jörg Müller (BMW 320i)

2003 ETCC Race 1: Roberto Colciago (Alfa Romeo 156)

2003 ETCC Race 2: Nicola Larini (Alfa Romeo 156)

 

Banerekord, standardvogne: Nicola Larini (Alfa Romeo 156): 1m39,946s/144,98 km/t


Program

7. afd. af WTCC/Race 13 og 14:

 

Lørdag d. 28.07.2007:

09:00:         Fri træning 1

11:30:         Fri træning 2

15:30          Kvalifikation

Søndag d. 29.07.2007:

09:30:         Opvarmning

12:05.         Race 1

14:35:         Race 2


VM-stilling forud for løbene i Anderstorp:

Pointtildeling i hvert race: 10-8-6-5-4-3-2-1

Kørere:

1. Jörg Müller (GER), 58 points

2. Augusto Farfus (BRA), 56 pts.

3. Andy Priaulx (GBR), 56 pts.

4. Yvan Müller (FRA), 39 pts.

5. Alain Menu (SWI), 38 pts.

6. Nicola Larini (ITA), 38 pts.

7. Gabrielle Tarquini (ITA), 35 pts.

8. James Thomson (GBR), 26 pts.

9. Robert Huff (GBR), 22 pts.

10. Félix Porteiro (SPA), 21 pts.

Bilmærker:

1. BMW, 167 points

2. Seat, 124 pts

3. Chevrolet, 111 pts.

4. Alfa Romeo, 57 pts.


Afvikling:

Der afvikles to løb på en løbsdag. Kvalifikationskørslerne lørdag afgør startpositionerne i søndagens Race 1. Resultatet af Race 1 afgør startpositionerne i Race 2 – dog således at de 8 først placerede i Race 1 starter Race 2 i omvendt rækkefølge.

 

Der tildeles handikapvægt efter et system baseret på løbsresultater. Forud for Anderstorp er tildelingen: Andy Priaulx: 60 kg. Jorg Müller: 60 kg. Augusto Farfus: 60 kg. Nicola Larini: 55 kg Yvan Müller: 55 kg

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP