Dansk bilsport gik i 2023 fra
succes til succes. Vi har samlet op på resultaterne
og hér er en samling af de vigtigste højdepunkter:
Christian Rasmussen
vandt i USA Indy NXT-mesterskabet, efter
undervejs at have scoret fem sejre, herunder oven i
købet to på ovalbane, og desuden at have opnået
yderligere tre podieplaceringer og fire
pole-positions. Mesterskabssejren medførte, at
Christian fra Amager i København har kunnet få en
fod indenfor i den amerikanske top-kategori,
IndyCar, hvor han i år skal køre for Ed Carpenter
Racing. Foruden Indy NXT har Christian Rasmussen
også deltaget i sportsvognsmesterskabet, IMSA
Endurance LMP2, med flere topresultater.
I Formel 2 var
Frederik Vesti tæt på at vinde det officielle
FIA Formula 2 Championship. Selvom sæsonafslutning i
Abu Dhabi var fremragende, og til trods for at han
med hele seks løbssejre var den mest vindende kører
i mesterskabet, måtte Frederik Vesti se sig hensat
til 2. pladsen. Årsagen var primært, at fire af
løbstriumferne var sejre i de såkaldte sprintløb,
der tæller mindre end hovedløbene.
Oven på en flot debutsæson i
IndyCar i 2022 opnåede Christian Lundgaard
i 2023 at blive den første dansker i historien, der
har vundet et IndyCar løb. Det skete, da han blev
nr. 1 i Toronto. Foruden sejren opnåede Lundgaard
også to pole positions, som gav ham en samlet 8.
plads i IndyCar mesterskabet. Han udmærkede sig i
øvrigt ved at være den eneste kører, der
regelmæssigt udfordrede ”de tre store” i
mesterskabet: Penske, Andretti og Ganassi.
I Formel 1 har
Kevin Magnussen nu kørt sin ottende sæson her.
Desværre var Haas’ VF23-model ikke
konkurrencedygtig, og Kevin Magnussen formåede alene
at brillere over enkeltstående omgange i
kvalifikationen.
En håndfuld unge danskere
forsøgte sig i spansk Formel 4 såvel som den nye
Eurocup-3. Bedst gik det Sebastian Øgaard med en
samlet tredjeplads i europacup’en.
Sportsvognsracing
I World Endurance
Championship debuterede flere nye teams i
topkategorien – de såkaldte Hypercars. Foruden
Toyota, Peugeot og til dels Alpine var Ferrari,
Cadillac og Porsche nu også en del af show’et.
Det betød dansk deltagelse i
topklassen for første gang siden Tom Kristensen
sluttede WEC-karrieren efter 2014. I 2023 deltog
ikke færre end tre danskere i Hypercar, og selv om
det ikke blev til sejre er grunden lagt til
fremtidig succes.
I Hypercars var
Nicklas Nielsen den første danske
Ferrari-fabrikskører nogensinde. Han opnåede bl.a.
en 2. plads i cockpittet på en Ferrari 499P på
fabrikkens hjemmebane i Monza.
Mikkel Jensen deltog i
Peugeots radikale, vingeløse 9X8 Hypercar, som
fabrikken måtte erfare var bedre på computeren end
på banen. Mikkel Jensen selv var sædvanligvis den
hurtigste i sit team, og det samme gjaldt i
LMP2-kategorien i det amerikanske IMSA mesterskab,
hvor han i en Oreca 07 vandt et par løb og sluttede
på en samlet 3. plads.
Michael Christensen
kørte som fabrikskører for Porsche i Hypercar
klassen. Porsche havde dog ikke den forventede
succes med deres 963 model, og det ramte også den
danske tidligere Le Mans klasse-vinder.
De tre ovennævnte fortsætter
i øvrigt i WEC Hypercar klassen i den kommende
sæson, og får selskab af 23-årige Oliver
Rasmussen i en privatanmeldt JOTA-Porsche, med
den tidligere Formel 1 verdensmester Jenson Button
som en af team-kollegerne.
I LMP2 klassen deltog
Oliver Rasmussen sammen med David
Heinemeier Hansson og brasilianske Pietro
Fittipaldi i WEC og hentede flere topresultater for
JOTA teamet, herunder klassesejr på Monza. De
sluttede på en del 6. plads i kampen om det
officielle FIA Endurance Trophy.
Alt imens Malthe Jakobsen
konsoliderede sin status som supertalent ved at være
den drivende kraft bag den samlede sejr i den
europæiske Le Mans Serie (ELMS) i LMP2 Pro/Am
kategorien. Samtidig debuterede han med sine dengang
blot 19 år som yngste dansker nogensinde i 24-timers
løbet på Le Mans, indplaceret som udviklingskører
for Peugeot.
Michelle Gatting skrev
sammen med kollegerne i Iron Dames teamet historie,
da de vandt sidste afdeling af LMGTE Am klassen som
en del af WEC, og siden sluttede på en samlet 2.
plads i kampen om FIA Endurance trofæet i LMGTE. Det
var første gang et hold bestående alene af
kvindelige racerkørere vandt en afdeling af dette
mesterskab.
Mikkel O. Pedersen
kunne også kalde sig løbsvinder, da han og
Porsche-holdet Dempsey-Proton sejrede i LMGTE Am
klassen under WEC.
I den amerikanske IMSA serie
sluttede Marco Sørensen på en samlet 2. plads
i GTD klassen, mens Frederik Schandorff var
stærkt medvirkende til, at team-kollegaen Brendan
Iribe kunne vinde titlen som bedste bronzekører i
samme klasse, og nok så vigtigt dermed opnåede en
”adgangsbillet” til Le Mans 2024. Selv placerede
Schandorff sig på en samlet 6. plads i mesterskabet.
De største mesterskaber for såkaldte ”Cup-biler” er
dem som Porsche og Lamborghini står
for, og her var der også dansk deltagelse. Bedst gik
det for den nyudnævnte Porsche-junior Bastian
Buus, der vandt den mest prestigefyldte pokal af
alle: Porsche Super Cup. I Lamborghini World Finales
hentede Frederik Schandorff og hans kinesiske
medkører den samlede sejr i Pro/Am, mens Largim Ali
også viste sig flot frem i Pro-klassen. |