At 24 timers Le Mans har 100
års jubilæum i år er næppe forbigået nogen
motorsportsentusiasts opmærksomhed. Men faktisk er
100 året for afviklingen af det første 24 timer
lange racerløb for biler blot ét af en hel stribe
jubilæer i år, inklusive undertegnedes helt
personlige. Blot et hurtigt skud: Goodyear fejrer
125 års jubilæum i år, Porsche fejrer 75 år og så
var der lige undertegnedes i den større sammenhæng
ikke hel så stort, men…
Det bliver faktisk den 40.
gang, at jeg dækker 24 timers Le Mans ”on-site”,
altså fra banekanten i Le Mans. Det er flere dekader
af oplevelser, der er strømmet igennem mig, men
faktisk er det mest fremtiden, der er årsagen til,
at jeg personligt er blevet ved og ved.
Le Mans racets 100 års
jubilæum er et 100 ÅRS jubilæum. Faktisk er det
”kun” det 91. race, for der var lige en verdenskrig
engang i 40’erne, som effektivt satte en bremse på
racer kørslen i 10 år. En på alle måder trist grund,
især set i lyset af at netop det fantastiske
racerløb i den franske provinsby et par hundrede
kilometer sydvest for Paris er noget af det mest
livsbekræftende, sportsverdenen har skabt. Hvorfor –
det vender jeg tilbage til.
Naturligvis er det vigtigt,
at nævne Goodyears jubilæum. Ikke alene fordi den
amerikanske dækgigant gennem en årrække har gjort
det økonomisk forsvarligt for mig, at have fokus på
Le Mans både i så lang tid ad gangen og i så mange
år. Men også fordi det udbytte, som måske netop
Goodyear mere end nogen andet dækproducent over
tiden har hentet ud af de udmarvende maraton
racerløb, er kommet såvel bilkøbere verden over til
gode som den indsats, der i disse år ydes for at
reducere forurening, energiforbrug og samtidig øge
sikkerheden på stadig mere befærdede veje.
En enestående begivenhed
Den målrettede indsats,
arrangørerne af 24 timers Le Mans (Automobile Club
de l’Ouest) til stadighed gør for at sikre, at
racerløbet både er en enestående begivenhed, et
gigantisk show og samtidig et unikt bidrag til over
en kam at reducere belastningen af jordkloden, er
uden sidestykke. Indsatsen er forgrenet ud i
detaljer, som kun få til daglig går rundt og er
opmærksomme på, men som alligevel yder et bidrag til
fællesskabet, detaljer som, fordi der er så mange af
dem, tilsammen gør en forskel.
Hvad dækkene angår er det
bemærkelsesværdigt, at Goodyear har fravalgt
konkurrencen i Hypercar kategorien og i stedet
koncentrerer sig om LMP2 klassen for
sportsprototyper. Hér er de eneleverandør. Til næste
år udvides samarbejdet til at omfatte den kommende
nye LMGT3 kategori. Fordelene ved at være
eneleverandør til racerklasser, der ikke er helt så
ekstreme som Hypercars, og som deltager at modtage
samme slags dæk som konkurrenterne, er mange. Der
spares ressourcer i produktionen, der skabes en høj
grad af ensartethed og for Goodyears vedkommende
indebærer det også, at grundlaget for at anvende
erfaringerne i produktionen af seriefremstillede dæk
til almindelige biler bliver langt mere omfattende.
Intelligente dæk
Og meget a-pro-pos
præsenterer Goodyear, netop i Le Mans i år, den
første i hvert racerdæk indbyggede
”intelligensfunktion”, der i realtid sender
informationer videre til såvel team som racerkører.
Derved kan racerbilens samlede funktion optimeres,
hvilket både kan give større fart, bedre
energiudnyttelse, mindre belastning af bilen og
samtidig øge sikkerheden.
I første omgang er det den
særlige ”NASCAR Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 Garage
56”, der udstyres med de avancerede dæk, og
samarbejdspartnerne fra det amerikanske Hendrick
Motorsport, der står for praktikken. ”Garage 56” er
en særlig deltagerplads i Le Mans racet for
fremtidige køretøjer, der under løbsforhold får
mulighed for at afprøve unikke løsninger til
fremtidig gavn.
Toyota brint-racer på
banen
Det er samme idé, der ligger
bag det forhold, at man allerede i 2026 vil have en
klasse åben for biler, der benytter brint som
energilagringsmedie. ACO har netop indgået en aftale
med Toyota i Japan om at det vil blive tilfældet,
hvorefter Toyota vil kunne speede deres
udviklingsarbejde indenfor brint teknologien op, vel
vidende at 24 timers Le Mans vil kunne indgå som
kommunikations- og testplatform. Faktisk vil
tilskuerne ved årets Le Mans race også lørdag d. 10.
juni klokken 12:20 kunne opleve den brintdrevne
Toyota GR Corolla H2 Concept racerbil i fuld fart på
den 13,626 kilometer lange Le Mans racerbane.
24 timers Le Mans har en
kolossal betydning, som rækker langt ud over
motorsporten. Denne artikel ville kunne fortsætte i
en uendelighed, men det må komme hen ad vejen. I
alle tilfælde er den svaret på, at 100 året for
løbets første afvikling, at 125 året for Goodyears
tilblivelse, at 75-året for ”fødslen” af det mest
vindende bilmærke i Le Mans nogensinde (Porsche går
i år efter deres 20. sejr i det klassiske motorløb)
og andre ”Le Mans jubilæer” ikke er ligegyldige
milepæle.
Derfor…
Det er også årsagen til at
undertegnede, redaktør og udgiver af bl.a.
Motorsiden.dk stædigt holder fast i dækningen ”på
stedet” af den vigtige begivenhed. Det er hvert år
en kæmpe motorsports oplevelse, men det er mere end
noget andet et nyt skridt ind i fremtiden til glæde
for os alle, både inkarnerede motorsportsfans og
jordens beboere i bred forstand.
Jeg må indrømme, at det er 45
år siden jeg som ganske ung overværede 24 timers Le
Mans første gang ”on-site”, et par private
begivenheder og Corona-år spændte lidt ben i
statistikken. Men jubilæer er jo egentlig bare tal,
om end de udgør milepæle i et liv for mit
vedkommende med og omkring motorsporten. Om 40
bliver til 41 må tiden vise. Men det er ret sikkert,
at 100 bliver til 101, at 125 bliver til 126 og 75
bliver til 76.
God fornøjelse i Le Mans
”on-site”, ved TV-skærmene – eller på Motorsiden.dk.
Søren Clauding
|