- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2023

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



Goodyears udbytte af Le Mans deltagelsen kommer langt ud over banekanten til fordel for alle.

24 timers Le Mans 2023 optakt

Jubilæer på stribe er værdifulde milepæle


Af Søren Clauding – juni 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

At 24 timers Le Mans har 100 års jubilæum i år er næppe forbigået nogen motorsportsentusiasts opmærksomhed. Men faktisk er 100 året for afviklingen af det første 24 timer lange racerløb for biler blot ét af en hel stribe jubilæer i år, inklusive undertegnedes helt personlige. Blot et hurtigt skud: Goodyear fejrer 125 års jubilæum i år, Porsche fejrer 75 år og så var der lige undertegnedes i den større sammenhæng ikke hel så stort, men…

 

Det bliver faktisk den 40. gang, at jeg dækker 24 timers Le Mans ”on-site”, altså fra banekanten i Le Mans. Det er flere dekader af oplevelser, der er strømmet igennem mig, men faktisk er det mest fremtiden, der er årsagen til, at jeg personligt er blevet ved og ved.

 

Le Mans racets 100 års jubilæum er et 100 ÅRS jubilæum. Faktisk er det ”kun” det 91. race, for der var lige en verdenskrig engang i 40’erne, som effektivt satte en bremse på racer kørslen i 10 år. En på alle måder trist grund, især set i lyset af at netop det fantastiske racerløb i den franske provinsby et par hundrede kilometer sydvest for Paris er noget af det mest livsbekræftende, sportsverdenen har skabt. Hvorfor – det vender jeg tilbage til.

 

Naturligvis er det vigtigt, at nævne Goodyears jubilæum. Ikke alene fordi den amerikanske dækgigant gennem en årrække har gjort det økonomisk forsvarligt for mig, at have fokus på Le Mans både i så lang tid ad gangen og i så mange år. Men også fordi det udbytte, som måske netop Goodyear mere end nogen andet dækproducent over tiden har hentet ud af de udmarvende maraton racerløb, er kommet såvel bilkøbere verden over til gode som den indsats, der i disse år ydes for at reducere forurening, energiforbrug og samtidig øge sikkerheden på stadig mere befærdede veje.

 

En enestående begivenhed

Den målrettede indsats, arrangørerne af 24 timers Le Mans (Automobile Club de l’Ouest) til stadighed gør for at sikre, at racerløbet både er en enestående begivenhed, et gigantisk show og samtidig et unikt bidrag til over en kam at reducere belastningen af jordkloden, er uden sidestykke. Indsatsen er forgrenet ud i detaljer, som kun få til daglig går rundt og er opmærksomme på, men som alligevel yder et bidrag til fællesskabet, detaljer som, fordi der er så mange af dem, tilsammen gør en forskel.

 

Hvad dækkene angår er det bemærkelsesværdigt, at Goodyear har fravalgt konkurrencen i Hypercar kategorien og i stedet koncentrerer sig om LMP2 klassen for sportsprototyper. Hér er de eneleverandør. Til næste år udvides samarbejdet til at omfatte den kommende nye LMGT3 kategori. Fordelene ved at være eneleverandør til racerklasser, der ikke er helt så ekstreme som Hypercars, og som deltager at modtage samme slags dæk som konkurrenterne, er mange. Der spares ressourcer i produktionen, der skabes en høj grad af ensartethed og for Goodyears vedkommende indebærer det også, at grundlaget for at anvende erfaringerne i produktionen af seriefremstillede dæk til almindelige biler bliver langt mere omfattende.

 

Intelligente dæk

Og meget a-pro-pos præsenterer Goodyear, netop i Le Mans i år, den første i hvert racerdæk indbyggede ”intelligensfunktion”, der i realtid sender informationer videre til såvel team som racerkører. Derved kan racerbilens samlede funktion optimeres, hvilket både kan give større fart, bedre energiudnyttelse, mindre belastning af bilen og samtidig øge sikkerheden.

 

I første omgang er det den særlige ”NASCAR Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 Garage 56”, der udstyres med de avancerede dæk, og samarbejdspartnerne fra det amerikanske Hendrick Motorsport, der står for praktikken. ”Garage 56” er en særlig deltagerplads i Le Mans racet for fremtidige køretøjer, der under løbsforhold får mulighed for at afprøve unikke løsninger til fremtidig gavn.

 

Toyota brint-racer på banen

Det er samme idé, der ligger bag det forhold, at man allerede i 2026 vil have en klasse åben for biler, der benytter brint som energilagringsmedie. ACO har netop indgået en aftale med Toyota i Japan om at det vil blive tilfældet, hvorefter Toyota vil kunne speede deres udviklingsarbejde indenfor brint teknologien op, vel vidende at 24 timers Le Mans vil kunne indgå som kommunikations- og testplatform. Faktisk vil tilskuerne ved årets Le Mans race også lørdag d. 10. juni klokken 12:20 kunne opleve den brintdrevne Toyota GR Corolla H2 Concept racerbil i fuld fart på den 13,626 kilometer lange Le Mans racerbane.

 

24 timers Le Mans har en kolossal betydning, som rækker langt ud over motorsporten. Denne artikel ville kunne fortsætte i en uendelighed, men det må komme hen ad vejen. I alle tilfælde er den svaret på, at 100 året for løbets første afvikling, at 125 året for Goodyears tilblivelse, at 75-året for ”fødslen” af det mest vindende bilmærke i Le Mans nogensinde (Porsche går i år efter deres 20. sejr i det klassiske motorløb) og andre ”Le Mans jubilæer” ikke er ligegyldige milepæle.

 

Derfor…

Det er også årsagen til at undertegnede, redaktør og udgiver af bl.a. Motorsiden.dk stædigt holder fast i dækningen ”på stedet” af den vigtige begivenhed. Det er hvert år en kæmpe motorsports oplevelse, men det er mere end noget andet et nyt skridt ind i fremtiden til glæde for os alle, både inkarnerede motorsportsfans og jordens beboere i bred forstand.

 

Jeg må indrømme, at det er 45 år siden jeg som ganske ung overværede 24 timers Le Mans første gang ”on-site”, et par private begivenheder og Corona-år spændte lidt ben i statistikken. Men jubilæer er jo egentlig bare tal, om end de udgør milepæle i et liv for mit vedkommende med og omkring motorsporten. Om 40 bliver til 41 må tiden vise. Men det er ret sikkert, at 100 bliver til 101, at 125 bliver til 126 og 75 bliver til 76.

 

God fornøjelse i Le Mans ”on-site”, ved TV-skærmene – eller på Motorsiden.dk.

 

Søren Clauding


100 års trofæet markerer en vigtig milepæl for ikke bare verdens mest berømte motorløb men måske også isoleret betragtet verdens vigtigste (motor)sports begivenhed.


Porsches tre biler i årets 24-timers Le Mans er dekoreret i anledning af fabrikkens 75 års jubilæum. Hver af de mange striber på hver af de tre biler, hvor den ene iøvrigt starter med nr. 75, har deres egen baggrund i Porsches Le Mans historie.


Garage 56 anvendes i år af Hendrick Motorsport til på en NASCAR Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 Garage 56 at afprøve Goodyears nye intelligente - og iøvrigt til anledningen håndfremstillede - dæk i praksis.


Toyota demonstrerer deres brintdrevne Toyota GR Corolla H2 Concept racerbil i fuld fart på den 13,626 kilometer lange Le Mans racerbane. Det sker lørdag d. 10. juni 12:20, altså mindre end fire timer inden starten på årets 24-timers løb.


Den ikoniske Dunlop bro har eksisteret siden 1932, men er blevet stærkt moderniseret siden. Det er Goodyear, der står bag Dunlop mærket i Europa, og selvom man i Le Mans i dag satser på at markere Goodyear bl.a. som eneleverandør af dæk til LMP2 klassen er der næppe forestående planer om, at lave Dunlop broen om til en Goodyear bro. Respekt for fortiden og dens historie er det bedste grundlag for en god fremtid.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt