- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2023

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



Starten på sidste års 24-timers Le Mans var et signal om at verden ikke længere lå under for Corona pandemien, og Toyota leverede endnu en stærk præstation ved at tage sejren og 2. pladsen fra samme positioner som de var startet ud fra.

24-timers Le Mans 2023 optakt:

Gigant dyst mellem bilgiganter


Af Søren Clauding – juni 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når de 62 deltagere i årets 24-timers Le Mans lørdag d. 10. juni klokken 16:00 giver sig i kast med den gigantiske udfordring det er, at gennemføre et så langt og udmarvende sprintrace, er der for danske tilskuere ikke mindst to klare fokuspunkter: Den ligeså gigantiske kamp mellem gigantiske bilproducenter og naturligvis det ligeså gigantiske og rekordstore felt af danske racerkørere. Flere af dem oven i købet med realistiske chancer for at vinde løbet generelt.

 

Men modsat de fleste motorsportsbegivenheder er det generelle fokus på racerkørerne nedtonet i Le Mans. Det er bilgiganternes dyst, der internationalt stjæler billedet. Hvem kan sætte Toyota på plads? Hvordan klarer Ferrari sig, eller Cadillac. Og hvordan med Peugeot, egentlig? Og så er der jo lige Porsche, der vandt, inden verdens største bilmærke tog over.

 

Det er svært at forestille sig et 24-timers Le Mans uden fabriksbiler og fabriksteams. Men over årene er det gået op og ned, men arrangørerne har hver gang reageret og tilpasset reglementet, så flere siden valgte at være med, og ikke bare som passive deltagere set kollegerne boltre sig på den næsten 14 kilometer lange asfaltstribe i et døgns tid.

 

Fra passive til aktive deltagere

Nogle har peget på, at det har været let for Toyota at vinde de sidste fem år, for der var jo ingen konkurrence. Det sammen kan siges om dele af Audi-æraen og dengang Porsche vandt igen og igen. Men det er jo ikke helt rigtigt: Hvis man har tilladelsen til at deltage, og vælger det fra, er man jo blot passiv deltager, for 24-timers Le Mans er til for alle – der i øvrigt kan mestre udfordringen at smutte gennem nåleøjet og blive blandt de 62 teams (2023), der ender op med at konkurrere i selve løbet.

 

Og selvfølgelig er det selve løbet, der er omdrejningspunktet. Derfor er det herligt, at reglementsændringen, der skabte grobund for der stadigt voksende deltagerantal fra kendte internationale bilproducenter, nu virkelig bærer frugt.

 

Fem fabriksteams, hvoraf de to oven i købet kan kategoriseres som main-stream bilproducenter, er med i år. Det er virkelig gigantisk, og de udfordres i topkategorien for Hypercars oven i løbet af et par mindre teams i form af det østrigske Vanwall og amerikanske Glickenhaus team, så der i alt er 16 Hypercars til start. Det er i sig selv gigantisk.

 

Opfundet til Le Mans

Hypercars blev opfundet til Le Mans. Den tidligere kategori med LMP1 racersportsvogne/prototyper blev for kostbar, det forvandlede for mange potentielle deltagere til passiv-rollen ved sidelinjen.

 

Nu kan omkostningerne holdes nede over en overskuelig tidsperiode, for allerede sidst i dette årti må man forvente, at reglementet tager en ny og endnu mere klimavenlig og bæredygtig drejning. Allerede nu er alle fabriksbilerne hybridbiler, de kører på CO2 neutral syntetisk benzin og bidrager dermed til at reducere klimaftrykket fra verdens mest berømte motorløb.

 

Kort fortalt er en Hypercar fortsat en prototype, men reglementet er internationaliseret på en sådan måde, at der er genbrug på tværs af de sportsvognskategorier, der anvendes rundt om i verden, i særdeleshed i Le Mans (og langdistance verdensmesterskabet – World Endurance Championship) og den amerikanske IMSA-serie. Målet var at reducere omkostningerne med 75 procent til et niveau omkring 25 millioner Euro pr. team for en sæson (små 200 millioner kroner).

 

Allerede i 2018 begyndte man at tale om Hypercars, men al begyndelse er svær og Corona-pandemien gjorde vel også sit. Men i Le Mans 2021 var den første Toyota Hypercar på banen og vandt også løbet, en triumf som blev gentaget i fjor.

Deltagerliste, 24-timers Le Mans 2023

Toyota vandt i fjor.


Cadillac er ny i Le Mans men de har gennemført et omfattende testarbejde.


Porsche går efter sejr nr. 20. Michael Christensen skal yde dem en hjælpende hånd i den ene af bilerne.


Ferrari har bl.a. danske Nicklas Nielsen i cockpittet.


Peugeot er bl.a. hjulpet af danske Mikkel Jensen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt