- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2023

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



Toyota har vundet 24-timers Le Mans de sidste fem år og skrev historie med den første Hypercar triumf i 2021.

24-timers Le Mans 2023 - optakt:

Hypercars har skabt fornyelsen


Af Søren Clauding – juni 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hypercars er det nye navn for topkategorien i 24-timers Le Mans. De er en smule langsommere end de hidtidige LMP1 racersportsvogne men det betyder intet i forhold til den betydning, de har haft for udviklingen af verdens mest berømte motorløb. I år er fem fabriksteams med i Hypercar-kategorien og ikke færre end 16 af slagsen er på startlinjen.

 

En Hypercar skal imidlertid homologeres, dvs. godkendes af det internationale bilforbund, FIA, og når en Hypercar er homologeret, går der tre år inden man må troppe op med en ny konstruktion. Toyota var først og vandt såvel Le Mans i fjor som verdensmesterskabet i langdistance-racing. Men Peugeot meldte sig som nr. to på banen.

 

For Peugeots vedkommende indebar homologerings-processen, at man valgte at springe Le Mans 2022 over for derigennem at give sig selv længere tid til at udvikle på bilen, og i praksis forlænge dens levetid et ekstra år. Om det resultatmæssigt var den rette beslutning, vil tiden vise, men indtil videre har deres Hypercar ikke vist sig at være tilstrækkelig hurtig. Men Le Mans kan let ændre på det billede.

 

Modificeret supersportsvogn

En Hypercar er i princippet baseret på en landvejs supersportsvogn og front-arealet skal være på mindst 1,6 kvadratmeter, hvilket reducerer muligheden for bekostelige aerodynamiske løsninger. Bilerne benytter firetakts benzinmotorer, der kører på CO2 neutralt syntetisk brændstof, med ubegrænset slagvolumen.

 

Såkaldte MGU-K (kinetiske motor-generator hybridsystemer) er tilladt, men energi-regenereringen er begrænset til 200 kW og effekten må da alene benyttes på forhjulene ved hastigheder under 120 km/t. Man kan dog også benytte en MGU på bagakslen svarende til en parallel hybrid. Drivlinens maksimale effekt på bagakslen er imidlertid begrænset til 680 hestekræfter (500 kW). Bilerne er maksimalt 5 meter lange, 2 meter brede og vejer mindst 1030 kg. Hjulenes diameter må højest være 28” og fælgstørrelsen maks 18”.

 

Toyota GR010 Hybrid

Toyotas GR010 Hybrid Hypercar er nu inde i sit tredje år. Den japanske producent af main-stream biler og verdens førende indenfor selvopladende hybridbiler deltager kun med to racerbiler i år. De er 4,90 meter lange og drivlinen består af en 3,5 liters V6 twin-turbomotor, en elmotor og en 7-trins sekventiel halvautomatisk gearkasse. Systemeffekten er som sådan momentant 939 hestekræfter. Til dato har modellen kørt 15 VM-løb og vundet de 13. Toyota er også regerende verdensmester. I cockpittet på de to biler sidder bl.a. den firedobbelte Le Mans vinder og tidligere Formel E mester, Sebastien Buemi, som også kørte vinderbilen i fjor.

 

Peugeot 9X8

Peugeot 9X8 er også en hybridbil, den er som nævnt i sit første homologerings-år og har endnu ikke deltaget i Le Mans. Peugeot stiller som main-stream bilproducent ligesom Toyota op med to Hypercars i år. Bilerne er 5 meter lange og drivlinen inkluderer en 2,6 liter V6 twin-turbomotor, en elmotor og en manuel sekventiel gearkasse, og systemet leverer ligeledes momentant op til 939 hestekræfter. Modellen har deltaget i 6 VM-løb. I teamet finder man bl.a. danske Mikkel Jensen og den tidligere dobbelte Formel E mester, Jean-Eric Vergne.

 

Ferrari 499P

Ferrari er ny i Hypercar kategorien og har kun deltaget i tre løb. Bilerne er udrustet med 3-liters V6 Twin-turbomotor, en elmotor, en 7-trins sekventiel manuel gearkasse. I Le Mans deltager man med to biler og i den ene af dem finder man på skift bl.a. danske Nicklas Nielsen.

 

Cadillac V-Series R

Det berømte amerikanske premium-brand har tre biler til start i Le Mans. De er hybridbiler og på ægte amerikansk vis udrustet med 5,5 liter V8 motorer uden turbolader. Effektforholdene er reglementsmæssigt begrænset som for de øvrige deltagere. Det er Cadillac selv, der står for deltagelsen af to af bilerne, mens den tredje varetages af Action Express teamet.

 

Porsche 963

Porsche sigter mod at score deres 20. general-sejr i Le Mans. De møder da også op med tre Porsche 963 hybridbiler og ikke mindst danske Michael Christensen i cockpittet på den ene af dem. Deltagelsen varetages i samarbejde med det amerikanske Penske-team og bilerne er udstyret med 4,6 liters twin-turbo V8 maskiner samt en MGU, der trækker på bagakslen. Modellen har kørt seks løb og vundet et enkelt.


De nye hypercars er en smule langsommere end deres fire gange så kostbare forgængere. Til gengæld er der nu mange flere af dem. Her er det en Toyota, der med sine op til næsten 1000 hybrid hestekræfter accelererer ud af "Tertre Rouge" og ned af det første afsnit af den oprindeligt 5 kilometer lange langside.


Cadillac møder op med ikke færre end tre Hypercars.


Porsche er også med i Hypercar kategorien, hvilket for første gang nogensinde betyder en Le Mans start i top-klassen for danske Michael Christensen.


Ferraris 499P Hypercar er udrustet med en 3-liters V6 Turbo hybridmotor. Bilen køres også i Le Mans af bl.a. Nicklas Nielsen.


Peugeot 9X8 har et karakteristisk udseende men den har indtil videre ikke vist at den har farten. Men i Le Mans er meget anderledes og det kan være en fordel for det franske team med bl.a. Mikkel Jensen i cockpittet - måske...

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt