Hypercars er det nye navn for
topkategorien i 24-timers Le Mans. De er en smule
langsommere end de hidtidige LMP1 racersportsvogne
men det betyder intet i forhold til den betydning,
de har haft for udviklingen af verdens mest berømte
motorløb. I år er fem fabriksteams med i
Hypercar-kategorien og ikke færre end 16 af slagsen
er på startlinjen.
En Hypercar skal imidlertid
homologeres, dvs. godkendes af det internationale
bilforbund, FIA, og når en Hypercar er homologeret,
går der tre år inden man må troppe op med en ny
konstruktion. Toyota var først og vandt såvel Le
Mans i fjor som verdensmesterskabet i
langdistance-racing. Men Peugeot meldte sig som nr.
to på banen.
For Peugeots vedkommende
indebar homologerings-processen, at man valgte at
springe Le Mans 2022 over for derigennem at give sig
selv længere tid til at udvikle på bilen, og i
praksis forlænge dens levetid et ekstra år. Om det
resultatmæssigt var den rette beslutning, vil tiden
vise, men indtil videre har deres Hypercar ikke vist
sig at være tilstrækkelig hurtig. Men Le Mans kan
let ændre på det billede.
Modificeret
supersportsvogn
En Hypercar er i princippet
baseret på en landvejs supersportsvogn og
front-arealet skal være på mindst 1,6 kvadratmeter,
hvilket reducerer muligheden for bekostelige
aerodynamiske løsninger. Bilerne benytter firetakts
benzinmotorer, der kører på CO2 neutralt syntetisk
brændstof, med ubegrænset slagvolumen.
Såkaldte MGU-K (kinetiske
motor-generator hybridsystemer) er tilladt, men
energi-regenereringen er begrænset til 200 kW og
effekten må da alene benyttes på forhjulene ved
hastigheder under 120 km/t. Man kan dog også benytte
en MGU på bagakslen svarende til en parallel hybrid.
Drivlinens maksimale effekt på bagakslen er
imidlertid begrænset til 680 hestekræfter (500 kW).
Bilerne er maksimalt 5 meter lange, 2 meter brede og
vejer mindst 1030 kg. Hjulenes diameter må højest
være 28” og fælgstørrelsen maks 18”.
Toyota GR010 Hybrid
Toyotas GR010 Hybrid Hypercar er nu inde i sit
tredje år. Den japanske producent af main-stream
biler og verdens førende indenfor selvopladende
hybridbiler deltager kun med to racerbiler i år. De
er 4,90 meter lange og drivlinen består af en 3,5
liters V6 twin-turbomotor, en elmotor og en 7-trins
sekventiel halvautomatisk gearkasse. Systemeffekten
er som sådan momentant 939 hestekræfter. Til dato
har modellen kørt 15 VM-løb og vundet de 13. Toyota
er også regerende verdensmester. I cockpittet på de
to biler sidder bl.a. den firedobbelte Le Mans
vinder og tidligere Formel E mester, Sebastien
Buemi, som også kørte vinderbilen i fjor.
Peugeot 9X8
Peugeot 9X8 er også en hybridbil, den er som nævnt i
sit første homologerings-år og har endnu ikke
deltaget i Le Mans. Peugeot stiller som main-stream
bilproducent ligesom Toyota op med to Hypercars i
år. Bilerne er 5 meter lange og drivlinen inkluderer
en 2,6 liter V6 twin-turbomotor, en elmotor og en
manuel sekventiel gearkasse, og systemet leverer
ligeledes momentant op til 939 hestekræfter.
Modellen har deltaget i 6 VM-løb. I teamet finder
man bl.a. danske Mikkel Jensen og den tidligere
dobbelte Formel E mester, Jean-Eric Vergne.
Ferrari 499P
Ferrari er ny i Hypercar kategorien og har kun
deltaget i tre løb. Bilerne er udrustet med 3-liters
V6 Twin-turbomotor, en elmotor, en 7-trins
sekventiel manuel gearkasse. I Le Mans deltager man
med to biler og i den ene af dem finder man på skift
bl.a. danske Nicklas Nielsen.
Cadillac V-Series R
Det berømte amerikanske premium-brand har tre biler
til start i Le Mans. De er hybridbiler og på ægte
amerikansk vis udrustet med 5,5 liter V8 motorer
uden turbolader. Effektforholdene er
reglementsmæssigt begrænset som for de øvrige
deltagere. Det er Cadillac selv, der står for
deltagelsen af to af bilerne, mens den tredje
varetages af Action Express teamet.
Porsche 963
Porsche sigter mod at score deres 20. general-sejr i Le
Mans. De møder da også op med tre Porsche 963
hybridbiler og ikke mindst danske Michael
Christensen i cockpittet på den ene af dem.
Deltagelsen varetages i samarbejde med det
amerikanske Penske-team og bilerne er udstyret med
4,6 liters twin-turbo V8 maskiner samt en MGU, der
trækker på bagakslen. Modellen har kørt seks løb og
vundet et enkelt. |