- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2023

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



Jan Magnussen og Anders Fjordbach kører Le Mans i denne Oreca 07 LMP2 racer.

24 timers Le Mans 2023 optakt:

Rekord mange danske racerkører


Af Søren Clauding – juni 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siden John Nielsen tilbage i 1990 vandt 24 timers Le Mans som den første dansker nogensinde er tilslutningen fra danske racerkørere stille og roligt vokset. Siden fulgte Tom Kristensen æraen. 9 sejre blev det til for den legendariske dansker, der i år fører feltet an på startrunden, på ny udnævnt som Le Mans racets Grand Marchal. Og feltet, der skal sendes afsted, inkluderer ikke færre end 13 danske racerkørere, hvoraf flere for længst har vundet klassesejre verdens mest berømte motorløb.

 

Den mest vindende af de 13 er også den, der senest blev skrevet ind på deltagerlisten. Jan Magnussen vandt i sin tid hos Corvette den professionelle GT-kategori fire gange (2004, 2005, 2006 og 2009) og siden er det blevet til så mange Le Mans race, at havde det ikke været fordi sidste år smuttede ud af hænderne på den folkekære racerkører, skulle han i år deltaget for 25. gang i det jubilæumsfyldte 24-timers løb.


Jan Magnussen.


Nu bliver det så til nummer 24, men det var en deltagelse, der blev reddet på målstregen for blot en måneds tid siden. Anders Fjordbach var hurtig, da en anden racerkører ikke havde betalt sit bidrag til teamet til tiden. Og sammen var Jan og Anders ligeså hurtige til at skaffe det nødvendige, men klækkelige beløb gennem et samarbejde med den danske producent af elektroniske parkeringsskiver, ParkOne. Så nu skal Jan Magnussen køre sit 24. 24-timers Le Mans sammen med Fjordbach og amerikanske Mark Kvamme. Bilen er en LMP2 Oreca 07 Gipson, i øvrigt identisk med alle de deltagende biler i LMP2 i år. Og specifikt går de efter sejren i Pro/Am kategorien.

 

Tre danskere i Hypercars

Selvom forskellen i fart er blevet mindre skal man lige skridtet højere op for at finde ikke færre end tre danske racerkørere, der i hver deres Hypercar af hvert sit mærke har en reel mulighed for at komme først i mål i generalklassementet. Hypercar racerbilerne er på papiret hurtigere end LMP2, men i Le Mans kan alt ske.


Michael Christensen - Porsche.


Den bedste mulighed må nok tilskrives Michael Christensen, som deltager i en fabriks Porsche 963. Michael vandt Le Mans i LMGTE Pro klassen for den legendariske tyske sportsvognsproducent tilbage i 2018 og blev verdensmester i samme periode. Nu er GTE Pro klassen nedlagt og danskeren er rykket over i Hypercar klassen, hvor han deler bil med to for ham ret ukendte team-kolleger, amerikanske Dane Cameron og Frédéric Makowiecki fra Frankrig. Porsche går efter sin sejr nr. 20 i Le Mans, den ambition skal man ikke underkende.

 

I topkategorien finder vi også to andre danske racerkørere, der ligesom Michael Christensen gennem dygtighed og målrettet indsats er havnet i hver deres Hypercar. Mikkel Jensen har kørt alle langdistance VM-løbene siden sidste års Le Mans race for Hypercar debutanten Peugeot og Nicklas Nielsen er fast mand på holdet hos Ferrari AF Corse. Han har indtil videre kørt årets hidtil tre VM-løb (Le Mans er 4. afdeling af World Endurance Championship - WEC).

 

Det er knebet lidt med farten i Peugeot raceren, alt imens Nicklas Nielsen i Farrari raceren var på podiet for nylig i VM-løbet på Portimao racerbanen, oven i købet på en 2. plads. Mikkel Jensen deler sin Peugeot 9X8 med ingen ringere end den dobbelte Formel E mester, Jean-Éric Vergne samt Paul de Resta fra Storbritannien. Nicklas Nielsen har Miguel Molina fra Italien og Antonio Fuoco fra Portugal som team-kolleger.

 

International dansk Le Mans vinder

David Heinemeier-Hansson, der i Corona-tiden vendte næsen hjem til Danmark, efter at have opbygget en formue i den amerikanske IT-branche, har blandt mange aktiviteter også vundet Le Mans (2014 sammen med Kristian Poulsen og Nicki Thiim i GTE Am). Han har nemlig også opbygget sig selv til, at være en mere end habil racerkører, og han deltager igen i år i Le Mans med to stærke navne: Det ene tilhører danske Oliver Rasmussen, 22 år gammel, født og opvokset i Sydfrankrig, som blev nr. 3 i sit debut-år i 2022 udgaven af 24 timers Le Mans.

 

Dengang kørte Oliver LMP2, og det gør de to også i år, hvor tredje mand på holdet er 26-årige Pietro med det legendariske motorsportsefternavn, Fittipaldi. Han er barnebarn til den tidligere dobbelte Formel 1 verdensmester og dobbelte Indy 500 vinder, Emerson Fittipaldi.

 

Endnu yngre end Oliver Rasmussen er 19-årige Malthe Jakobsen, der netop er teamet op som Peugeot Junior kører. Han fik muligheden, efter at have vundet den europæiske Le Mans serie sidste år. Han skal dog ikke køre Le Mans for Peugeot i år, men derimod deltage i LMP2 klassen, hvor han deler en Oreca med Alexandre Coigny fra Schweiz og den erfarne Nicolas Lapierre fra Frankrig. De tre kører i Pro/Am kategorien og rent faktisk er det Malthe, der har FIA Guld-licens.

 

Flere VM-titler men først sejr i fjor

Blandt de danske Le Mans vindere er nu også Marco Sørensen. Marco vandt nemlig i 2022 sin indtil videre eneste sejr i 24-timers Le Mans, til trods for at han i årevis havde været helt i toppen af GT-racing. I 2022 blev det så endelig til sejr i LMGTE Am klassen, og desuden blev han verdensmester i samme kategori – en titel, han allerede havde opnået tilbage i 2019/20 sæsonen og også i 2016, begge gange endda i LMGTE Pro klasserne.

 

Aston Martin har været den foretrukne racerbil over årene, så bilen kender han i år, hvor han i det nye ”Dane Train” skal trække sejren hjem, sammen med den blot 19-årige Gustav Dahlmann Birch, der trods sin unge alder har opnået et FIA Sølv licens. Marco Sørensen har naturligvis Platin licens, mens GMB Motorsport teamets ”Bronze-kører” er den 52-årige Le Mans veteran, Jens Reno Møller.

 

IRON DAMES

I LMGTE Am kommer de i øvrigt til at kæmpe mod ingen ringere end ”IRON DAMES”, der som navnet antyder er et rent kvindehold, og som inkluderer den bedste danske kvindelige racerkører i nyere tid eller måske endda nogensinde, Michelle Gatting. Hun er fortsat med i teamet, som også består af belgiske Sarah Buvy og Rahel Frey fra Schweiz. Teamet har til i år skiftet fra Ferrari til Porsche, og de har gjort det godt indtil videre, og satser på en bedre placering den 7. plads, som de opnåede i fjor.

 

Og i LMGTE Am finder vi også Mikkel O. Pedersen, der for nylig satte den absolut til dato hurtigste omgangstid på FDM Jyllandsringen. Han deler en Porsche 911 RSR – 19 i Dempsey-Proton teamet med Christian Ried fra Tyskland og Julien Andlauer fra Frankrig.


Mikkel O. Pedersen.

Deltagerliste, 24-timers Le Mans 2023

Interview med Jan Magnussen

Interview med Michael Christensen

Interview med Mikkel Jensen

Interview med Oliver Rasmussen

Interview med Michelle Gatting


7 af de ialt 13 danske racerkørere, der deltager i 24 timers Le Mans i år, var samlet hos Dansk Automobil Sports Union til det såkaldte Le Mans pressemøde. Øverst fra venstre: Gustav Dahlmann Birch, Oliver Rasmussen, Michael Christensen. Forrest fra venstre: Jan Magnussen, Jens Reno Møller, Mikkel Jensen, Michelle Gatting.


Danskerne i Le Mans – foruden de forventeligt flere end 20.000 på tilskuerpladserne:


Hypercars


Michael Christensen (32 år), Porsche 963, start nr. 5. Le Mans sejr i 2018 GTE Pro.

Nicklas Nielsen (26 år), Ferrari 499P, start nr. 50.

Mikkel Jensen (28 år), Peugeot 9X8, start nr. 93.


LMP2


David Heinemeier Hansson (43 år), Oreca 07 – Gibson, start nr. 28. Le Mans sejr i 2013 GTE Am.

Oliver Rasmussen (22 år), Oreca 07 – Gibson, start nr. 28.

Jan Magnussen (49 år), Oreca 07 – Gibson, start nr. 32. Le Mans sejre i 2004, 2005, 2006 og 2009 – forskellige GTE Pro klasser.

Anders Fjordbach (32 år), Oreca 07 – Gibson, start nr. 32.

Malthe Jakobsen (19 år), Oreca 07 – Gibson, start nr. 37.


LMGTE Am


Marco Sørensen (32 år), Aston Martin Vantage AMR, start nr. 55. Le Mans sejr i 2022 LMGTE Am.

Jens Reno Møller (52 år), Aston Martin Vantage AMR, start nr. 55.

Gustav Dahlmann Birch (19 år), Aston Martin Vantage AMR, start nr. 55.

Mikkel O. Pedersen (26 år), Porsche 911 RSR – 19, start nr. 77.

Michelle Gatting (29 år), Porsche 911 RSR – 19, start nr. 85.



Mikkel Jensen - Peugeot.



Nicklas Nielsen - Ferrari.



Oliver Rasmussen.


Michelle Gatting - Porsche.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt