- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2023

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



24-timers Le Mans 2023

Tæt kamp om føringen og Iron Dames står til en topplacering


Af Søren Clauding – 11. juni 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13:00


Det er i den grad det konstante og uforudsigelige vejrskifte, der har præget dette års 24-timers Le Mans. Det går ikke uventet godt for Ferrari, om end bilen med startnummer 50 med bl.a. Nicklas Nielsen i cockpittet ikke klarer sig bedst men aktuelt ligger 7’er. Ferrari nr. 51 dyster derimod konstant med den tilbageblevne Toyota og positionerne har skiftet i takt med pitstop. Aktuelt fører Ferrari’en med få sekunder tll Toyotaen. Og siden er der to Cadillacs på 3. og 4. pladsen. Nu har strategien en stor betydning for hvem, der vinder Le Mans i år.

 

Toyota mødte kun op med to biler til årets race. De er begge hurtige, eller var, for Toyota nr. 7 lå på 2. pladsen lige i hælene på den førende Toyota nr. 8, da den kørte ind i en såkaldt slow zone, hvor hastighedsgrænsen er 80 km/t. Her blev den ramt bagfra af ikke bare én men hele to andre biler, der var omgange bagefter og dermed var Toyota indsatsen reduceret til én.

 

Peugeot har hen ad vejen haft glæde af regnvejret. Mest glæde deraf har bilen med startnummer 93, kørt af bl.a. Mikkel Jensen. Den indtager i øjeblikket 5. pladsen og er tre omgange efter de førende biler. Hvis det holder til målstregen, ligger det til, at Mikkel Jensen bliver den bedst placerede dansker i år.

 

Porsche nr. 6 havde en intens kamp om podieplaceringer og var iblandt oppe på 2. pladsen, da bilen strøg af banen, mens en langsommere bil skulle passeres. Dermed er det op til Porsche nr. 5 med bl.a. Michael Christensen i cockpittet at levere det bedste Porsche resultat. Undervejs har de haft problemer bl.a. med en sensor som betød, at bilen holdt helst stille og skulle genstartes. Aktuelt ligger Porschen dog på 6. pladsen, efter i perioder at havde været nede på 8. pladsen. Aktuelt er der 5 omgange op til den førende bil. Den sidste fabriks Porsche med jubilæums-startnummeret 75 udgik, da benzinpumpen stod af.

 

Man skal aldrig sige aldrig i 24-timers Le Mans, men løbet er ikke helt på David Heinemeier-Hansson og Oliver Rasmussens side. Deres JOTA racer i LMP2 var fremme at føre løbet i dets første fase, men er nu nede på 9. pladsen fire omgange efter den førende bil. Konkurrencen er som ventet utrolig hård i LMP2. Det må Cool racing med bl.a. Malthe Jakobsen også sande. De ligger på 14. pladsen 10 omgange efter den førende i LMP2.

 

Jan Magnussen og Anders Fjordbach er ude af løbet ved 4-tiden i nat med talrige problemer. Punktum blev sat, da styretøjet knækkede ved indbremsningen til en af chikanerne. Det var en sidste øjebliks beslutning at deltage i Le Mans i år, men vo intet vover inter vinder…

 

Til gengæld går det indtil videre forrygende for jerndamerne i LM GTE Am. Iron Dames med bl.a. Michelle Gatting fører på skift klassen og nu er det op til den rette løbsstrategi for resten af racet, hvis farten skal omsættes til en sejr. Selvfølgelig som altid i Le Mans forudsat at ikke andre uventede episoder indtræder.

 

Mikkel O. Pedersen udgik stort set samtidig med Jan Magnussen.


Toyota nr. 8 dyster hårdt mod Ferrari nr. 51.



Mikkel Jensen ligger til en god placering.


Iron Dames Porschen side om side med Porsche Hypercar nr. 75, som siden udgik af løbet.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt