13:00
Det er i den grad det
konstante og uforudsigelige vejrskifte, der har
præget dette års 24-timers Le Mans. Det går ikke
uventet godt for Ferrari, om end bilen med
startnummer 50 med bl.a. Nicklas Nielsen i
cockpittet ikke klarer sig bedst men aktuelt ligger
7’er. Ferrari nr. 51 dyster derimod konstant med den
tilbageblevne Toyota og positionerne har skiftet i
takt med pitstop. Aktuelt fører Ferrari’en med få
sekunder tll Toyotaen. Og siden er der to Cadillacs
på 3. og 4. pladsen. Nu har strategien en stor
betydning for hvem, der vinder Le Mans i år.
Toyota mødte kun op med to
biler til årets race. De er begge hurtige, eller
var, for Toyota nr. 7 lå på 2. pladsen lige i hælene
på den førende Toyota nr. 8, da den kørte ind i en
såkaldt slow zone, hvor hastighedsgrænsen er 80
km/t. Her blev den ramt bagfra af ikke bare én men
hele to andre biler, der var omgange bagefter og
dermed var Toyota indsatsen reduceret til én.
Peugeot har hen ad vejen
haft glæde af regnvejret. Mest glæde deraf har bilen
med startnummer 93, kørt af bl.a. Mikkel Jensen. Den
indtager i øjeblikket 5. pladsen og er tre omgange
efter de førende biler. Hvis det holder til
målstregen, ligger det til, at Mikkel Jensen bliver
den bedst placerede dansker i år.
Porsche nr. 6 havde en
intens kamp om podieplaceringer og var iblandt oppe
på 2. pladsen, da bilen strøg af banen, mens en
langsommere bil skulle passeres. Dermed er det op
til Porsche nr. 5 med bl.a. Michael Christensen i
cockpittet at levere det bedste Porsche resultat.
Undervejs har de haft problemer bl.a. med en sensor
som betød, at bilen holdt helst stille og skulle
genstartes. Aktuelt ligger Porschen dog på 6.
pladsen, efter i perioder at havde været nede på 8.
pladsen. Aktuelt er der 5 omgange op til den førende
bil. Den sidste fabriks Porsche med
jubilæums-startnummeret 75 udgik, da benzinpumpen
stod af.
Man skal aldrig sige aldrig
i 24-timers Le Mans, men løbet er ikke helt på David
Heinemeier-Hansson og Oliver Rasmussens side. Deres
JOTA racer i LMP2 var fremme at føre løbet i dets
første fase, men er nu nede på 9. pladsen fire
omgange efter den førende bil. Konkurrencen er som
ventet utrolig hård i LMP2. Det må Cool racing med
bl.a. Malthe Jakobsen også sande. De ligger på 14.
pladsen 10 omgange efter den førende i LMP2.
Jan Magnussen og Anders
Fjordbach er ude af løbet ved 4-tiden i nat med
talrige problemer. Punktum blev sat, da styretøjet
knækkede ved indbremsningen til en af chikanerne.
Det var en sidste øjebliks beslutning at deltage i
Le Mans i år, men vo intet vover inter vinder…
Til gengæld går det indtil
videre forrygende for jerndamerne i LM GTE Am. Iron
Dames med bl.a. Michelle Gatting fører på skift
klassen og nu er det op til den rette løbsstrategi
for resten af racet, hvis farten skal omsættes til
en sejr. Selvfølgelig som altid i Le Mans forudsat
at ikke andre uventede episoder indtræder.
Mikkel O. Pedersen udgik
stort set samtidig med Jan Magnussen.
|