Klokken ca. 20:00:
Det er helt umuligt, at
skildre de første fire timer i få ord. Så det kommer
ikke til at ske. Men årets 24 timers Le Mans har fra
begyndelsen af udartet sig så anderledes, at det
næsten er umuligt for nogen hverken at forudse eller
forholde sig til. Først var der frygten for regn,
siden kom den meget senere end ventet, og kun på
dele af banen.
Kaos er et stærkt ord, men
efter at de fleste teams, der i forventning om regn
havde placeret deres biler på de indbyggede
donkrafter og først lige inden starten kapitulerede
og indså, at vejrguderne og vejrguruerne ikke havde
samarbejdet tilstrækkelig konstruktivt, startede ud
på mønsterløse tørvejrsdæk, fik de nul og niks ud af
satsningen, for allerede på første omgang var der
safetycar på banen.
Og den blev der i rundt
regnet tre kvarter, fordi afkørsler og påkørsler på
startomgangen efterlod så stort et
oprydningsarbejde, at feltet først blev givet fri
næsten inden den første time af løbet var forbi.
Safetycar på ny og
Dane-train afsporet
Men der gik ikke længe,
inden den var gal igen. En bil forlod banen i den
hurtige højrekurve for enden af langsiden og det ene
uheld fører det andet med sig. Det medførte bl.a. at
det såkaldte ”Dane-train” med blot 19-årige Gustav
Birch i cockpittet måtte se sin Le Mans debut
parkeret i autoværnet – mere herom i separat
artikel.
Da banen var farbar, gik der
på ny ikke længe før vejret leverede den forventede
regn. Men ikke over hele banen, kun på dele af
banen. Det førte utallige afkørsler og skadede biler
med sig og vendte også op og ned på stillingen i
løbet.
Så da regnskabet blev gjort
op fire timer inde i løbet var der en Peugeot i
spidsen. Desværre ikke nr. 92, som har danske Mikkel
Jensen med på holdet, for de ligger sidst i Hypercar
kategorien, men derimod nr. 94 med de Le Mans
erfarne herre, Nico Müller, Loic Duval og Gustavo
Menezas på skift i cockpittet. Men nu må vi se, om
det holder, for både Ferrari og Toyota var hurtigst
i løbets første fase og de er fortsat med i
topstriden.
Aktuelt ved 20-tiden var
Porsche nr. 6 på 2. pladsen. Også hér er den delvis
dansk kørte nr. 5 længere tilbage på 10. pladsen.
Men Michael Christensen er fortrøstningsfuld og
fastslår, at løbet stadig kun er i startfasen.
På 3. og 4. pladsen lå da de
to Toyota’er med hhv. nr. 7 og 8 på siden. Porsche
nr. 75 (markerer Porsches 75 års jubilæum i år) er
nr. 5, mens de to Ferrari’er, der dystede med Toyota
i løbets første periode er nr. 8 og 9, adskilt fra
japanerne af en amerikansk Cadillac og overraskende
nok også JOTA teamets Hypercar med startnr. 38.
Modsat Porsche og Peugeot er danske Nicklas Nielsen
med i den bedst placerede af dem. De 12 bedst
placerede Hypercars er alle på omgangshøjde, men vi har ikke korrigeret stillingen
for pitstops.
Iron Dames fører
Bedst i LMP2 er ikke
overraskende David Heinemeier-Hansson, Oliver
Rasmussen og deres brasilianske medkører Pietro
Fittipaldi. De førte klassen, men blev fanget lidt i
regnen og droppede 20 sekunder ned på 6. pladsen. Så
tæt er det. Malthe Jakobsens bil ligger på 11.
pladsen og Jan Magnussen/Anders Fjordbachs racer
indledte løbet med en snurretur og er aktuelt 10
omgange bagud og holder i pit.
Men i GTE AM klassen fører
jerndamerne med bl.a. Michelle Gatting i cockpittet
solidt. Dane Train er som nævnt ude. og nr. 77
Porsche med Mikkel O. Pedersen i bilen er nr. 16 og
mangler fire omgange.
|