- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2023

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



24-timers Le Mans 2023

Crazy race fra start til…de første 4 timer


Af Søren Clauding – 10. juni 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klokken ca. 20:00:

Det er helt umuligt, at skildre de første fire timer i få ord. Så det kommer ikke til at ske. Men årets 24 timers Le Mans har fra begyndelsen af udartet sig så anderledes, at det næsten er umuligt for nogen hverken at forudse eller forholde sig til. Først var der frygten for regn, siden kom den meget senere end ventet, og kun på dele af banen.

 

Kaos er et stærkt ord, men efter at de fleste teams, der i forventning om regn havde placeret deres biler på de indbyggede donkrafter og først lige inden starten kapitulerede og indså, at vejrguderne og vejrguruerne ikke havde samarbejdet tilstrækkelig konstruktivt, startede ud på mønsterløse tørvejrsdæk, fik de nul og niks ud af satsningen, for allerede på første omgang var der safetycar på banen.

 

Og den blev der i rundt regnet tre kvarter, fordi afkørsler og påkørsler på startomgangen efterlod så stort et oprydningsarbejde, at feltet først blev givet fri næsten inden den første time af løbet var forbi.

 

Safetycar på ny og Dane-train afsporet

Men der gik ikke længe, inden den var gal igen. En bil forlod banen i den hurtige højrekurve for enden af langsiden og det ene uheld fører det andet med sig. Det medførte bl.a. at det såkaldte ”Dane-train” med blot 19-årige Gustav Birch i cockpittet måtte se sin Le Mans debut parkeret i autoværnet – mere herom i separat artikel.

 

Da banen var farbar, gik der på ny ikke længe før vejret leverede den forventede regn. Men ikke over hele banen, kun på dele af banen. Det førte utallige afkørsler og skadede biler med sig og vendte også op og ned på stillingen i løbet.

 

Så da regnskabet blev gjort op fire timer inde i løbet var der en Peugeot i spidsen. Desværre ikke nr. 92, som har danske Mikkel Jensen med på holdet, for de ligger sidst i Hypercar kategorien, men derimod nr. 94 med de Le Mans erfarne herre, Nico Müller, Loic Duval og Gustavo Menezas på skift i cockpittet. Men nu må vi se, om det holder, for både Ferrari og Toyota var hurtigst i løbets første fase og de er fortsat med i topstriden.

 

Aktuelt ved 20-tiden var Porsche nr. 6 på 2. pladsen. Også hér er den delvis dansk kørte nr. 5 længere tilbage på 10. pladsen. Men Michael Christensen er fortrøstningsfuld og fastslår, at løbet stadig kun er i startfasen.

 

På 3. og 4. pladsen lå da de to Toyota’er med hhv. nr. 7 og 8 på siden. Porsche nr. 75 (markerer Porsches 75 års jubilæum i år) er nr. 5, mens de to Ferrari’er, der dystede med Toyota i løbets første periode er nr. 8 og 9, adskilt fra japanerne af en amerikansk Cadillac og overraskende nok også JOTA teamets Hypercar med startnr. 38. Modsat Porsche og Peugeot er danske Nicklas Nielsen med i den bedst placerede af dem. De 12 bedst placerede Hypercars er alle på omgangshøjde, men vi har ikke korrigeret stillingen for pitstops.

 

Iron Dames fører

Bedst i LMP2 er ikke overraskende David Heinemeier-Hansson, Oliver Rasmussen og deres brasilianske medkører Pietro Fittipaldi. De førte klassen, men blev fanget lidt i regnen og droppede 20 sekunder ned på 6. pladsen. Så tæt er det. Malthe Jakobsens bil ligger på 11. pladsen og Jan Magnussen/Anders Fjordbachs racer indledte løbet med en snurretur og er aktuelt 10 omgange bagud og holder i pit.

 

Men i GTE AM klassen fører jerndamerne med bl.a. Michelle Gatting i cockpittet solidt. Dane Train er som nævnt ude. og nr. 77 Porsche med Mikkel O. Pedersen i bilen er nr. 16 og mangler fire omgange.



Peugeot no. 94 førte efter regnperioden.


Toyota nr. 8 med Sebastien Buemi førte løbets første fase, men man havde monteret bløde tørvejrsdæk for at imødegå evt. regnvejr. Men regnen kom først senere og da var dækkene for længst slidt op og skiftet ud.


David Heinemeier Hansson, Oliver Rasmussen og Pietro Fittipaldi førte længe LMP2.


Iron Dames førte GTE AM klassen ved 20-tiden.


Jan Magnussen og Anders Fjordbach var hurtige men har fået problemer.


Årets "Dane Train" så ikke godt ud efter kollisionen med Alfa Course' Ferrari 488 GTE EVO.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt