- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

 

2023

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



David Heinemeier-Hansson og oliver Rasmussen starter næstbedst i LMP2.

24-timers Le Mans 2023

Regn eller ikke regn – det er spørgsmålet


Af Søren Clauding – juni 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og kan måske endda også blive udslagsgivende i løbets første fase. Deltagerne er ved at være klar til start på årets 24-timers Le Mans og det åbne spørgsmål er: Vil det regne eller ej. Det kan nemlig meget let blive en ny joker i spillet om hvem der er bedst stillet, når talen er på Balance of Performance.

 

Umiddelbart er Porsche da handikappet, fordi deres hybrid teknologi ikke inkluderer træk på alle fire hjul. Ferrari og Toyota har omvendt træk på de fire hjul, men forhjulstrækket træder først ind ved hastigheder over 190 km/t. Men er det rigtig vådt, er det bestemt også en fordel, for bilerne kører med moderne regndæk ikke nævneværdigt langsommere på langsiderne.

 

Det er i kurverne udfordringen ligger og i nedbremsningen forinden. For jo tungere bil, jo vanskelige er vejgrebet.

 

”Vores Porsche racere har til gengæld brede dæk, som kunne give vores baghjulstræk en fordel,” mener Michael Christensen, men med den sædvanlige indgang: Vi ved det ikke, det må løbet vise os.

 

Ifølge Porsches vejrguruer skulle det blive ret heftig regnvejr i løbets første timer og det kan godt vende op og ned på styrkeforholdet og placeringerne.


Toyota og Ferrari har begge træk på alle fire hjul - men først over 190 km/t.



Porsche racerne har baghjulstræk, og det kan vise sig at være et handikap, der modsvarer fordelen ved Balance of Performance.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt