Vi kører race til evig tid.
Det statement og det tema var en væsentlig del af
den officielle 100-års pressekonference, som
arrangørerne af 24 timers Le Mans afholdt forinden
starten på denne års race. Der blev set fremad,
hvordan løbet skal vedblive med at udvikle sig. Og
ikke mindst tilstedeværelsen af Akio Toyoda, den
øverst placerede overhovedet hos verdens største
bilmærke, sendte et signal om, at fremtidsplanerne
bliver til virkelighed.
”Brint er efter vores
opfattelse en vigtig del af fremtidens drivmiddel,”
forklarede Akio Toyoda, som også har en personlig
forkærlighed for motorsport. ”Og især i motorsport
har brint mange fordele,” siger han. ”Brint er let,
det bliver bilerne også, og det er klart en fordel,
når man skaber en racerbil,” sagde han og antydede
også i ord, uden direkte at sige det, at det også
uheldige irritationsmoment for øjeblikket omkring
den utidige reglementsændring hvad Balance of
Performance angår, passer dårligt med lanceringen af
Toyotas nye brint racerbil, H2.
Der er tale om en
konceptbil, den blev afsløret under
pressekonferencen, den er bygget efter Hypercar
reglementet og er som sådan klar til race, når
reglementet tillader det fra og med 2026.
Det skal i øvrigt bemærkes,
at Toyota raceren ikke er den første racersportsvogn
baseret på brint, for sådan en kørte allerede i fjor
i forbindelse med 24 timers Le Mans. Det nye er, at
Toyota ikke bare i ord, men også i handling bakker
op omkring udviklingen af det berømte motorløb, til
syvende og sidst til glæde for jorden og dens
befolkning.
Masterkørere bag rat
Akio Toyoda har i øvrigt
medbragt en Toyota Corolla racerbil med brint
drivline. Den skal køre præsentationskørsel på Le
Mans racerbanen få timer inden weekendens løb
starter klokken 16:00. Og bag rattet sidder Toyoda
selv, der er kendt som en habil såkaldt
”Masterdriver”.
Naturligvis blev der ved
pressekonferencen også set tilbage på historien og
andre masterkørere. Til stede var bl.a. Tom
Kristensen, som også blev interviewet på scenen af
præsidenten for Auromobile Club de l’Ouest, Pierre
Fillon, som er en af drivkræfterne bag den aktuelle
håndtering af racets fremtidssikring. Tom selv skal
bl.a. bidrage ved at køre åbnervognen på omgangen
frem til starten af løbet i sin egenskab af Grand
Marchal for 24 timers Le Mans.
Også Tom K’s team-kolleger
Allan McNish og Emanuelle Pirro var blandt publikum
og ikke mindst deres tidligere chef hos Audi, Dr.
Wolfgang Ullrich.
Udover, at det blev
stadfæstet at LMP2 klassen ikke længere vil være en
del af World Endurance Championship i 2024, blev
løbskalenderen, herunder datoerne for næste års race
offentliggjort. Næste 24 timers Le Mans finder sted
d. 15-16. juni 2024.
Løbskalenderen ser aådan
ud:
24-25. februar: Qatar prolog
2. marts: Qatar 1812 km
21. april: Imola 8 timer
11. maj: Spa-Francorchamps 6
timer
15-16. juni: Le Mans 24
timer
14. juli: Sao Paulo 6 timer
1. september: USA, COTA
15. september: Fuji 6 timer
2. november: Bahrain 8 timer
|