- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

 

2023

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk


 
Le Mans event speaker Bruno Vandestick, Præsident Automobile Club de l'Ouest, Pierre Fillon og til højre i billedet Toyota præsident Akio Toyoda.

24-timers Le Mans 2023

100 års statement: We race for ever

Af Søren Clauding – juni 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi kører race til evig tid. Det statement og det tema var en væsentlig del af den officielle 100-års pressekonference, som arrangørerne af 24 timers Le Mans afholdt forinden starten på denne års race. Der blev set fremad, hvordan løbet skal vedblive med at udvikle sig. Og ikke mindst tilstedeværelsen af Akio Toyoda, den øverst placerede overhovedet hos verdens største bilmærke, sendte et signal om, at fremtidsplanerne bliver til virkelighed.

 

”Brint er efter vores opfattelse en vigtig del af fremtidens drivmiddel,” forklarede Akio Toyoda, som også har en personlig forkærlighed for motorsport. ”Og især i motorsport har brint mange fordele,” siger han. ”Brint er let, det bliver bilerne også, og det er klart en fordel, når man skaber en racerbil,” sagde han og antydede også i ord, uden direkte at sige det, at det også uheldige irritationsmoment for øjeblikket omkring den utidige reglementsændring hvad Balance of Performance angår, passer dårligt med lanceringen af Toyotas nye brint racerbil, H2.

 

Der er tale om en konceptbil, den blev afsløret under pressekonferencen, den er bygget efter Hypercar reglementet og er som sådan klar til race, når reglementet tillader det fra og med 2026.



Det skal i øvrigt bemærkes, at Toyota raceren ikke er den første racersportsvogn baseret på brint, for sådan en kørte allerede i fjor i forbindelse med 24 timers Le Mans. Det nye er, at Toyota ikke bare i ord, men også i handling bakker op omkring udviklingen af det berømte motorløb, til syvende og sidst til glæde for jorden og dens befolkning.

 

Masterkørere bag rat

Akio Toyoda har i øvrigt medbragt en Toyota Corolla racerbil med brint drivline. Den skal køre præsentationskørsel på Le Mans racerbanen få timer inden weekendens løb starter klokken 16:00. Og bag rattet sidder Toyoda selv, der er kendt som en habil såkaldt ”Masterdriver”.

 

Naturligvis blev der ved pressekonferencen også set tilbage på historien og andre masterkørere. Til stede var bl.a. Tom Kristensen, som også blev interviewet på scenen af præsidenten for Auromobile Club de l’Ouest, Pierre Fillon, som er en af drivkræfterne bag den aktuelle håndtering af racets fremtidssikring. Tom selv skal bl.a. bidrage ved at køre åbnervognen på omgangen frem til starten af løbet i sin egenskab af Grand Marchal for 24 timers Le Mans.

 

Også Tom K’s team-kolleger Allan McNish og Emanuelle Pirro var blandt publikum og ikke mindst deres tidligere chef hos Audi, Dr. Wolfgang Ullrich.

 

Udover, at det blev stadfæstet at LMP2 klassen ikke længere vil være en del af World Endurance Championship i 2024, blev løbskalenderen, herunder datoerne for næste års race offentliggjort. Næste 24 timers Le Mans finder sted d. 15-16. juni 2024.

 

Løbskalenderen ser aådan ud:

24-25. februar: Qatar prolog

2. marts: Qatar 1812 km

21. april: Imola 8 timer

11. maj: Spa-Francorchamps 6 timer

15-16. juni: Le Mans 24 timer

14. juli: Sao Paulo 6 timer

1. september: USA, COTA

15. september: Fuji 6 timer

2. november: Bahrain 8 timer


Tom Kristensen og Pierre Fillon.


Toyota H2


Dr. Wolfgang Ullrich.


Allan McNish.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt