- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2023

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



24-timers Le Mans 2023

Sandbagging eller ej – forandring fryder…måske


Af Søren Clauding – juni 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Sandbagging” betyder, at man med vilje kører langsommere end man kan. ”Balance of Performance” betyder, at man bliver straffet med ekstra vægt, hvis man er for hurtig. Så egentlig er optakten til dette års 24-timers Le Mans måske slet ikke udtryk for noget som helst andet, end at det var så det. I hvert fald hvad angår Hyperpole konkurrencen, hvor de otte bedste i hver klasse dyster om de bedste startpositioner. Om der blev sandbagget ved ingen.

 

Forklaring: Ved indgangen til dette års verdensmesterskab blev det bekendtgjort, at Balance of Performance ikke ville blive taget i brug før efter Le Mans. Men man har øjensynlig en holdning indtil man tager en ny. I alle tilfælde er BoP blevet taget i brug, oven i købet i en sådan grad, at Toyotas allerøverste chef, Akio Toyoda, der var til stede i forbindelse med en særlig pressekonference i anledning af hundredåret for det første Le Mans race, fandt anledning til at bemærke det, om end på sin egen særlige lune måde, som kun en japaner kan gøre det, når han er den måske mest magtfulde leder i bilindustrien netop nu.

 

Toyota er med et fingerknips blevet pålagt at øge vægten med 37 kg. Det øger deres omgangstid på den 13,6 kilometer lange Le Mans racerbane med 1,2 sekund. Anslået. Men et er forhåndsvurderingerne, et andet er forløbet, når jubilæumsracet skydes i gang. Om Toyota med vilje har undladt at køre alt hvad remmer og tøj kunne holde gennem kurverne, skal vi lade være usagt. Deres topfart fejlede i hvert fald ikke noget. Men netop de hurtige kurveforløb kan have afgørende betydning, især i så langt et løb. Dertil kommer en forøgelse af bilernes benzinforbrug.

 

37 kg er meget

37 kg. Det lyder ikke af meget, men det er det, netop i så langt et løb. Når deltagere som Toyota forbereder sig, så er det ned i de mindste detaljer. Man optimerer bilerne med henblik på længden af hvert stint, optankningshastigheden, bilernes vejbeliggenhed, dækkenes slitage, bilernes luftmodstand, drivlinens konfiguration og meget, meget mere. Når der ændres på grundlaget, skal alting genberegnes og det er ikke lige præcis, hvad man gerne vil, når så vigtigt et løb som 24-timers Le Mans skal køres.

 

Det blev en Ferrari 499P, der satte den hurtigste tid. Det giver god presseomtale og gør op med forventningerne til, at alene Toyota kan vinde, fordi de har så stor erfaring i at gøre det. Det kan være, at de gør det alligevel og da vil præstationen egentlig synes endnu større, for alene det, at et main-stream bilmærke kan besejre legendariske sportsvognsmærker som Ferrrari og Porsche er et skarpt signal til omverdenen.

 

Vinder Ferrari, vil der hele tiden ligge det lys over sejren, at det måske var på grund af den reglementsjustering, som blev gennemført i sidste øjeblik, og som kunne være udslagsgivende.

 

To Ferrarier fører an

I praksis er det nu sådan, at der på løbets to første startpositioner holder to Ferrarier kørt af hhv. Antonio Fuoco, Miguel Molina og danske Nicklas Nielsen (Bil nr. 50) samt Guidi Pier, Alessandro Calado og Antonio Giovinazzi i nr. 51.

 

I 2. startrække holder den ene af de to Toyota’er (start nr. 8) med Sebastien Buemi, Brendon Hartley og Ryo Hirakawa og den ene af de tre Porscher (startnr. 75). Derpå følger Toyota nr. 7 samt Cadillac nr. 2

 

I 3. startrække holder den Porsche nr. 5, hvor Michael Christensen er med på holdet og derefter følger Cadillac nr. 3, som i øvrigt bevirkede, at Hyperpole blev rødflaget fem minutter inden afslutningen, fordi motoren stod af på en af langsiderne og brød i brand.

 

I LMP2 blev den hurtigste bil kørt af Paul Lafargue, Paul Loup Chatin og Laurents Hörr fulgt af David Heinemeier-Hansson, Oliver Rasmussen og Pietro Fittipaldi. Det var i øvrigt sidstnævnte, der satte Hyperpole tiden.

 

I LM GTE Am blev de to hurtigste tider sat af en Corvette C.8R (nr. 33) og en Aston Martin Vantage (nr. 25).


Akio Toyoda er Toyota koncernens øverst befalende. Trods smilet var han ikke udpræget tilfreds med den måde, hvorpå aftalen om Balance of Performance er blevet varetaget.




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt