”Sandbagging” betyder, at
man med vilje kører langsommere end man kan.
”Balance of Performance” betyder, at man bliver
straffet med ekstra vægt, hvis man er for hurtig. Så
egentlig er optakten til dette års 24-timers Le Mans
måske slet ikke udtryk for noget som helst andet,
end at det var så det. I hvert fald hvad angår
Hyperpole konkurrencen, hvor de otte bedste i hver
klasse dyster om de bedste startpositioner. Om der
blev sandbagget ved ingen.
Forklaring: Ved indgangen
til dette års verdensmesterskab blev det
bekendtgjort, at Balance of Performance ikke ville
blive taget i brug før efter Le Mans. Men man har
øjensynlig en holdning indtil man tager en ny. I
alle tilfælde er BoP blevet taget i brug, oven i
købet i en sådan grad, at Toyotas allerøverste chef,
Akio Toyoda, der var til stede i forbindelse med en
særlig pressekonference i anledning af hundredåret
for det første Le Mans race, fandt anledning til at
bemærke det, om end på sin egen særlige lune måde,
som kun en japaner kan gøre det, når han er den
måske mest magtfulde leder i bilindustrien netop nu.
Toyota er med et fingerknips
blevet pålagt at øge vægten med 37 kg. Det øger
deres omgangstid på den 13,6 kilometer lange Le Mans
racerbane med 1,2 sekund. Anslået. Men et er
forhåndsvurderingerne, et andet er forløbet, når
jubilæumsracet skydes i gang. Om Toyota med vilje
har undladt at køre alt hvad remmer og tøj kunne
holde gennem kurverne, skal vi lade være usagt.
Deres topfart fejlede i hvert fald ikke noget. Men
netop de hurtige kurveforløb kan have afgørende
betydning, især i så langt et løb. Dertil kommer en
forøgelse af bilernes benzinforbrug.
37 kg er meget
37 kg. Det lyder ikke af
meget, men det er det, netop i så langt et løb. Når
deltagere som Toyota forbereder sig, så er det ned i
de mindste detaljer. Man optimerer bilerne med
henblik på længden af hvert stint,
optankningshastigheden, bilernes vejbeliggenhed,
dækkenes slitage, bilernes luftmodstand, drivlinens
konfiguration og meget, meget mere. Når der ændres
på grundlaget, skal alting genberegnes og det er
ikke lige præcis, hvad man gerne vil, når så vigtigt
et løb som 24-timers Le Mans skal køres.
Det blev en Ferrari 499P,
der satte den hurtigste tid. Det giver god
presseomtale og gør op med forventningerne til, at
alene Toyota kan vinde, fordi de har så stor
erfaring i at gøre det. Det kan være, at de gør det
alligevel og da vil præstationen egentlig synes
endnu større, for alene det, at et main-stream
bilmærke kan besejre legendariske sportsvognsmærker
som Ferrrari og Porsche er et skarpt signal til
omverdenen.
Vinder Ferrari, vil der hele
tiden ligge det lys over sejren, at det måske var på
grund af den reglementsjustering, som blev
gennemført i sidste øjeblik, og som kunne være
udslagsgivende.
To Ferrarier fører an
I praksis er det nu sådan,
at der på løbets to første startpositioner holder to
Ferrarier kørt af hhv. Antonio Fuoco, Miguel Molina
og danske Nicklas Nielsen (Bil nr. 50) samt Guidi
Pier, Alessandro Calado og Antonio Giovinazzi i nr.
51.
I 2. startrække holder den
ene af de to Toyota’er (start nr. 8) med Sebastien
Buemi, Brendon Hartley og Ryo Hirakawa og den ene af
de tre Porscher (startnr. 75). Derpå følger Toyota
nr. 7 samt Cadillac nr. 2
I 3. startrække holder den
Porsche nr. 5, hvor Michael Christensen er med på
holdet og derefter følger Cadillac nr. 3, som i
øvrigt bevirkede, at Hyperpole blev rødflaget fem
minutter inden afslutningen, fordi motoren stod af
på en af langsiderne og brød i brand.
I LMP2 blev den hurtigste
bil kørt af Paul Lafargue, Paul Loup Chatin og
Laurents Hörr fulgt af David Heinemeier-Hansson,
Oliver Rasmussen og Pietro Fittipaldi. Det var i
øvrigt sidstnævnte, der satte Hyperpole tiden.
I LM GTE Am blev de to
hurtigste tider sat af en Corvette C.8R (nr. 33) og
en Aston Martin Vantage (nr. 25).
|