Ud fra en dansk synsvinkel
er god grund til at have store forventninger til
dette års 24-timers Le Mans. Ferrari raceren med nr.
50 på siden har bl.a. Nicklas Nielsen i cockpittet,
når starten går lørdag eftermiddag klokken 16.00. Om
den også når mållinjen først vil tiden vise, men set
i et historisk perspektiv er det 10 år siden en
dansk racerkører skal starte fra pole, om end det
var team-kollegaen Antonio Fuoco, der satte tiden.
Men med to andre danskere i
topkategorien for de såkaldte Hypercars er
mulighederne spredt ud. Michael Christensen, der
kører for Porsche teamet, er blevet en smule mere
optimistisk efter at hans racer kvalificerede sig
til pole-positionen konkurrencen for de 8 bedste i
klassen og ender op med at starte 7’er.
Hvorimod Mikkel Jensen, der
kører for Peugeots fabriksteam, åbent erkender, at
Le Mans 2023 ikke bliver hverken hans eller Peugeots
år. Men nu må vi se, for der er et langt løb foran
alle, og erfaringerne viser, at alt kan ske.
Heinemeier og Rasmussen i
top
Man skal nok heller ikke
lægge for meget i, at Oliver Rasmussen og David
Heinemeier-Hansson skal starte fra 2. pladsen i LMP2
klassen, blot fordi de blev detroniseret i
Hyperpole. For ét er en hurtig omgang, noget andet
er et helt løb. Malthe Jakobsen starter fra 18.
pladsen i LMP2 og fra hans side skal vi nok ikke
forvente et resultat i nærheden af præmieskamlen.
Det samme gælder Jan
Magnussen og Anders Fjordbach, hvor forskellen dog
er den, at de begge er meget erfarne og kender for
lidt til bilen på forhånd. De starter som 22.
hurtigst og tredjesidst. Det resultat kan sagtens
blive markant bedre efterhånden som løbet køres.
I GTE Am klassen var det
ikke overraskende den tidligere vinder, Marco
Sørensen, som under Hyperpole satte teamets
hurtigste tid. Den rakte til 7. startposition, men
om Jens Reno Møller og Gustav Birch kan holde samme
tempo i løbet, vil først tiden vise.
Lidt skuffende er det, at
Michelle Gatting skal starte fra 14. pladsen. På den
anden side er feltet stort og består af 21 biler i
alt.
|