- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med GOODYEAR

2023

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



24-timers Le Mans 2023

Ferrari i pole med dansker i cockpittet

Og andre gode danske startpositioner


Af Søren Clauding – juni 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ud fra en dansk synsvinkel er god grund til at have store forventninger til dette års 24-timers Le Mans. Ferrari raceren med nr. 50 på siden har bl.a. Nicklas Nielsen i cockpittet, når starten går lørdag eftermiddag klokken 16.00. Om den også når mållinjen først vil tiden vise, men set i et historisk perspektiv er det 10 år siden en dansk racerkører skal starte fra pole, om end det var team-kollegaen Antonio Fuoco, der satte tiden.

 

Men med to andre danskere i topkategorien for de såkaldte Hypercars er mulighederne spredt ud. Michael Christensen, der kører for Porsche teamet, er blevet en smule mere optimistisk efter at hans racer kvalificerede sig til pole-positionen konkurrencen for de 8 bedste i klassen og ender op med at starte 7’er.

 

Hvorimod Mikkel Jensen, der kører for Peugeots fabriksteam, åbent erkender, at Le Mans 2023 ikke bliver hverken hans eller Peugeots år. Men nu må vi se, for der er et langt løb foran alle, og erfaringerne viser, at alt kan ske.

 

Heinemeier og Rasmussen i top

Man skal nok heller ikke lægge for meget i, at Oliver Rasmussen og David Heinemeier-Hansson skal starte fra 2. pladsen i LMP2 klassen, blot fordi de blev detroniseret i Hyperpole. For ét er en hurtig omgang, noget andet er et helt løb. Malthe Jakobsen starter fra 18. pladsen i LMP2 og fra hans side skal vi nok ikke forvente et resultat i nærheden af præmieskamlen.

 

Det samme gælder Jan Magnussen og Anders Fjordbach, hvor forskellen dog er den, at de begge er meget erfarne og kender for lidt til bilen på forhånd. De starter som 22. hurtigst og tredjesidst. Det resultat kan sagtens blive markant bedre efterhånden som løbet køres.

 

I GTE Am klassen var det ikke overraskende den tidligere vinder, Marco Sørensen, som under Hyperpole satte teamets hurtigste tid. Den rakte til 7. startposition, men om Jens Reno Møller og Gustav Birch kan holde samme tempo i løbet, vil først tiden vise.

 

Lidt skuffende er det, at Michelle Gatting skal starte fra 14. pladsen. På den anden side er feltet stort og består af 21 biler i alt.


Miguel Molina, Antonio Fouco og Nicklas Nielsen starter deres Ferrari 499P fra Pole position.

Mikkel Jensen bevarer optimismen men forklarer selv Peugeots manlgende konkurrencedygtighed med, at teamet er helt nyt og skal lære alle processer fra start af.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt