- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

Jann Mardenborough vandt Nissan GT Academy i 2011 og kørte bl.a. 24-timers Le Mans i LMP1 i 2015. Senest har han bl.a. været en del af Nissan Formel E engagement som test- og simulatorkører.


Gran Turismo: Filmen og Nissan GT-Academy

Fra Le Mans til Formel E


Af Søren Clauding, tekst, foto og lyd – 17. august 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Filmanmeldelser finder stort set aldrig vej ind i Motorsidens spalter. Men ingen regel uden undtagelser, for den nye Gran Turismo spillefilm er bestemt en biograf-aften værd. Især hvis man har lidt race i blodet og nyder brølende motorer. Men ét er filmen, et andet er Nissan GT Academy historien. Allervigtigst er dog perspektiverne, hvor hovedpersonen nu også snuser til Formel E.

 

Indtil videre står perspektiverne for egen regning, som en ægte filmkritik vel ret beset bør gøre det. Ikke desto mindre kan undertegnedes egen oplevelse med Nissan GT Academy også føres mere end 10 år tilbage. Allerede tilbage i 2006 påbegyndte Nissan nemlig i samarbejde med Sony etableringen af en international konkurrence, hvor omdrejningspunktet var Sony’s Gran Turismo racer-videospil, gjort til gengængeligt på internettet.

 

Le Mans podium i første forsøg

I 2008 blev den første konkurrence afholdt i Europa, og vinderen blev den dengang 23-årige spanier, Lucas Ordonez. Vinderen af computer-spil konkurrencen gik videre i et uddannelsesforløb i rigtig motorsport og allerede i 2011 deltog Ordonez i 24-timers Le Mans i en Oreca 03-Nissan i LMP2 klassen. Han debuterede med glans og scorede en 9. plads totalt, hvilket også rakte til en 2. plads i klassen. Han vandt desuden LMP2 mesterskabet samme år.


Lucas Ordonez blev nr. 2 i LMP2 klassen i 24-timers Le Mans 2011.


I 2012 deltog Ordonez på ny i Le Mans i LMP2, bl.a. sammen med den tidligere Formel 1 kører, Martin Brundle. Tekniske udfordringer først i løbet betød, at de endte på 8. pladsen i deres Zytec Z11SN-Nissan.

 

Lucas Ordonez kørte igen Le Mans i 2013, det år hvor hovedpersonen i Gran Turismo filmen, Jann Mardenborough debuterede. Sammen med tyske Michael Krumm, som havde en omfattende og lang karriere i japansk motorsport, kørte de deres Zytec Z11SN-Nissan i mål på 3. pladsen i LMP2 klassen. Få måneder forinden havde undertegnede mødt, ikke Jann Mardenborough, men derimod historiens virkelige første GT-Academy vinder, altså Lucas Ordonez. Radiointerviewet med ham kan høres her på siden. Siden havde jeg i Le Mans endvidere lejlighed til at få en snak Mardenborough.


Nissan var naturligvis på plads ved galla-premieren med en special-dekoreret udgave af Nissan Ariya elbilen.


Gran Turismo spillefilmen

Gran Turismo filmen er først og fremmest en regulær amerikansk spillefilm, men den er åbent inspireret af GT Academy-historien. Med Jann Mardenborough i hovedrollen, spillet af den britiske skuespiller Archie Uchena Madekwe, følger man den unge gamers vej til sejren i Nissan GT Academy, som han opnåede i 2011. Han gennemgik et forløb, ikke meget forskelligt fra Ordonez’, men oplevede også i den virkelige verden den ulyksalige afkørsel på Nürburgring i 2015, hvor han godt nok selv slap fra det med livet i behold, men hvor ulykken kostede en tilskuer livet. I det lys var det dobbelt stærkt, at den da blot 23-årige englænder senere på året startede ud i Le Mans, oven i købet i LMP1 klassen.

 

At de fleste action-optagelser så ikke har fundet sted på Le Mans racerbanen i Frankrig (modsat en lang række af de ambiente-optagelser, som også krydrer spillefilmen) er mindre vigtigt. De fandt sted på Hungaroring ved Budapest – en racerbane, der også huser det unganske Formel 1 Grand Prix. Jann Mardenborough deltog selv aktivt i filmen og kørte bilerne i de fleste af stunt-optagelserne.

 

2015 Nissan GT-R LM LMP1

Den Nissan racerbil, som Mardenborough i filmen kører i ”Le Mans”, er i øvrigt den LMP1 bil, en Nissan GT-R LM Nismo, som Nissan deltog med i Le Mans i 2015. Nissan havde tre af slagsen til start det år, den ene havde bl.a. Ordonez på holdet, den anden Jann Mardenborough, men ingen af de tre Nissan’er havde succes i løbet og modellen blev siden trukket ud af konkurrence.

 

I Gran Turismo filmen scorer den imidlertid en 3. plads, og det er vel nærmest et spejl af Mardenboroughs præstation i LMP2 i 2013, som på ingen måde skal underkendes. Resultatet kom ret beset tilstrækkeligt tidligt i hans karriere, og var en af grundstenen bag en udvikling, som bl.a. har givet ham en lang række gode resultater i international motorsport i mange forskellige klasse og biltyper – og han er stadig aktiv.

 

Fra Le Mans til Formel E

I Le Mans 2014 blev han eksempelvis nr. 5 i LMP2 for OAK racing, i 2015 nåede han en samlet 9. plads i GP3 mesterskabet. I 2016 blev han 2’er i det japanske Formel 3 mesterskab, alt imens Nissan linede op til deres deltagelse i Formel E mesterskabet. Her var Jann Mardenborough testkører i 2019 sæsonen og i 2022 havde han rollen som simulator-kører for Nissan e.dams Formel E teamet.

 

Aktuelt er han aktiv i det japanske Super Taikyo ST-X langdistance mesterskab, hvor han i år i en Nissan GT-R Nismo GT3 deltog i 24-timers løbet på den berømte Fuji racerbane, startede fra pole-position og sluttede på 3. pladsen.

 

Også fremtiden er lys

Især Jann Mardenboroughs karriere efter de første år som aktiv racerkører i den virkelige verden understreger ikke blot ét af Gran Turismo filmens stribe af budskaber: At det er muligt, at skabe en professionel motorsportskarriere med udgangspunkt i en racersimulator. Men også, at det er muligt fra beskedne kår at gøre karriere i den omkostningstunge motorsport.

 

Han er nu 31 år gammel, stadig ung og har meget stor bredde i sit karriereforløb. Det er slet ikke utænkeligt, at han ville kunne finde en vej videre, også i Nissan-regi, nu hvor hans ”moder-team” gearer ekstra op og satser målrettet på en topposition i næste års Formel E Verdensmesterskab.


Historiens første GT Academy vinder, Lucas Ordonez i gamer-stolen tilbage i 2013.

 Lyt til interviewet med ham i Motorradioen:

Lucaz Ordonez - vinder af 2008 GT Academy

 

I 2013 mødte undertegnede historiens første Nissan GT Academy vinder, Lucas Ordonez og dette interview blev optaget. Ordonez var bl.a. året forinden blevet nr. 2 i LMP2 klassen i 24 timers Le Mans. Som et kuriosum gav Sony Entertainment mig mulighed for senere på året at træne noget mere intensivt med den dengang seneste version af Gran Turismo spillet, og jeg opnåede noget bedre færdigheder end det, jeg tidligere havde udtrykt i radiointerviewet.


Lucas Ordonez inden Le Mans indsatsen i 2015.

Jan Mardenborough var med på holdet i Nissan GT-R LM raceren med startnummer 23 i 2015-udgaven af 24-timers Le Mans. Holdet fik dog tekniske problemer undervejs og udgik.





Også Lucas Ordonez kørte Le Mans 2015 i GT-R LM prototypen, men hans hold udgik også af løbet.


Jan Mardenborough er fortsat aktiv racerkører og har medvirket til udviklingen af Nissan Formel E racerbiler.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt