Uden et regulært hovedløb og
med drilske indslag fra vejrgudernes side blev
Copenhagen Historic Grand Prix 2023 ikke helt, som
det plejede at være. Heldigvis havde den
bil-kulturhistoriske side en stor plads i programmet
over årets oplevelser på Bellahøj Park. Og side om
side med underholdende og til tider også ganske
dramatiske racerløb var der masser af smil og godt
humør weekenden igennem. Og det er på det
bestemteste noget, som verden har brug for, især i
en tid med krig og store internationale
udfordringer.
Midt i det hele var det ret
enestående, at opleve det nyeste stjerneskud fra
Danmark, der mod alle odds har udviklet sig til en
regulær motorsportsnation. Den blot 19-årige Malthe
Jakobsen fra Thisted, der i juni i år var den yngste
dansker nogensinde i 24-timers Le Mans, havde aldrig
før kørt hurtigt på hovedstadens veje. Det fik han
anledning til, for bag rattet af en ret potent
Peugeot 208 Rally4 var han blandt de mange kørere,
der mod betaling gav køreture på de afspærrede veje
i udkanten af København centrum.
Og pengene fra ”Race for
Riget” gik vel at mærke helt og aldeles ubeskåret
til rigshospitalets børne og ungdomsarbejde. 750.000
kroner blev det til i år. Næh,
”CHGP” er ikke så dumt et racerløb, som det fremgik
af et banner, hængt op på et hustag i banens nærhed.
Hvem, der har ytret sig i et land, hvor
ytringsfriheden lever i bedste velgående, er
egentlig lige meget. Men det er ikke utænkeligt, at
ophavspersonerne ikke ønsker at andre end de selv
skal have glæde af hovedstadens muligheder (eller
måske er de bare misundelige på andre borgeres
glæde). Det har de så lov til at mene og synes – om
end der med Dannebrog ud af vinduerne var andre
langs banen, der øjensynlig også har andre meninger.
Nogle var sure, men mon ikke
de fleste var glade...
Tom Kristensen kørte donationsture i denne
lynhurtige Lamborghini Huracan Super Trofeo.
Plads til alle, venligst…
I diversitetens navn burde
der vel være plads til alle, på samme måde som
rockkoncerter og store sportsbegivenheder er en del
af bylivet. Turister er der også mange af,
heldigvis, selvom byboere i København C måtte mene
at de støjer, og hvad med Tivoli... Og for lige i samme åndedrag at gøre op
med de heldigvis kun ganske få
meningstilkendegivelser om forurening fra de
deltagende biler: I moderne motorsport benyttes CO2
neutrale brændstoffer. Publikum ved CHGP er, alene
pga. manglende parkeringsmuligheder, nødt til at
transportere sig fx med offentlige transportmidler –
eller på cykel. CO2 udledningen og forureningen er i
den store sammenhæng meget beskeden og sandsynligvis
langt ringere end den CO2, der udledes for at
transportere publikum til fx store sportsstadioner
eller de store musikfestivaller.
På de afspærrede veje blev
der kørt racerløb med biler i alle aldre. Fra de
meget gamle til de helt nye, fra de meget langsomme
til de meget hurtige. Og ind imellem racerløbene lod
arrangørerne bilhistorien med langsom fart og uden
nævneværdig støj køre i kortege rundt på banen. Det
er i sig selv unikt, for ét er, at se stillestående
klenodier på museerne, et andet er at se dem i
aktion. Det bringer på en helt anden måde historien
i live og alene den del skal der lyde stor applaus
til arrangørerne for at muliggøre.
I vores dækning af Copenhagen Historic Grand Prix er
de individuelle løbsresultater næsten ligegyldige,
så dem forbigår vi stort set i ”tavshed”. Den store
vinder i CHGP, årets sejrherre, var bilhistorien.
Til stor glæde for de mange, både unge og gamle, der
kan se og forstå den betydning, bilerne i snart
flere menneskealdre har haft for os alle. Selv i den
silende regn, der søndag eftermiddag afsluttede
”motorfesten”, så vi ikke en eneste gæst forlade
banen uden et smil på læberne eller et smilende
glimt i øjet. Det i sig selv er det hele værd.
Den tidligere IndyCar kører Ronnie Bremer kørte Race
for Riget i denne usædvanlige KTM X-Bow GT2.
|