- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

Han gjorde det igen trods en svær tid: Jac Nellemann skabte endnu engang et enestående stykke bilkulturhistorie med biler fra alle aldre, med eller uden racer-gen indbygget.


 Copenhagen Historic Grand Prix 2023

Bilhistorien var sejrherren


Af Søren Clauding – 6. august

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uden et regulært hovedløb og med drilske indslag fra vejrgudernes side blev Copenhagen Historic Grand Prix 2023 ikke helt, som det plejede at være. Heldigvis havde den bil-kulturhistoriske side en stor plads i programmet over årets oplevelser på Bellahøj Park. Og side om side med underholdende og til tider også ganske dramatiske racerløb var der masser af smil og godt humør weekenden igennem. Og det er på det bestemteste noget, som verden har brug for, især i en tid med krig og store internationale udfordringer.

 

Midt i det hele var det ret enestående, at opleve det nyeste stjerneskud fra Danmark, der mod alle odds har udviklet sig til en regulær motorsportsnation. Den blot 19-årige Malthe Jakobsen fra Thisted, der i juni i år var den yngste dansker nogensinde i 24-timers Le Mans, havde aldrig før kørt hurtigt på hovedstadens veje. Det fik han anledning til, for bag rattet af en ret potent Peugeot 208 Rally4 var han blandt de mange kørere, der mod betaling gav køreture på de afspærrede veje i udkanten af København centrum.

 

Og pengene fra ”Race for Riget” gik vel at mærke helt og aldeles ubeskåret til rigshospitalets børne og ungdomsarbejde. 750.000 kroner blev det til i år. Næh, ”CHGP” er ikke så dumt et racerløb, som det fremgik af et banner, hængt op på et hustag i banens nærhed. Hvem, der har ytret sig i et land, hvor ytringsfriheden lever i bedste velgående, er egentlig lige meget. Men det er ikke utænkeligt, at ophavspersonerne ikke ønsker at andre end de selv skal have glæde af hovedstadens muligheder (eller måske er de bare misundelige på andre borgeres glæde). Det har de så lov til at mene og synes – om end der med Dannebrog ud af vinduerne var andre langs banen, der øjensynlig også har andre meninger.


Nogle var sure, men mon ikke de fleste var glade...



Tom Kristensen kørte donationsture i denne lynhurtige Lamborghini Huracan Super Trofeo.

Plads til alle, venligst…

I diversitetens navn burde der vel være plads til alle, på samme måde som rockkoncerter og store sportsbegivenheder er en del af bylivet. Turister er der også mange af, heldigvis, selvom byboere i København C måtte mene at de støjer, og hvad med Tivoli... Og for lige i samme åndedrag at gøre op med de heldigvis kun ganske få meningstilkendegivelser om forurening fra de deltagende biler: I moderne motorsport benyttes CO2 neutrale brændstoffer. Publikum ved CHGP er, alene pga. manglende parkeringsmuligheder, nødt til at transportere sig fx med offentlige transportmidler – eller på cykel. CO2 udledningen og forureningen er i den store sammenhæng meget beskeden og sandsynligvis langt ringere end den CO2, der udledes for at transportere publikum til fx store sportsstadioner eller de store musikfestivaller.

 

På de afspærrede veje blev der kørt racerløb med biler i alle aldre. Fra de meget gamle til de helt nye, fra de meget langsomme til de meget hurtige. Og ind imellem racerløbene lod arrangørerne bilhistorien med langsom fart og uden nævneværdig støj køre i kortege rundt på banen. Det er i sig selv unikt, for ét er, at se stillestående klenodier på museerne, et andet er at se dem i aktion. Det bringer på en helt anden måde historien i live og alene den del skal der lyde stor applaus til arrangørerne for at muliggøre.



I vores dækning af Copenhagen Historic Grand Prix er de individuelle løbsresultater næsten ligegyldige, så dem forbigår vi stort set i ”tavshed”. Den store vinder i CHGP, årets sejrherre, var bilhistorien. Til stor glæde for de mange, både unge og gamle, der kan se og forstå den betydning, bilerne i snart flere menneskealdre har haft for os alle. Selv i den silende regn, der søndag eftermiddag afsluttede ”motorfesten”, så vi ikke en eneste gæst forlade banen uden et smil på læberne eller et smilende glimt i øjet. Det i sig selv er det hele værd.

Den tidligere IndyCar kører Ronnie Bremer kørte Race for Riget i denne usædvanlige KTM X-Bow GT2.

Læs også:

Moderne race med masser af spænding >>>

Underholdning for alle med biler i blodet >>>



Malthe Jakobsen har allerede i en alder af blot 19 år skrevet motorsportshistorie. Det gjorde han i juni måned, da han som den yngste dansker nogensinde deltog i 24-timers Le Mans og endda kom på podiet i LMP2 klassen. Malthe gav i CHGP donation-køreture til fordel for børne og unge-afdelingen på Rigshospitalet i en Peugeot 208 Rally4. En noget anden bil, end den LMP2 prototype han kører i årets europiske Le Mans serie "Men den var rigtig sjov at køre", fortalte Malthe med et smil på læben.



Dansk motorsport med et stænk af diversitet: Michelle Gatting har skabt en flot karriere i Iron Dames teamet, hvor hun opnåede en 4. plads i årets 24-timers Le Mans. På Bellahøj gav hun donationsture i en Porsche 922 GT3.



Christoffer Nygaard og Michelle Gatting klar til start. Men Race for Riget er ikke en konkurrence, da i hvert fald allerhøjst en konkurrence om hvem der kører flest penge ind til Rigshospitalets børne- og ungdomsprojekt.


Den tidligere Le Mans kører og nu testkører for Koenigsegg, Christoffer Nygaard kørte igen i år donationsture i en Aston Martin Vantage GT4, der naturligvis køre på fuldstændig CO2 neutral syntetisk benzin.





Der var også noget for de allermindste - elektriske go-karts, der på ingen måde kørte vildt stærkt, men gav børnene en fornemmelse af, hvad det vil sige at køre en lille racerbil.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt