- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Thierry Neuville vandt Rallye Monte-Carlo for Hyundai i 2020.


Rallye Monte-Carlo kridter banen op

Alle fabriksteams er klar

til årets første udfordring


Af Søren Clauding – 18. januar 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Allerede i december viste man i Norditalien, at man fuldt forsvarligt kan afvikle et VM-rally under gældende Corona restriktioner. Nu er turen kommet til Automobile Club de Monaco, der traditionen tro står for afviklingen af årets første VM-afdeling i form af det berømte Monte Carlo Rally i dagene 21.-15. januar. Det er anderledes udfordringer, der møder arrangør og deltagere, men der er garanti for: Det bliver ikke et Monte Carlo rally, som det plejer, men spændingen bliver helt i top. Og så forskelligt bliver det dog ikke, fordi…

 

Automobile Club de Monaco (ACM) er den mest erfarne rallyarrangør. Det er 110 år siden rallyet første gang fandt sted, det afvikles i år for 89. gang, så de skal nok klare skærene. Men i Italien havde man en hel motorbane (Monza), der kunne bruges som hovedkvarter og indgå i store dele af rallyruten – og hvor publikum kunne holdes på behørig afstand. Denne gang er restriktionerne noget anderledes.

 

Udgangsforbuddet overholdes

I Frankrig er der netop indført udgangsforbud mellem klokken 6 morgen og 18 aften. Derfor har ACM kortet det normalt godt 300 kilometer lange rally ned til helt nøjagtigt 257,64 kilometer, der fordeles over alle fire dage. Man starter hver dag ligeså tidligt man kan, så man også kan overholde de nyeste restriktioner. Rallyet holder jo godt nok til i Monaco, der er en selvstændig stat, men det allermeste foregår i Frankrig, ikke mindst de 14 hastighedsprøver, der i praksis har bjergbyen Gap som omdrejningspunkt.

 

Der er indført skarpe regler for, hvem, der må opholde sig på hastighedsprøverne, og det er kort sagt alle, der har en officiel opgave i forbindelse med rallyet. Men publikum er nødt til, at følge med på distancen via TV, computere, smartphones osv. I Danmark dækker verdens største medievirksomhed, Discovery, Monte Carlo rallyet med LIVE transmission fra fem hastighedsprøver inklusive den første såvel som den sidste fordelt på Eurosport 2, Canal 9 og det hele er naturligvis samlet på streaming-platformen, discovery+.

 

Usædvanlige udfordringer på stribe

Forinden rallyet har ikke blot arrangørerne men også de mange deltagere haft ganske usædvanlige udfordringer. En ting er Corona restriktionerne, men også Brexit har drillet især Fords fabriksteam, der har base i det nu tidligere EU-land. Dertil kommer tilpasningen til en helt ny dæk-leverandør, for Pirelli tager over fra Michelin, vanskelige testforhold i bred forstand og måske især det stress, der er forbundet med den forkortede rute.

 

Hertil kommer holdenes helt specifikke ændringer i forhold til i fjor. Sidste år vandt Thierry Neuville fra Belgien sammen med co-driver Nicolas Gilsoul i Hyundai i20 Coupé. Hvis Neuville også i år kører sin Hyundai til sejr i det berømte rally, bliver det uden Gilsoul. Det er nemlig Neuville, der har kontrakten med Hyundai, han engagerer så co-driveren, og de to kunne ikke forliges om konditionerne, så Gilsoul sagde farvel og tak for denne gang. I stedet har belgieren hyret den urutinerede, omend ikke uerfarne Martijn Wydaeghe til opgaven. Wydaeghe har dog været tilknyttet Hyundais rally-team over en årrække. Det bliver en udfordring, for første gang, de to sidder i rallybilen sammen for alvor, er, når de sætter af på første hastighedsprøve på torsdag.

 

Fire Hyundais

I ”Monte” har Neuville ikke færre end tre par team-kolleger. Dels den tidligere verdensmester, Ott Tänak, som ikke opnåede helt den succes, han måske havde sat næsen op efter, da han som verdensmester i 2019 vragede Toyota til fordel for det koreanske bilmærke – og endnu har til gode at vinde i Monte Carlo. Dels spanske Daniel Sordo, der er engageret hos Hyundai på deltid og kører sit sidste rally med co-driver Carlos del Barrio – og som heller aldrig har vundet i Monte Carlo. Og dels franskmanden Pierre-Louis Loubet, WRC2 verdensmester fra 2019, som i fjor også deltog i det Corona-neddroslede World Rally Championship.

 

Toyota har Ogier – og Evans

Den største konkurrence kommer fra Toyota. For selvom Hyundai for andet år i træk løb med palmerne i konstruktørernes verdensmesterskab og Toyota måtte ”nøjes” med kørernes VM, er det den nu 7-dobbelte og regerende rally-verdensmester, Sebastien Ogier, der skal forsøge at vinde Monte Carlo rallyet for 8. gang. Han vandt kørernes VM i fjor i sit første år i teamets Toyota Yaris WRC, men formåede trods omfattende træning ikke at være klar til at sejre på hjemmebane – for Ogiers hjemby er netop førnævnte Gap.

 

Hans team-kollega, englænderen Elfyn Evans, havde en for mange overraskende god sæson og lå til at vinde VM. Han mistede titlen, da han begik en afgørende kørefejl i finalerallyet og hans største udfordring bliver utvivlsomt, at mønstre den nødvendige selvtillid. I Monte Carlo blev Evans sidste år nr. 3 efter Ogier, men da de begge var debutanter i Toyota-teamet var resultatet næppe overraskende. Begge er favoritter på linje med Neuville.

 

Ny team-chef

I Toyota teamet finder vi fortsat den blot 20-årige finne, Kalle Rovanperä, som i sit debutår 2020 var hurtig, men næppe er moden til sejren i de sydfranske Alper. Hos Toyota har han formentlig glæde af en ny og noget yngre team-chef, der indtil for kort tid siden selv var en del af kører-holdet, Jari-Matti Latvala.


Jari-Matti Latvala.


Den hidtidige team-chef, den tidligere 4-dobbelte verdensmester (men det var tilbage omkring årtusinde skiftet), Tommi Mäkinen, har nemlig fået en overordnet position hos Toyota, som fratager ham den daglige kontakt med rally-teamet. Derfor er Jari-Matti Latvala engageret som team-chef, og præcis Monte Carlo rallyet er et rally, Latvala har en rigtig god fornemmelse af – han blev selv nr. 3 i Monte i 2018 efter at have taget 2. pladsen i både 2017 og 2015. Foruden Rovanperä skal Latvala også tage hånd om japaneren Takamoto Katsuta, der er i et udviklingsforløb i VM-teamet.

 

Fords egne udfordringer

Hos M-Sport Ford teamet kæmper man fortsat med økonomien, efter at Ford har reduceret sit fabriksengagement i det britiske team. Og så nåede man ikke, at få teamet ud af Storbritannien inden Brexit, hvilket gav et noget andet fokus i den sidste uges tid. Men nu er man klar, om end med et bemandingsmæssigt reduceret team.

 

Det er finske Teemu Suninen, der sidder bag rattet i den ene af teamets Ford Fiesta WRC, mens den anden køres af britiske Gus Greensmith. Sidstnævnte lagde ud i testkørslen forud for Monte Carlo rallyet med en afkørsel, som beskadigede Fiestaens baghjulsophæng – uheldigt, men selv den bedste kan fejle. Få dage forinden var Sebastien Ogier kørt af sporet og rullede flere gange med sin Yaris.

 

Rallye Monte-Carlo slutter søndag eftermiddag klokken 13:30 og går det hele som planlagt, er banen kridtet op for flere Corona tilpassede VM-rallyes. Næste afdeling skulle have været Rally Sweden midt i februar, men det er definitivt aflyst, hvorimod arrangørerne af det arktiske rally sidste weekend i februar har påtaget sig opgaven, på kort tid at forvandle deres ellers nationale rally til 2. afdeling af rally-verdensmesterskabet.


Sebastien Ogier har vundet Rallye Monte-Carlo syv gange, men har en sejr i Toyota Yaris til gode. Til gengæld vandt han Verdensmesterskabet 2020 i Yaris WRC'en.



Rallye Monte-Carlo LIVE på Discovery
Rallye Monte-Carlo vises LIVE på Discovery kanalerne iflg. udsendelsesplanen nedenfor. Og de kan alle ses på den nye streamingplatform, discovery+.

Udsendelsesplan:
Torsdag d. 21. januar: 14:00-15:00. Eurosport 2
Fredag d. 22. januar: 13:30-14:30. Eurosport 2
Lørdag d. 23. januar: 12:00-13:00. Canal 9
Søndag d. 24. januar: 10:00-11:00. Canal 9
Søndag d. 25. januar: 12:00-13:30. Canal 9

Hyundai i20 WRC 2021



Toyota Yaris WRC 2021



Elfyn Evans blev 3'er i Monte sidste år. Han kører fortsat Toyota.


Teemu Suninnen fortsætter hos M-Sport Ford i 2021.


Ott Tänak vandt VM for Toyota i 2019. Det gik ikke helt så godt for Hyundai i 2020, men han er blandt favoritterne til sejren i Rally Monte-Carlo 2021.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt