Allerede i december viste man
i Norditalien, at man fuldt forsvarligt kan afvikle
et VM-rally under gældende Corona restriktioner. Nu
er turen kommet til Automobile Club de Monaco, der
traditionen tro står for afviklingen af årets første
VM-afdeling i form af det berømte Monte Carlo Rally
i dagene 21.-15. januar. Det er anderledes
udfordringer, der møder arrangør og deltagere, men
der er garanti for: Det bliver ikke et Monte Carlo
rally, som det plejer, men spændingen bliver helt i
top. Og så forskelligt bliver det dog ikke, fordi…
Automobile Club de Monaco
(ACM) er den mest erfarne rallyarrangør. Det er 110
år siden rallyet første gang fandt sted, det
afvikles i år for 89. gang, så de skal nok klare
skærene. Men i Italien havde man en hel motorbane
(Monza), der kunne bruges som hovedkvarter og indgå
i store dele af rallyruten – og hvor publikum kunne
holdes på behørig afstand. Denne gang er
restriktionerne noget anderledes.
Udgangsforbuddet
overholdes
I Frankrig er der netop
indført udgangsforbud mellem klokken 6 morgen og 18
aften. Derfor har ACM kortet det normalt godt 300
kilometer lange rally ned til helt nøjagtigt 257,64
kilometer, der fordeles over alle fire dage. Man
starter hver dag ligeså tidligt man kan, så man også
kan overholde de nyeste restriktioner. Rallyet
holder jo godt nok til i Monaco, der er en
selvstændig stat, men det allermeste foregår i
Frankrig, ikke mindst de 14 hastighedsprøver, der i
praksis har bjergbyen Gap som omdrejningspunkt.
Der er indført skarpe regler
for, hvem, der må opholde sig på hastighedsprøverne,
og det er kort sagt alle, der har en officiel opgave
i forbindelse med rallyet. Men publikum er nødt til,
at følge med på distancen via TV, computere,
smartphones osv. I Danmark dækker verdens største
medievirksomhed, Discovery, Monte Carlo rallyet med
LIVE transmission fra fem hastighedsprøver inklusive
den første såvel som den sidste fordelt på Eurosport
2, Canal 9 og det hele er naturligvis samlet på
streaming-platformen, discovery+.
Usædvanlige udfordringer
på stribe
Forinden rallyet har ikke
blot arrangørerne men også de mange deltagere haft
ganske usædvanlige udfordringer. En ting er Corona
restriktionerne, men også Brexit har drillet især
Fords fabriksteam, der har base i det nu tidligere
EU-land. Dertil kommer tilpasningen til en helt ny
dæk-leverandør, for Pirelli tager over fra Michelin,
vanskelige testforhold i bred forstand og måske især
det stress, der er forbundet med den forkortede
rute.
Hertil kommer holdenes helt
specifikke ændringer i forhold til i fjor. Sidste år
vandt Thierry Neuville fra Belgien sammen med
co-driver Nicolas Gilsoul i Hyundai i20 Coupé. Hvis
Neuville også i år kører sin Hyundai til sejr i det
berømte rally, bliver det uden Gilsoul. Det er
nemlig Neuville, der har kontrakten med Hyundai, han
engagerer så co-driveren, og de to kunne ikke
forliges om konditionerne, så Gilsoul sagde farvel
og tak for denne gang. I stedet har belgieren hyret
den urutinerede, omend ikke uerfarne Martijn
Wydaeghe til opgaven. Wydaeghe har dog været
tilknyttet Hyundais rally-team over en årrække. Det
bliver en udfordring, for første gang, de to sidder
i rallybilen sammen for alvor, er, når de sætter af
på første hastighedsprøve på torsdag.
Fire Hyundais
I ”Monte” har Neuville ikke
færre end tre par team-kolleger. Dels den tidligere
verdensmester, Ott Tänak, som ikke opnåede helt den
succes, han måske havde sat næsen op efter, da han
som verdensmester i 2019 vragede Toyota til fordel
for det koreanske bilmærke – og endnu har til gode
at vinde i Monte Carlo. Dels spanske Daniel Sordo,
der er engageret hos Hyundai på deltid og kører sit
sidste rally med co-driver Carlos del Barrio – og
som heller aldrig har vundet i Monte Carlo. Og dels
franskmanden Pierre-Louis Loubet, WRC2 verdensmester
fra 2019, som i fjor også deltog i det
Corona-neddroslede World Rally Championship.
Toyota har Ogier – og
Evans
Den største konkurrence
kommer fra Toyota. For selvom Hyundai for andet år i
træk løb med palmerne i konstruktørernes
verdensmesterskab og Toyota måtte ”nøjes” med
kørernes VM, er det den nu 7-dobbelte og regerende
rally-verdensmester, Sebastien Ogier, der skal
forsøge at vinde Monte Carlo rallyet for 8. gang.
Han vandt kørernes VM i fjor i sit første år i
teamets Toyota Yaris WRC, men formåede trods
omfattende træning ikke at være klar til at sejre på
hjemmebane – for Ogiers hjemby er netop førnævnte
Gap.
Hans team-kollega,
englænderen Elfyn Evans, havde en for mange
overraskende god sæson og lå til at vinde VM. Han
mistede titlen, da han begik en afgørende kørefejl i
finalerallyet og hans største udfordring bliver
utvivlsomt, at mønstre den nødvendige selvtillid. I
Monte Carlo blev Evans sidste år nr. 3 efter Ogier,
men da de begge var debutanter i Toyota-teamet var
resultatet næppe overraskende. Begge er favoritter
på linje med Neuville.
Ny team-chef
I Toyota teamet finder vi
fortsat den blot 20-årige finne, Kalle Rovanperä,
som i sit debutår 2020 var hurtig, men næppe er
moden til sejren i de sydfranske Alper. Hos Toyota
har han formentlig glæde af en ny og noget yngre
team-chef, der indtil for kort tid siden selv var en
del af kører-holdet, Jari-Matti Latvala.
Jari-Matti Latvala.
Den hidtidige team-chef, den
tidligere 4-dobbelte verdensmester (men det var
tilbage omkring årtusinde skiftet), Tommi Mäkinen,
har nemlig fået en overordnet position hos Toyota,
som fratager ham den daglige kontakt med
rally-teamet. Derfor er Jari-Matti Latvala engageret
som team-chef, og præcis Monte Carlo rallyet er et
rally, Latvala har en rigtig god fornemmelse af –
han blev selv nr. 3 i Monte i 2018 efter at have
taget 2. pladsen i både 2017 og 2015. Foruden
Rovanperä skal Latvala også tage hånd om japaneren
Takamoto Katsuta, der er i et udviklingsforløb i
VM-teamet.
Fords egne udfordringer
Hos M-Sport Ford teamet
kæmper man fortsat med økonomien, efter at Ford har
reduceret sit fabriksengagement i det britiske team.
Og så nåede man ikke, at få teamet ud af
Storbritannien inden Brexit, hvilket gav et noget
andet fokus i den sidste uges tid. Men nu er man
klar, om end med et bemandingsmæssigt reduceret
team.
Det er finske Teemu Suninen,
der sidder bag rattet i den ene af teamets Ford
Fiesta WRC, mens den anden køres af britiske Gus
Greensmith. Sidstnævnte lagde ud i testkørslen forud
for Monte Carlo rallyet med en afkørsel, som
beskadigede Fiestaens baghjulsophæng – uheldigt, men
selv den bedste kan fejle. Få dage forinden var
Sebastien Ogier kørt af sporet og rullede flere
gange med sin Yaris.
Rallye Monte-Carlo slutter
søndag eftermiddag klokken 13:30 og går det hele som
planlagt, er banen kridtet op for flere Corona
tilpassede VM-rallyes. Næste afdeling skulle have
været Rally Sweden midt i februar, men det er
definitivt aflyst, hvorimod arrangørerne af det
arktiske rally sidste weekend i februar har påtaget
sig opgaven, på kort tid at forvandle deres ellers
nationale rally til 2. afdeling af
rally-verdensmesterskabet.
|