Sejren i Rally Monte Carlo
2021 var Sébastien Ogiers 8. ”Monte” triumf. Det var
Toyotas første Monte triumf i nyere tid og egentlig
kan Hyundais Thierry Neuville også være stolt af 3.
pladsen, som han kørte hjem med en helt og aldeles
splinterny codriver. Men den største triumf scorede
rallysporten, for end ikke en verdensomspændende
pandemi kunne spænde ben for den livsbekræftende
oplevelse det er for både deltagere og fans, når
verdens bedste rallykørere yder deres allerypperste,
som de har gjort det, stort set hvert år siden 1911.
Historisk set er det kun de
to verdenskrige, der for en tid satte verdens mest
berømte rally på standby. Derfor var det i år ”kun”
den 87. gang, rallyet fandt sted. Og det var da også
til det allersidste usikkert, om rallyet overhovedet
ville blive kørt. Coronarestriktioner er ikke lige
lette at håndtere, men takket være et forbilledligt
samarbejde mellem bilsportens øverste myndighed,
FIA, arrangørerne, Automobile Club de Monaco, de
forskellige involverede myndigheder og ikke mindst
deltageres helt enestående tilpasningsvillighed,
blev rallyet en realitet. Og dermed blev
verdensmesterskabet i rally 2021 skudt i gang, som
det sig hører og bør.
Monte når det er bedst
Selve rallyet i den lettere
neddroslede form (til i alt 257 kilometer
hastighedsprøve mod de godt 300 kilometer, som er
den moderne VM-rally-distance) viste sig fra sin
allerbedste side. Rally Monte Carlo blev præcis som
Rally Monte Carlo skal være når det er bedst. Selv
den berømte tur over bjergpasset Col de Turini, som
blev ofret for at kunne imødekomme Corona
restriktionerne, blev på fornem vis erstattet af en
af de bedste ”Powerstages” i mands minde.
På den afgørende og
afsluttende hastighedsprøve blev det på
afslutningsdagen neddroslede deltagerfelt mødt af
tør asfalt, våd asfalt, isslag, let sne og dyb sne
med sædvanlig uforudsigelighed fordelt over de 14
kilometer. Og sidste-dagen fandt sted i strålende
sol.
Plads til 50
Det oprindelige startfelt på
85 deltagere var reduceret til 50, for rallyets to
afsluttende hastighedsprøver udgjorde et loop, der
skulle køres to gange, og feltet skulle dermed helt
igennem den afsluttende prøvestrækning første gang,
inden den skulle gennemkøres for anden og sidste
gang, og prøverne lå så tæt sammen, at højst 50
biler ville kunne komme igennem på den korte tid.
Man var netop pga. det fra
sidste weekend gældende natlige udgangsforbud i
Frankrig nødt til, at placere prøverne så tæt, for
også at kunne overholde afslutningstidspunktet for
rallyet. Af samme grund var powerstagen helt nyt
land for deltagerne – og for rallyet.
Hyundais udfordringer
Dermed blev der sat et
værdigt punktum på en kæmpeindsats fra alle parters
side. Den eneste, der for alvor led under Corona
restriktionen var Hyundais Ott Tänak. Han udgik
lørdag eftermiddag med en bil, der skulle repareres
for, som normalt, at kunne være fortsat om søndag
(to punkteringer, ét reservehjul – det går hårdt ud
over hjulophæng og karrosseri). Da de biler, der
rent faktisk var køreklar uden reparation, blev
prioriteret til søndagens rallykørsel, satte Tänak
selv et punktum for et topresultat i år. Lidt
ligesom i fjor, hvor han i en spektakulær afkørsel
afsluttede sin debut hos Hyundai i rally-VM.
Thierry Neuville startede som
nævnt Monte Carlo rallyet med et medbragt og måske
også selvskabt handikap i form af en helt frisk
co-driver, Martijn Wydaehe. Han havde ikke kørt en
eneste kilometer for fuld fart i teamets i20 Coupé,
før starten gik torsdag eftermiddag. Samarbejdet
forløb overraskende ubesværet, men et totalt
fejlslagent dækvælg fredag formiddag sendte det
belgiske hold så langt bagud, at skal grunden til,
at man ikke igen i år kæmpede om sejren, tilskrives
en bestemt begivenhed, var det netop det dækvalg.
Toyota teamchef med succes
Da var Toyota bedre stillet,
selv med en helt ny teamchef, som blev udnævnt kort
tid inden Monte Carlo rallyet. Den tidligere
rallykører og vinder af 18 VM-rallyer, Jari-Matti
Latvala, bidrog til at føre sit team sikkert gennem
udfordringerne. Selv ikke en bremsefejl på
franskmanden Sébastien Ogiers Yaris WRC torsdag
eftermiddag kunne forhindre den 7-dobbelte og
regerende verdensmester i, sammen med sin faste
co-driver Julien Ingrassia, at vinde Rally Monte
Carlo for 8. gang og dermed skrive
motorsportshistorie. Ingen kører har nogensinde
vundet det berømte rally så mange gange.
For Toyota var det en dobbelt
trumf. Ikke bare kunne den japanske bilfabriks
sidste Monte sejr føres tilbage til 1998, men sidste
års VM-to’er, britiske Elfyn Evans, tog 2. pladsen i
rallyet, og havde det ikke været for bl.a. en
punktering og forskellige andre kørefejl undervejs
over de fire dage, ville den blot 20-årige finne,
Kalle Rovanperä være blevet nr. 3 i sin Yaris WRC.
Nu måtte han nøjes med 4. pladsen, efter dog at have
sat næstbedste tid med tilhørende 4 VM-points på
Powerstagen, kun besejret af…Sébastien Ogier.
Hårdt for Ford
Hvis den samlede rally-VM
verden levede i stor usikkerhed helt frem til
starten på Monte Carlo rallyet, var belastningen nok
størst for det britiske baserede M-Sport Ford team.
Bexit og Corona indrejserestriktioner kom nemlig
oven i. De blev løst, men teamet led af reduceret
mandskab og beskeden forberedelse – resultatet fik
Teemo Sunninen, da han allerede på rallyets første
hastighedsprøve kørte af sporet og totalskadede sin
Fiesta WRC. Teamets anden kører, Gus Greensmith blev
nr. 6. efter at have kørt ”sit livs værste løb”, som
han selv udtrykte det.
I WRC2 gjorde norske Andreas
Mikkelsen det, han var hyret til: Han vandt
kategorien med et overbevisende forspring i sin
Skoda Fabia WRC, bragte Skoda og sig selv i spidsen
af verdensmesterskabet og understregede overfor
eventuelle tvivlere, at han fortsat hører til blandt
de allerbedste rallykørere i verden, selvom han for
tiden ikke har plads i et WRC-team.
Næste VM-rally køres sidste
weekend i februar i det nordlige Finland.
Andreas Mikkelsen vandt WRC2 i sin Skoda Fabia.
|