- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      

Mike Conway, Kamui Kobayashi og José Maria Lopez kørte Toyota nr. 7 til sejr foran Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima og Brendon Hartley, alle i Toyota GR010 - Hybrid Hypercars.

2021 24 timers Le Mans: Toyota sejrede på ny

- men det gjorde Le Mans og ”vi” også


Af Søren Clauding – 23. august 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da årets 24-timers Le Mans var slut, var der mange vindere – og naturligvis også en del tabere, sådan er motorsport og sport i det hele taget. Men heldigvis kan man forsøge endnu engang, næste år måske. Man har i hvert fald muligheden. For i Le Mans og i mange andre dele af motorsporten har man vist vejen, og man lader sig ikke tryne af en Corona-pandemi.

 

Undertegnede har fulgt og dækket 24-timers Le Mans fra banekanten 39 gange (ja, jeg begyndte tidligt…). 2020 udgaven måtte jeg aflyse pga. Corona. Og 2021 blev ikke mit ”Le Mans nr. 40”, for i en periode, hvor det er som om, at alle vil indhente det Corona-forsømte, og døgnet fortsat ikke består af flere end 24 timer, som trods alt skal bruges til andet end race, var tiden der ikke. Et Le Mans tager tid, meget mere end 24 timer, også for en journalistisk dækning, men den tid man bruger er det hele værd. Det kræver blot at man har den…

 

Passionen driver værket

I sagens natur skal man have en passion for Le Mans. Det har millioner af mennesker rundt om i verden. Ikke for ingenting er 24-timer Le Mans blevet verdens mest berømte motorløb, og fornøjelsen ved at følge fragmenter – og det blev kun til fragmenter – af Le Mans racet i år underbyggede hvorfor.

 

For: Hvor har man adskillige titusindvis af sportsudøvere (jeg har opgivet mere præcist at anslå hvor mange), inklusive naturligvis team-mandskab, udviklingsorganisationer, fabrikker og et arsenal af beredvillige frivillige (ikke mindst) til i alle hjørner (ikke kun de fysiske på racerbanen) at sikre, at en så gigantisk begivenhed kan finde sted. Le Mans er så stort, det er ubeskriveligt stort, også i fysisk forstand. Det er ofte de spontane førstehånds-reaktionen fra førstehånds-publikummet: ”Jeg vidste ikke, at det var så stort”. Det samme gælder publikummet, både dem langs banekanten og dem bag TV-skærmene over hele kloden.

 

I den sammenhæng spiller den store journalistiske dækning også en rolle, om end dens betydning efterhånden udfordres af en konkurrence af snart sagt ligeså gigantisk størrelse fra sociale medier af enhver slags. Sådan er udviklingen generelt, det skal man ikke begræde, for ”alt vidende” medier har godt af, at blive holdt til ilden, og heldigvis er der en tendens til, at velunderbygget viden også i denne sammenhæng har en længere holdbarhed end tilfældighedsformidling.

 

Le Mans i snart 100 år

Der blev i år kørt endnu et 24-timers løb i Le Mans. Nr. 89 i rækken blev det til, og selv i Corona-året blev der kørt race. Trods restriktioner var der tusindvis af tilskuere på tilskuerpladserne i år og mon ikke der sad mindst ligeså mange bænket foran TV-skærmene med en strøm af indkomne notifikationer på de mobile enheder som der plejer.

 

Det er undertegnedes gæt, om end jeg selv i samme weekend havde en række andre opgaver, bl.a. at holde styr på begivenhederne i forbindelse med 4. afdeling af det elektriske standardvognsmesterskab, PURE ETCR. Hvilket var en udfordring, fordi teknik og planlægning ikke dér er på samme niveau, som man i den franske provinsby og omegn har haft 100 år til at bygge op. I 2023 er det nemlig præcis 100 år siden, det første 24-timers race blev kørt i Le Mans. At antallet af løb er lavere skyldes dels, at det oprindeligt ikke var en årlig begivenhed og også, at det ikke blev kørt under 2. verdenskrig.

 

Toyotas fjerde

Toyota vandt 2021 udgaven af 24-timers Le Mans. Det var fjerde gang at verdens største bilmærke besejrede alt og alle i det unikke racerløb. Det var første gang, en af de nye Hypercars, skabt i forbindelse med den seneste tilpasning af reglementet til virkeligheden (en væsentlig grund til løbets bestandige overlevelse), kørte først over målstregen. Der var to Toyota’er med, der var to der fuldførte og de blev nr. 1 og nr. 2. Sådan.

 

Jaaa, men, der var jo heller ikke sådan for alvor andre konkurrerende bilfabrikker med, er der måske nogle der siger. Ukorrekt. Alle bilfabrikker i hele verden vil kunne tilmelde sig Le Mans racet. De har blot valgt, ikke at gøre det, måske fordi de føler, at de ikke er stærke nok til at besejre Toyota? Og hvis man nu er et såkaldt premium-mærke, er det svært markedsføringsmæssigt at forsvare, at man bliver besejret af et mainstreambilmærke, som Toyota jo ret beset er. Derfor er det modigt og i fuld respekt, at vi i år så Renaults sportsmærke, Alpine, i aktion og at vi kan se frem imod de kommende års Le Mans race, hvor Peugeot såvel som Audi har meldt deres tilbagekomst. Godt gået af dem, men også godt gået af Toyota, at de ”har holdt gang i butikken” i overgangsperioden fra først Audi og siden Porsche trak sig tilbage.

 

Imponerende Danmark

Fra dansk side er det også imponerende, at der til stadighed kan mønstres en halv snes danske deltagere, i år endda med et heldansk team. At de ikke formåede, at bringe d’herrer verdensstjerner Magnussen først i mål, var naturligvis ærgerligt, men sådan er 24-timers Le Mans. Og derfor er en sejr i det hårde motorløb så kolossal en præstation: At mobilisere økonomien, samle det rigtige hold, gøre sig fortjent til en startplads og siden besejre alle de andre, der er kommet ligeså langt, er en enestående præstation.

 

Spørg Tom Kristensen, spørg Jan Magnussen eller for den sags skyld historiens første danske Le Mans vinder, John Nielsen eller alle de andre, der har vundet Le Mans i de klasser, hvori deres biler hørte til. Spørg Nicklas Nielsen, der i år blev den seneste blandt de danske Le Mans vindere. Spørg også gerne alle dem, der har haft Le Mans i tankerne, gjort forarbejdet, måske ikke har nået det, og de i den store sammenhæng få, der nogensinde er kommet så langt som til at deltage.

 

Vi er vinderne

Og spørg de måske hundrede tusindvis af danske tilskuere, som har overværet Le Mans ”on-site”, som følger med hver eneste år i større eller mindre grad, hvad den aktuelle virkelighed nu muliggør. De ved det, vi ved det, for jeg selv hører til kategorien ”tilskuere”, om end jeg som regel får tiden til at gå også med at formidle begivenhederne, blot ikke i år, ikke før nu i hvert fald. Den passion er holdbar, det gør ikke alene Toyota til årets vinder. Det gør Le Mans til årets vinder og dermed alle de, undskyld os, for hvem verdens mest berømte motorløb også er en livsbekræftende begivenhed, til vindere.

 

Kom an, Le Mans i 2022. Måske for 40. gang ved banekanten, måske ikke, det vil tiden vise. Men uanset min tilstedeværelse vil Le Mans fortsat eksistere og skabe vindere, der rækker langt, langt ud over deltagernes rækker.



2021

Årets resultat så længe linket virker >>>


Solen skinnede, da Toyota vandt den fjerde Le Mans sejr i træk.

Men da årets 24-timers Le  Mans startede, silede regnen ned...



André Negrao, Nicolas Lapierre og Matthieu Vaxiviere kørte deres Alpine A480 Gipson ind på 3. pladsen.


Nicklas Nielsen, Francois Perrodo og Alessio Rovera  vandt LMGTE Am klassen i deres Ferrari 488 GTE Evo.



Michael Christensen, Neel Jani og Kevin Estre blev nr. 3 i LMGTE Pro i Porsche 911 RSR - 19.


Jan Magnussen, Kevin Magnussen og Anders Fjordback i deres HighClass Oreca 07 Gipson. Løbet var problemfyldt fra før det begyndte og dansker-holdet måtte nøjes med 17. pladsen i LMP2 klassen. Men der var masser af tilskuere på tilskuerpladserne, der bevidnede at de var med. Søsterholdet med Marco Sørense, Dennis Andersen og Ricky Taylor blev nr. 13 i klassen.

Sådan gik det de øvrige danskere:

Michelle Gatting i Ferrari nr. 86 sluttede på 9. pladsen i LMGTE Am klassen.

Mikkel Jensen i Ferrari nr. 57 udgik med fejl på koblingen.

Nicki Thiims i Aston Martin nr. 98 udgik, da Paul Dalla Lana kørte af banen først i løbet.
Derfor er så mange så vilde med Le Mans - blandt meget andet:


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt