Det er præcis 30 år siden,
Stéphane Peterhansel første gang stod øverst på
skamlen i et Dakar-rally. Dengang kørte han en
to-hjulet Yamaha i blot hans fjerde deltagelse.
Siden blev det til 6 sejre, hvorpå han skiftede
motorcyklen ud med i første omgang en Nissan.
Efter få år vandt han sin
første sejr på fire hjul, det skete i en Mitsubishi,
og senere triumferede han i både MINI og Peugeot for
i dag, d. 15. januar 2021 på ny at køre i mål som
vinder, denne gang i en MINI Buggy. Det var den ny
55 årige franskmands fjortende sejr i verdens
hårdeste rally, hvor hver eneste dagsetape er
længere end et helt VM-rally.
Viften af køretøjer
dokumenterer Peterhansels unikke evne til at boltre
sig i ørkensandet, uanset hvilken teknik, der
bringer ham frem. Men også Andesbjergenes store
højder har han mestret, fire gange oven i købet. Og
denne gang vandt han i Saudi Arabien, hvor
strabadserende klippeområder og ind imellem også
kraftige regnskyl var med til at gøre præstationen
til noget særligt. Og han vandt endda med en ny mand
i det ofte afgørende co-driver sæde. Deouard
Boulanger hedder han.
I fjor gik sejren til
team-kollegaen, den tidligere dobbelte
rallyverdensmester og 3-dobbelte Dakar-vinder,
spanieren Carlos Sainz, som i år måtte nøjes med 3.
pladsen i mål. De to var nemlig adskilt af vinderen
fra 2019 (samt 1015 og 2011), Nasser Al-Attiyah fra
Qatar, der i år lagde et stort pres på Peterhansel
og vandt halvdelen af etaperne.
Uendelig mange
punkteringer
Al-Attiyah og team-kollegaen,
en anden tidligere Dakar-vinder, sydafrikaneren
Giniel de Villiers, led under et uendeligt stort
antal punkteringer undervejs. Tilsammen punkterede
de to over 35 gange og det svarede nogenlunde til i
fjor, hvor punkteringer også var et stort tema.
Problemet er, at hjul-reglementet for de to-hjuls
trukne buggyer som Peterhansels MINI, er langt mere
favorabelt end for de firehjulstrukne mere serienære
off-road’ere.
Toyota har valgt, at deltage
med en bil fra modelprogrammet – en Hilux pickup –
der godt nok er voldsomt modificeret, for at kunne
modstå strabadserne, hvorimod MINI John Cooper Works
Buggyen er fjernt fra de serieproducerede køretøjer.
Det er et frit valg, hvordan man vil deltage og alle
kender reglementet. Men i sagens natur er der et
stadig stigende ønske om at udjævne forskellene.
Loeb udgik igen
Og ikke alle har haft den
fornødne evne til at bringe en buggy til tops. Den
9-dobbelte rally-verdensmester, franskmanden
Sebastien Loeb, har flere gange uden held forsøgt at
vinde Dakar. Denne gang deltog han i en
specialbygget såkaldt BRX1 buggy, drevet af det
erfarne Prodrive team. Hans rally startede med en
række stressende tilbageslag af forskellig art og
sluttede definitivt med ødelagt hjulophæng og et
beskadiget servicekøretøj.
Den tidligere Dakar 1’er,
spanieren Nani Roma formåede dog at bringe sin BRX1
i mål. Han havde også udfordringer undervejs og
tabte en del tid, men nåede målet på en 5. plads.
Argentinsk vinder på MC
MC-klassen i årets Dakar blev
for anden år i træk vundet af Honda, men denne gang
med argentineren Kevin Benavides i sadlen – det var
hans første triumf det berømte rally. Han formåede
ikke mindst i løbers afsluttende fase at holde
sidste års vinder, team-kollegaen Ricky Brabec fra
USA bag sig. Nr. tre blev 2017-vinderen, Sam
Sunderland fra Storbritannien, på KTM.
|