- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt





  

      

   



 


  

  



      


Dakar 2022 i miljøets navn


Af Søren Clauding – 29. december 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når vinterens Dakar 2022 rally sættes i gang på årets første dag ligger der 8375 kilometer foran deltagerne. 4258 kilometer af dem er hastighedsetaper og dermed lever verdens mest berømte maraton rally endnu engang op til sit ry som verdens hårdeste udfordring i denne ganske særlige motorsports disciplin. 2022 bliver også en teknologisk styrkeprøve i miljøets navn: Hvordan kører man et maraton rally ude i ørkenen med mindst mulig miljøbelastning. Men en vigtig brik i det spil er kørernes indsats – og evner.

 

Det sidste er ikke uvigtigt, for med stjernekørere som den 14-dobbelte Dakar-vinder, Stéphane Peterhansel, flankeret af den 3-dobbelte Dakar-vinder og dobbelte rallyverdensmester, Carlos Sainz samt den tidligere verdensmester i rallycross og nykårede vinder af PURE ETCR mesterskabet, Mattias Ekström som teamets Dakar-debuterende dark-horse, står det skrevet i stjernerne over det saudiarabiske ørkensand, at Audi har store muligheder for at vinde en på mange måder historisk sejr.

 

Usædvanlig Audi teknik

Sejren vil være historisk i den forstand, at Audi ikke tidligere har deltaget i Dakar, men også at man har valgt en for et Dakar rally usædvanlig set-up. Ikke hvad kørerne angår, men teknikken. I det seneste årti har flere forsøgt at køre et Dakar med fuldt elektriske biler og derigennem synliggjort elbilernes store handikap: Lange strækninger og mangel på ladestandere gøre det mere end almindelig svært, at køre off-road racing – på det felt er EXTREME.E langt mere el-rigtigt. Ikke desto mindre vil Audi gerne synliggøre elbilernes potentiale, og som sådan er den debuterende Audi RS Q e-tron Dakar-rallybil elektrisk.

 

Sådan da. For godt nok er drivlinen elektrisk, den får sin energi fra et temmelig stort 52 kWh batteri, godt nok stammer elmotorerne fra Formel E (én Formel E motor på for-aksen og én på bag-aksen), men da der ikke er mange hurtig-ladestandere i ørkenen, medbringer man sit eget ”elektricitetsværk”. Ikke i form af brint og brændselsceller, som mange måske ville have gjort, fordi brint er et nul-forurenende brændstof, men i form af en konventionel TFSI turbobenzinmotor fra DTM, der så driver en generator, der producerer strøm til batteriet, som så driver bilen.

 

Spændende om det lykkes

Lignende teknik har den Formel 1 VM-vindende Honda-fabrik gennem flere år benyttet i Honda CR-V, Honda Jazz og senest også i den kommende helt nye Honda HR-V. Forskellen er principielt mest, at Honda klarer sig med et ganske lille batteri i de seriefremstillede biler, og det kan man jo ikke præcis sige at Audi’s er.

 

Der skal naturligvis også leveres mange flere kræfter i en Dakar-racer, der dog er begrænset til 400 hk af reglementet. Men der er nok mange, der stiller spørgsmålet: Hvorfor ikke bare køre med kræfterne direkte fra benzinmotoren og så slippe for at medbringe den elektriske dødvægt (batteriet alene vejer 370 kg, har Audi oplyst). Der er mange svar på det spørgsmål, bl.a. at benzinforbruget forventes at være mindre og elmotorernes store drejningsmoment en fordel og der skal ikke skiftes gear, men i motorsports sammenhæng er det essentielle nu og her: Vil det lykkes Audi med den hybrid-teknik at vinde et Dakar, så er det jo i sig selv en indikation af, hvor man er i udviklingen lige nu.

 

Men det bliver ikke let.

 

Toyota racer på produktionsbasis

Toyota har nemlig en ganske anden tilgang til at vinde et ørkenrace, verdens største bilmærke vil gøre det med en bil, der ikke er fjern fra de seriefremstillede biler. Toyota har vundet før med deres Dakar-præparerede Hilux. Den debuterer i en helt ny version med en twin-turbo 3,5 liters V6 benzinmotor, som er lånt direkte fra den serieproducerede Toyota Land Cruiser 300 GR Sport. Men da reglementet denne gang tilskriver en minimumsvægt på 2 tons, formentlig indført for at Audi’s elektriske bil ikke skal være handikappet for meget, har Toyota kunstigt måtte forøge vægten på deres Hilux.

 

Også motorkraften skal holdes nede, denne gang på 298 kW (400 hk) og 660 Nm drejningsmoment. Toyota benytter standard turboladere og standard intercoolere, så det er næppe på kræfterne, Toyota skal vinde, for alt andet lige burde Audi’ernes elmotorer levere et større drejningsmoment ved et tidligt omdrejningstal.

 

Reglementsbaserede ændringer

Et for stort forbrug af elektriske kræfter vil imidlertid tappe mere strøm fra Audi-batteriet end benzinmotoren og bilens regen-system kan levere, så hvor stor fordelen eller ulempen er...tja, det vil tiden vise. Toyota har i øvrigt øget fjedervandringen fra 280 til 350 mm, hvilket giver bedre udnyttelse af de nye 320 mm brede 37” hjul. Hidtil har man benyttet 32” tommer hjul med 245 mm brede dæk på grund af reglementsmæssige begrænsninger, som blev ændret i det nye reglement.

 

I cockpittet på Toyotas Dakar racere findes den måske mest erfarne ørkenracer overhovedet, Nasser Al-Attiyah, som kommer fra Qatar, er født og opvokset i ørkensandet og har vundet Dakar tre gange, sidste gang i 2019 – i en Toyota Hilux (i 2020 og 2022 blev han nr. 2).

 

Verdensmestre på stribe

Så sent som i november i år vandt Al-Attiyah verdensmesterskabet i cross country rallies, også i Toyota Hilux. Han har en anden tidligere Dakar-vinder i teamet i form af Giniel de Villiers fra Sydafrika. Men om de to off-road stjerner kan hamle op med Audi’s stjerne parade vil først rallyet vise.

 

Og så skal man ikke underkende den 9-dobbelte rallyverdensmester, Sébastien Loeb. Frisk fra sejr i årets sidste EXTREME.E race stille han på ny op i Dakar for det britiske Prodrive-team, der med base i Bahrain kommer vel forberedt til årets Dakar. Bilerne kører på den såkaldte 2. generations biobrændstof, hvor drivhusgasserne i udstødningen er reduceret med 80 procent i forhold til konventionelt fossil benzin.

 

Ford motor på biobenzin

Motoren i den såkaldte BRX Hunter rallybil (Bahrain Raid Xtreme) er bygget af Ford og er af typen EcoBoost. Den er som Toyota motoren en 3,5 liters V6 med en tilsvarende effekt på 400 hk. Den nye BRX racer er også tilpasset det nye reglement med større frihøjde og bredere dæk. Men Prodrive raceren har reglementsmæssigt ikke samme fordel som arrangørerne har givet Audi i form af indbygget dæktryks regulering.

 

Det betyder, at i praksis skal ændringerne i dæktrykket ske manuelt. Sébastien Loeb stiller op med en ny og øjensynlig noget mere fysisk fit codriver end hans tro væbner gennem hele karrieren, Daniel Elena. Den nye mand hedder Fabian Lurquin og han er ikke ukendt med udfordringerne i ørkenen. Loeb (og Lurquin) har stadig deres første Dakar sejr til gode. Den kunne godt være indenfor rækkevidde denne gang.

 

I teamet er også den dobbelte Dakar-vinder, Nani Roma, som absolut også tæller med blandt favoritterne.

 

Resten af feltet

Og så er der naturligvis resten af feltet, som godt kunne blande sig i topopgøret, efterhånden som rallyet gør sine naturlige indhug i deltagerlisten.

 

De mest åbenlyse på fire hjul er: Yazeed Al Rajhi fra Saudi Arabien i Toyota, Cyril Despres fra Frankrig i GPX, Orlando Terranova fra Argentina i BRX. Og hold også et vågent øje med Laia Sanz fra Spanien i MINI, som forleden var med i finalen i EXTREME.E som holdkammerat til Carlos Sainz. Samt Christina Gutiérrez, der godt nok kører i klassen for de lette prototyper, men i fjor var den første kvinde siden 2005, som vandt en hastighedsetape i Dakar og forleden vandt sæsonfinalen i EXTREME.E som holdkammerat til Sébastien Loeb.

 

I MC-kategorien er favoritterne sidste års vinder, Kevin Benavides fra Argentina på KTM, 2020-vinderen Ricky Brabec fra USA på Honda, 2017 vinderen Sam Sunderland fra Storbritannien på GasGas, team-kollegaen Daniel Sanders fra Australien, Skyler Howes fra USA på Husqvarna, Pablo Quintanilla fra Chile på Honda, 2018-vinderen Matthias Walkner fra Østrig på KTM og 2016-vinderen Toby Price fra Australien, også på KTM.

 

Dakar kan som vanlig følges på Eurosport med daglige transmissioner. De planlagte udsendelsestiden kan ses på forsiden af Motorsiden.dk.


Dakar 2022 kan følges på Eurosport 1, fx streamet via discovery+, gennem daglige transmissioner. Udsendelsesplan på forsiden af Motorsiden.dk.



Den tredobbelte Dakar-vinder, Carlos Sainz, har trænet meget i den nye Audi RS Q e-tron hybrid rallybil og har også erfaring fra den fuldt elektriske EXTREME.E løbsserie, hvor han var i finalen i sit eget team sidste gang, det gik løs.

Den transparante illustration nedenfor viser hvordan energi-flowet er i den nye Audi offroader.



Mattias Ekström skal debutere i Dakar for Audi. Han kommer frisk fra sejr i PURE ETCR bl.a. efter gæstevisit ved Copenhagen Historic Grand Prix i august.


Stéphane Peterhansel har vundet Dakar 14 gange og triumferede så sent som i fjor.

Nasser Al-Attiyah (th på billedet nedenfor og bag rattet i billedet ovenfor) har en helt nye Toyota Hilux baseret på seriefremstillede komponenter til sin rådighed. Han har også denne gang den rutinerede Matthieu Baumel (tv) som co-driver.



Sébastien Loeb stiller i Dakar op for anden gang for det legendariske britiske Prodrive team, og denne gang også med ny co-driver (Fabian Lurquin). Bilen er en helt ny BRX Hunter med en 400-hestes 3,5 liters Ford Ecoboost motor, der kører på bio-benzin.


Laia Sanz var hold-kammerat til Carlos Sainz i EXTREME.E mesterskabet. Hun har 11 gange vundet kvindekategorien på motorcykel i Dakar og blev i Dakar 2015 nr. 9 på MC generelt. I år stiller hun op i en firehjulstrukken MINI.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt