Når Copenhagen Historic Grand
Prix løber af stablen med de første træningskørsler
allerede fredag aften d. 6. august på Bellahøj Park
racerbanen er weekendens højdepunkt godt nok PURE
ETCR løbene for elektriske standardvogne, men den
historiske del er der stadig blevet plads til og her
er alt næsten som det plejer.
”Næsten”, fordi ETCR fylder
meget. Den store energistation, hvor
hydrogen-baserede strømgeneratorer hurtigoplader de
højt-ydende standardvogne på rekordtid, er placeret
midt på parkeringspladsen foran Grøndalscentret. Og
prægrammets tilrettelæggelse er hængt op på en
præcis afvikling af ETCR-løbene, bl.a. for at kunne
imødekomme kravet om præcision i den globale
TV-dækning af det, der på kort tid har udviklet sig
til en ægte verdensserie.
Prins Joachim er fit for
fight
Men der er alligevel blevet
plads til den historiske motorsport, hvor
historie-begrebet er kædet sammen med fordums tiders
motorsport. Og med en ægte genoptrænet og køreklar
racerprins, i form af hele Danmarks Prins Joachim,
traditionen tro i kabinen på sin fine Ford Lotus
Cortina fra 1965, er den del helt som den plejer.
Det sidste skal vi nok alle
være mere end almindeligt taknemmelige over. Én ting
er, at CHGP i fjor blev aflyst pga. Corona
pandemien, men midt i det hele blev prinsen ramt af
en blodprop. Et målrettet genoptræningsprogram
betyder, at H.K.H. Prins Joachim nu igen er fit for
fight og parat til at besejre stærke konkurrenter
som fx den tidligere og 9-foldige Le Mans vinder,
Tom Kristensen.
Prins Joachim, Tom
Kristensen & Jac Nellemann
I Royal Pro/Am klassen, hvor
prinsen denne gang skal dele bil med Michael Holden,
er konkurrencen med Tom Kristensen måske endda
ekstra hård, fordi den berømte dansker skal dele en
tilsvarende Lotus Cortina med Prins Joachims
barndomsven og team-kollega, Oscar Davidsen Siesby.
Og for at udfordringen skal blive endnu større, er
tredje par i samme team den Le mans aktuelle
Michelle Gatting, der deltager sammen med Martin
Berner.
Og sådan kunne vi blive ved.
Se bare: Den tidligere Le Mans vinder Kristian
Poulsen finder man i en Ford Escort MK1 RS 2000, de
regerende verdensmestre i World Endurance
Championship (for Aston Martin), Nicki Thiim og
Marco Sørensen kører også Cortina. Førstnævnte
sammen med Tommy Schrøder, sidstnævnte sammen med
Jan Struve. D’herrer Nicolaj og farmand Jesper
Sylvest deltager sammen i en Cortina, Benny Hall er
med i en lignende bil og så vil der også være stor
opmærksomhed om ingen ringere end manden bag
Copenhagen Historic Grand Prix, Jac Nellemann, der
også i år skal ud at køre i sit eget race – i en
Lotus Cortina.
Jac Nellemann er manden bag det moderne Copehagen
Historic Grand Prix. Han deltager selv i Royal
Pro/Am.
TCR med ICE og Magnussen
Foruden den royale dyst køres
der også en afdeling af det danske TCR-mesterskab
med konventionelle ”ICE”-motorer, hvor bl.a. den
fortsat Le Mans aktuelle og 4-dobbelte vinder af det
berømte 24-timers løb, Jan Magnussen, samt førnævnte
Nikolaj Sylvest er med i hver deres Cupra.
Race for Riget
Race for Riget er hvert år en
stor publikumsbegivenhed, Her vil man for et
klækkeligt beløb, der ikke desto mindre går
ubeskåret til BørneUngeProgrammet på Rigshospitalet,
kunne få en køretur over et par omgange med bl.a.
Tom Kristensen i Laborghini Huracan Super Trofeo,
Jan Magnussen i Porsche 992 GT3, Marco Sørensen i
Aston Martin Vantage GT4, Michelle Gatting i Porsche
991 GT3 og det nye stjerneskud, Nicklas Nielsen, i
Ferrari. Priserne spænder fra 1500-3000 kroner.
Desuden er der de historiske
klasser, hvor der køres i standardvogne og Formel
Junior. Også Legends klassen indgår i årets race.
Vil man vide mere om
Copenhagen Historic Grand Prix, se deltagerlisterne,
tidsplanen og ikke mindst vide, hvordan man køber
billet, så er web-adressen ganske enkelt:
https://www.chgp.dk
|