| Når Copenhagen Historic Grand 
							Prix løber af stablen med de første træningskørsler 
							allerede fredag aften d. 6. august på Bellahøj Park 
							racerbanen er weekendens højdepunkt godt nok PURE 
							ETCR løbene for elektriske standardvogne, men den 
							historiske del er der stadig blevet plads til og her 
							er alt næsten som det plejer.   ”Næsten”, fordi ETCR fylder 
							meget. Den store energistation, hvor 
							hydrogen-baserede strømgeneratorer hurtigoplader de 
							højt-ydende standardvogne på rekordtid, er placeret 
							midt på parkeringspladsen foran Grøndalscentret. Og 
							prægrammets tilrettelæggelse er hængt op på en 
							præcis afvikling af ETCR-løbene, bl.a. for at kunne 
							imødekomme kravet om præcision i den globale 
							TV-dækning af det, der på kort tid har udviklet sig 
							til en ægte verdensserie.   Prins Joachim er fit for 
							fight Men der er alligevel blevet 
							plads til den historiske motorsport, hvor 
							historie-begrebet er kædet sammen med fordums tiders 
							motorsport. Og med en ægte genoptrænet og køreklar 
							racerprins, i form af hele Danmarks Prins Joachim, 
							traditionen tro i kabinen på sin fine Ford Lotus 
							Cortina fra 1965, er den del helt som den plejer.   Det sidste skal vi nok alle 
							være mere end almindeligt taknemmelige over. Én ting 
							er, at CHGP i fjor blev aflyst pga. Corona 
							pandemien, men midt i det hele blev prinsen ramt af 
							en blodprop. Et målrettet genoptræningsprogram 
							betyder, at H.K.H. Prins Joachim nu igen er fit for 
							fight og parat til at besejre stærke konkurrenter 
							som fx den tidligere og 9-foldige Le Mans vinder, 
							Tom Kristensen.   Prins Joachim, Tom 
							Kristensen & Jac Nellemann I Royal Pro/Am klassen, hvor 
							prinsen denne gang skal dele bil med Michael Holden, 
							er konkurrencen med Tom Kristensen måske endda 
							ekstra hård, fordi den berømte dansker skal dele en 
							tilsvarende Lotus Cortina med Prins Joachims 
							barndomsven og team-kollega, Oscar Davidsen Siesby. 
							Og for at udfordringen skal blive endnu større, er 
							tredje par i samme team den Le mans aktuelle 
							Michelle Gatting, der deltager sammen med Martin 
							Berner.   Og sådan kunne vi blive ved. 
							Se bare: Den tidligere Le Mans vinder Kristian 
							Poulsen finder man i en Ford Escort MK1 RS 2000, de 
							regerende verdensmestre i World Endurance 
							Championship (for Aston Martin), Nicki Thiim og 
							Marco Sørensen kører også Cortina. Førstnævnte 
							sammen med Tommy Schrøder, sidstnævnte sammen med 
							Jan Struve. D’herrer Nicolaj og farmand Jesper 
							Sylvest deltager sammen i en Cortina, Benny Hall er 
							med i en lignende bil og så vil der også være stor 
							opmærksomhed om ingen ringere end manden bag 
							Copenhagen Historic Grand Prix, Jac Nellemann, der 
							også i år skal ud at køre i sit eget race – i en 
							Lotus Cortina. 
 
							 Jac Nellemann er manden bag det moderne Copehagen 
							Historic Grand Prix. Han deltager selv i Royal 
							Pro/Am.
 
 TCR med ICE og Magnussen Foruden den royale dyst køres 
							der også en afdeling af det danske TCR-mesterskab 
							med konventionelle ”ICE”-motorer, hvor bl.a. den 
							fortsat Le Mans aktuelle og 4-dobbelte vinder af det 
							berømte 24-timers løb, Jan Magnussen, samt førnævnte 
							Nikolaj Sylvest er med i hver deres Cupra.   Race for Riget Race for Riget er hvert år en 
							stor publikumsbegivenhed, Her vil man for et 
							klækkeligt beløb, der ikke desto mindre går 
							ubeskåret til BørneUngeProgrammet på Rigshospitalet, 
							kunne få en køretur over et par omgange med bl.a. 
							Tom Kristensen i Laborghini Huracan Super Trofeo, 
							Jan Magnussen i Porsche 992 GT3, Marco Sørensen i 
							Aston Martin Vantage GT4, Michelle Gatting i Porsche 
							991 GT3 og det nye stjerneskud, Nicklas Nielsen, i 
							Ferrari. Priserne spænder fra 1500-3000 kroner.   Desuden er der de historiske 
							klasser, hvor der køres i standardvogne og Formel 
							Junior. Også Legends klassen indgår i årets race.   Vil man vide mere om 
							Copenhagen Historic Grand Prix, se deltagerlisterne, 
							tidsplanen og ikke mindst vide, hvordan man køber 
							billet, så er web-adressen ganske enkelt:
							
							https://www.chgp.dk |