- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Copenhagen Historic Grand Prix er ikke kun elektrisk


Af Søren Clauding – 4. august 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når Copenhagen Historic Grand Prix løber af stablen med de første træningskørsler allerede fredag aften d. 6. august på Bellahøj Park racerbanen er weekendens højdepunkt godt nok PURE ETCR løbene for elektriske standardvogne, men den historiske del er der stadig blevet plads til og her er alt næsten som det plejer.

 

”Næsten”, fordi ETCR fylder meget. Den store energistation, hvor hydrogen-baserede strømgeneratorer hurtigoplader de højt-ydende standardvogne på rekordtid, er placeret midt på parkeringspladsen foran Grøndalscentret. Og prægrammets tilrettelæggelse er hængt op på en præcis afvikling af ETCR-løbene, bl.a. for at kunne imødekomme kravet om præcision i den globale TV-dækning af det, der på kort tid har udviklet sig til en ægte verdensserie.

 

Prins Joachim er fit for fight

Men der er alligevel blevet plads til den historiske motorsport, hvor historie-begrebet er kædet sammen med fordums tiders motorsport. Og med en ægte genoptrænet og køreklar racerprins, i form af hele Danmarks Prins Joachim, traditionen tro i kabinen på sin fine Ford Lotus Cortina fra 1965, er den del helt som den plejer.

 

Det sidste skal vi nok alle være mere end almindeligt taknemmelige over. Én ting er, at CHGP i fjor blev aflyst pga. Corona pandemien, men midt i det hele blev prinsen ramt af en blodprop. Et målrettet genoptræningsprogram betyder, at H.K.H. Prins Joachim nu igen er fit for fight og parat til at besejre stærke konkurrenter som fx den tidligere og 9-foldige Le Mans vinder, Tom Kristensen.

 

Prins Joachim, Tom Kristensen & Jac Nellemann

I Royal Pro/Am klassen, hvor prinsen denne gang skal dele bil med Michael Holden, er konkurrencen med Tom Kristensen måske endda ekstra hård, fordi den berømte dansker skal dele en tilsvarende Lotus Cortina med Prins Joachims barndomsven og team-kollega, Oscar Davidsen Siesby. Og for at udfordringen skal blive endnu større, er tredje par i samme team den Le mans aktuelle Michelle Gatting, der deltager sammen med Martin Berner.

 

Og sådan kunne vi blive ved. Se bare: Den tidligere Le Mans vinder Kristian Poulsen finder man i en Ford Escort MK1 RS 2000, de regerende verdensmestre i World Endurance Championship (for Aston Martin), Nicki Thiim og Marco Sørensen kører også Cortina. Førstnævnte sammen med Tommy Schrøder, sidstnævnte sammen med Jan Struve. D’herrer Nicolaj og farmand Jesper Sylvest deltager sammen i en Cortina, Benny Hall er med i en lignende bil og så vil der også være stor opmærksomhed om ingen ringere end manden bag Copenhagen Historic Grand Prix, Jac Nellemann, der også i år skal ud at køre i sit eget race – i en Lotus Cortina.



Jac Nellemann er manden bag det moderne Copehagen Historic Grand Prix. Han deltager selv i Royal Pro/Am.


TCR med ICE og Magnussen

Foruden den royale dyst køres der også en afdeling af det danske TCR-mesterskab med konventionelle ”ICE”-motorer, hvor bl.a. den fortsat Le Mans aktuelle og 4-dobbelte vinder af det berømte 24-timers løb, Jan Magnussen, samt førnævnte Nikolaj Sylvest er med i hver deres Cupra.

 

Race for Riget

Race for Riget er hvert år en stor publikumsbegivenhed, Her vil man for et klækkeligt beløb, der ikke desto mindre går ubeskåret til BørneUngeProgrammet på Rigshospitalet, kunne få en køretur over et par omgange med bl.a. Tom Kristensen i Laborghini Huracan Super Trofeo, Jan Magnussen i Porsche 992 GT3, Marco Sørensen i Aston Martin Vantage GT4, Michelle Gatting i Porsche 991 GT3 og det nye stjerneskud, Nicklas Nielsen, i Ferrari. Priserne spænder fra 1500-3000 kroner.

 

Desuden er der de historiske klasser, hvor der køres i standardvogne og Formel Junior. Også Legends klassen indgår i årets race.

 

Vil man vide mere om Copenhagen Historic Grand Prix, se deltagerlisterne, tidsplanen og ikke mindst vide, hvordan man køber billet, så er web-adressen ganske enkelt: https://www.chgp.dk


Byggeriet af PURE ETCR energistationen er i skrivende stund i fuld gang. Her skal de hurtige ETCR racerbiler kunne lades op på rekordtid.


Goodyears nyeste luftskib vil kunne ses over den danske hovedstad i store dele af weekenden bl.a. fordi den globale TV-produktion på Eurosport til dels optages fra luften.


Også i år er det dominerende bilmærke i Royal Pro/Am klassen de britiske Ford Lotus Cortina.


Barndomsvenner og team-kolleger: Prins Joachim og Oscar Davidsen Siesby skal også i år dyste mod hinanden.


Tom Kristensen er med igen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt