Med en ny aftale med
Københavns Kommune i baglommen er der al mulig grund
til for motorsportsfolket at glæde sig over, at
promotor Jac Nellemann nu er klar til yderligere tre
år med fuld fart på den motor-kulturelle begivenhed
på Bellahøj i København. Men København som by kan
også være tilfreds med aftalen, som i den grad
allerede i år har sat den danske hovedstad på
verdenskortet.
Nellemann og hans stab
dokumenterede nemlig endnu engang, at trods truslen
om nedlukning og gældende begrænsningerne i hælene
på Corona-pandemien, har de forstået og formået at
få den unikke Københavner begivenhed stablet på
benene. I år kunne man endda, netop i hælene på
Corona-pandemien, på verdensomspændende TV vise, at
i Danmark er der rimeligt styr på tingene. Vi kan
igen samles og vi håndterer pandemi-truslen med
fornuft. Det kan vi være stolte af, for det er noget
ikke alle nationer rundt om i verden har kunnet
håndtere.
Aktiv klimaindsats
Den globale TV-dækning blev
sikret gennem Discovery TV-kanalerne, der på
Eurosport og herhjemme også på 6’eren transmitterede
en begivenhed, der i den grad sætter fokus på den
foruden Corona alt overskyggende globale udfordring:
Klimaforandringerne og den globale opvarmning.
I København kunne man for
første gang vise PURE ETCR – den kun halvanden måned
gamle racerløbs serie for elektriske standardvogne.
Det var blot seriens tredje afdeling nogensinde, der
fandt sted på Bellahøj, og med sin fuldstændige
mangel på udstødning og tilnærmelsesvis støjfri
færden underbyggede man, at København aktivt gør en
indsats på klimaområdet, som også mange andre lande
kunne lære af.
Foruden PURE ETCR var
Copenhagen Historic Grand Prix igen en opvisning af
det ypperste indenfor dansk motorsport. Der blev
kørt TCR, historisk race, og det velgørende men også
ganske spektakulære ”Race for Riget”, som i år
tjente 450.000 kroner ind til Rigshospitalets
BørneUnge program. Og i Royal Pro/Am var det en af
løbets store begivenheder, at Prins Joachim igen
kunne køre sin Cortina Lotus rundt på den 2,2
kilometer lange Bellahøj Park racerbane, synligt
bakket op af sin nære familie.
Glimt fra ”CHGP”
Vi kunne skrive spalte op og
spalte ned om begivenhederne på Bellahøj. Men
hvorfor ikke lade nogle glimt fra weekendens Grand
Prix tale deres eget sprog, med en supplerende
billedtekst hist og her….
Flere glimt
fra "CHGP" >>>
Prins Joachim var med igen i år som om
intet var hændt, med synlig opbaning fra venner og
familie...
Prins Joachim kørte selv sin Cortina Lotus i
præsentations-karavanen fra Bellahøj til Københavns
Rådhus.
Og lyttede interesseret til detaljerne om de nye
elektriske ETCR racerbiler - her beskrevet af
ungarnske Daniel Nagy.
Køredragten klæder fortsat den danske racerprins.
Men det familiære selskab er heller ikke af vejen:
Prins Henrik, Prinsesse Marie, Prinsesse Athena,
Prins Joachim og Prins Felix.
Royal taxichauffør for en kort stund i´en el-dreven
golf-vogn: Barndomsvennen og team-kammeraten Oscar
Davidsen Siesby.
"Klassefoto" på Rådhuset: (fv): David Heinemeier
Hansson (racerkører og IT-millionær), Carl Chr.
Hansen (motorsportens Grand Old Man), Jac Nellemann
(CHGP indehaver og KIA-importør), Lars Weiss
(Overborgmester i København), H.K.H. Prins Joachim
(racerkører, motorsportsentusiast og en guldklump
for hele Danmark), Michelle Gatting (racerkører) og
Tom Kristensen (nærmere præsentation er nærmest
unødvendig og alligevel: 9 foldig Le Mans vinder,
verdensmester og CHGP ambassadør).
På racerbanen blev det ikke til sejr denne gang til
Prins Joachim. Det er Kristian Poulsens Lotus
Cortina forrest, og Prins Joachims dito lige efter.
Royyalt maskineri, bygget af Lotus og installeret i
en Ford Cortina fra 1965. |