For første gang siden Tom Kristensen vandt
verdensmesterskabet i langdistance racing tilbage i
2013 har Danmark fået endnu en officiel
verdensmester: 28-årige Michael Christensen er
verdensmester i langdistance sportsvognsracing i GTE
Pro kategorien. Oven i købet en ægte
super-verdensmester.
Forud for weekendens
24-timers Le Mans skulle den sympatiske danske
Porsche fabrikskører "blot" sikre sig to points i
VM-kampen for at blive verdensmester. Det lyder
enkelt, når man har domineret årets
verdensmesterskab og har et forspring på ikke mindre
end 36 points.
Men i Le Mans får man
halvanden gang den normale points score for en
placering og defor kunne team-kollegerne i Porsche
nr. 91 tage titlen, hvis de vandt og Michael
Christensen samt holdkammeraten, Kevin Estre, fx.
udgik og ingen points fik med hjem.
2 points
svarer til en 10. plads, og det var netop den
placering, danskeren opnåede i Le Mans pga. tekniske
problemer med Porschens gearkasse, som satte det
eller stærkt kørende hold væsentligt tilbage.
Mindre end en 10. plads kunne dog også have
gjort det, for flere hold foran den delvis
dansk-kørte Porsche 911 RSR, deltager ikke i
VM-serien og kunne som sådan ikke score VM-points.
Men det krævede at bilen blev bragt i mål og det
projekt lykkedes.
Super-verdensmester
I løbets første fase var holdet med helt i toppen og
førte i perioder, men så opstod problemerne. Men det
var indsatsen værd, for det var ikke en helt
almindelig VM-titel, danskeren fik. Han vandt nemlig
historiens første og formentlig også sidste super-VM
nogensinde, fordi mesterskabet inkluderede to gange
24-timers Le Mans. Sidste år vandt Michael
Christensen i Le Mans, men i år var det så ved at gå
galt.
Bag resultatet ligger en lang og
målrettet karriere, som på internationalt niveau for
alvor kom i gang, da Michael Christensen kørte
Formel BMW. Han sluttede sæsonen som nr. 6 og var
bedste rookie.
Siden kørte han også GP3 og
gjorde det så godt, at han i 2015 fik en plads hos
det fabriks-støttede Manthey Porsche team i FIA
World Endurance Championship, oven i købet i GTE Pro
kategorien.
Det var med en vis skuffelse, at
han blev fravalgt som kører i Porsches LM P1 team,
for ambitionen var selvfølgelig en general-sejr i Le
Mans. Men da Porsche nedlagde deres LM P1 aktivieter
var der pludselig ekstra fokus på GTE Pro og da
danskeren her var "fast inventar" kunne han
fortsætte hos Porsche mens LM P1 kørerne måtte søge
nyt arbejde andetsteds.
Det lønnede sig, og
som konkurrencenforholdene er i det aktuelle GTE Pro
mesterskab, er værdien af såvel sidste års Le Mans
triumf som den aktuelle VM-titel måske endnu større
end en totalsejr i LM P1 ville være.
Michael
Christensens kontrakt er allerede forlænget for den
kommende VM-sæson, som bliver den sidste indenfor
rammerne af det eksisterende reglement, og
ambitionen er naturligvis at genvinde VM-titlen.
Som et lille PS! skal tilføjes, at Nicki Thiim
og Marco Sørensen tidligere har vundet World Cup i
samme klasse, men det var inden mesterskabet blev
til et officielt FIA verdensmesterskab, og selvom
indsatsen dengang ikke skal underkendes, er et
officielt FIA VM i sagens natur en større
anerkendelse. |
|
|
|