- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med DUNLOP

2019

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



24-timers Le Mans 2019

Michael Christensen: Super-verdensmester


Af Søren Clauding – 16. juni 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For første gang siden Tom Kristensen vandt verdensmesterskabet i langdistance racing tilbage i 2013 har Danmark fået endnu en officiel verdensmester: 28-årige Michael Christensen er verdensmester i langdistance sportsvognsracing i GTE Pro kategorien. Oven i købet en ægte super-verdensmester.

Forud for weekendens 24-timers Le Mans skulle den sympatiske danske Porsche fabrikskører "blot" sikre sig to points i VM-kampen for at blive verdensmester. Det lyder enkelt, når man har domineret årets verdensmesterskab og har et forspring på ikke mindre end 36 points.

Men i Le Mans får man halvanden gang den normale points score for en placering og defor kunne team-kollegerne i Porsche nr. 91 tage titlen, hvis de vandt og Michael Christensen samt holdkammeraten, Kevin Estre, fx. udgik og ingen points fik med hjem.

2 points svarer til en 10. plads, og det var netop den placering, danskeren opnåede i Le Mans pga. tekniske problemer med Porschens gearkasse, som satte det eller stærkt kørende hold væsentligt tilbage.

Mindre end en 10. plads kunne dog også have gjort det, for flere hold foran den delvis dansk-kørte Porsche 911 RSR, deltager ikke i VM-serien og kunne som sådan ikke score VM-points. Men det krævede at bilen blev bragt i mål og det projekt lykkedes.

Super-verdensmester
I løbets første fase var holdet med helt i toppen og førte i perioder, men så opstod problemerne. Men det var indsatsen værd, for det var ikke en helt almindelig VM-titel, danskeren fik. Han vandt nemlig historiens første og formentlig også sidste super-VM nogensinde, fordi mesterskabet inkluderede to gange 24-timers Le Mans. Sidste år vandt Michael Christensen i Le Mans, men i år var det så ved at gå galt.

Bag resultatet ligger en lang og målrettet karriere, som på internationalt niveau for alvor kom i gang, da Michael Christensen kørte Formel BMW. Han sluttede sæsonen som nr. 6 og var bedste rookie.

Siden kørte han også GP3 og gjorde det så godt, at han i 2015 fik en plads hos det fabriks-støttede Manthey Porsche team i FIA World Endurance Championship, oven i købet i GTE Pro kategorien.

Det var med en vis skuffelse, at han blev fravalgt som kører i Porsches LM P1 team, for ambitionen var selvfølgelig en general-sejr i Le Mans. Men da Porsche nedlagde deres LM P1 aktivieter var der pludselig ekstra fokus på GTE Pro og da danskeren her var "fast inventar" kunne han fortsætte hos Porsche mens LM P1 kørerne måtte søge nyt arbejde andetsteds.

Det lønnede sig, og som konkurrencenforholdene er i det aktuelle GTE Pro mesterskab, er værdien af såvel sidste års Le Mans triumf som den aktuelle VM-titel måske endnu større end en totalsejr i LM P1 ville være.

Michael Christensens kontrakt er allerede forlænget for den kommende VM-sæson, som bliver den sidste indenfor rammerne af det eksisterende reglement, og ambitionen er naturligvis at genvinde VM-titlen.

Som et lille PS! skal tilføjes, at Nicki Thiim og Marco Sørensen tidligere har vundet World Cup i samme klasse, men det var inden mesterskabet blev til et officielt FIA verdensmesterskab, og selvom indsatsen dengang ikke skal underkendes, er et officielt FIA VM i sagens natur en større anerkendelse.




I fjor vandt Michael Christensen 24-timers Le Mans i den lyserøde "gris".

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt