- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med DUNLOP

2019

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk


Fernando Alonso, Sébastin Buemi og  Kazuki Nakajima kørte deres Toyota TS050 HYBRID til sejr i 24-timers Le Mans for andet år i træk. De sikrede sig samtidig VM-titlen for kørere og fuldendte dermed Toyotas totale triumf i verdens første og formenlig også sidste "Supersæson".


24-timers Le Mans 2019 - Super sejr til Toyota


Af Søren Clauding – 16. juni 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det lå ligesom i kortene, at Toyota skulle vinde 24-timers Le Mans 2019. Verdens største bilmærke dominerede sidste års Le Mans, teamet havde allerede sikret sig verdensmesterskabet i 2018/2019 sæsonen inden Le Mans, og egentlig skulle det blot afgøres, hvem af Toyotas to hold, der skulle løbe af  med VM-titlen for kørere.

Det var i det meste af årets Le Mans race Toyota'en med start nr. 7, kørt af Mike Conway, Kamui Kobayashi og Jose Maria Lopez, der førte an og den var det meste af tiden også den hurtigste af de to hybrid-prototyper.

Alonso verdensmester på ny
Men i sidste ende blev det Fernando Alonso, Sébastien Buemi og  Kazuki Nakajima, der ikke bare sikrede sig kørernes verdensmesterskabstitel, men også sejren i det berømte racerløb. Først i løbet blev de lidt handikappet af en aerodynamisk ustabilitet, og i løbet allersidste fase var det kollegerne, det gik ud over. De fik en sive punktering og måtte i pit for at skifte dæk. Her identificerede en sensor det forkerte dæk, hvilket krævede endnu et pitstop. Da målstregen blev passeret var afstanden imellem de to biler beskedne 16,972 sekunder - til fordel for Toyota nr. 8.

Dermed kunne den tidligere Formel 1 verdensmester og verdens måske allerbedste racerkører overhovedet føje endnu et træfæ til rækken løbssejre og titler.

Sæsonen 2018/19 var den første og formentlig også sidste "Supersæson" nogensinde og weekendens 24-timers løb var den første og formentlig sidste super-finale nogensinde, fordi verdensmesterskabet nu er lagt om, så det fremover vil starte om efteråret og slutte med 24-timers Le Mans midt i juni.

Enestående triumf
At sikre sig VM-titlen såvel som to Le Mans sejre i samme sæson var for Toyota en enestående triumf og en kompensation for de år, hvor de havde hurtigheden og flere gange var meget tæt på sejren uden at få den. At onde tunger mener, at de var uden konkurrence, er unfair.

De seneste års hårdeste konkurrenter havde, i halen på deres uacceptable opførelse på dieselmarkedet, valgt at trække sig i Le Mans. Og tænker man tilbage, vandt Audi seks af deres 13 Le Mans sejre uden andre fabrikkers deltagelse og det var der ingen, der dengang nedgjorde.

I år var der seks andre LM P1 deltagere i Le Mans udover de to Toyota hybrid racerbiler. Tre af dem nåede målstregen og hér var det russiske SMP Racing med start nummer 11 bedst, 6 omgange efter de to Toyotaer.

Alpine genvinder LM P2
LM P2 racerbilerne var ikke i løbet den største udfordring for LM P1'erne. Sejren gik til sidste års vinder, en Alpine A470 kørt af Nicolas Lapierre, André Negrao og Pierre Thiriet. For dem var sejren formentlig en lettelse, fordi de fjor først fik den tildelt efter præmieoverrækkelsen, hvor det hurtigste hold var blevet diskvalificeret.

David Heinemeier Hansson lå længe på 5. pladsen med tæt kontakt til de forankørende prototyper, men han udgik klokken 03:30 da gearkassen brød sammen.

David Heinemeier Hansson udgik af sit 8. Le Mans race fra en stabil 5. plads.
Derved blev bedste danske hold i Le Mans, og dermed også bedste danske LM P2 hold, High Class Racing, hvor Anders Fjordbach og Dennis Andersen, sammen med Mathias Beche fra Schweiz, scorede en flot 16. plads totalt og 11. pladsen i klassen.

Anders Fjordbach og Dennis Andersen.
GTE Pro: Ferrari sejr - langt om længe
Efter få omgang lignede 24-timers Le Mans i LM GTE Pro et rent dansk opgør mellem Marco Sørensen/Nicki Thiim i Aston Martin, Jan Magnussen i Corvette og Michael Christensen i Porsche. Men efterhånden som løbet skred frem, satte det altid uforudsigelige Le Mans race sine spor.

Jan Magnussen førte store dele af løbet men endte i sidste instans på en skuffende 9. plads.

Michael Christensen fik problemer med Porschens gearkasse, Marco Sørensen oplevede en voldsom afkørsel i nattens mulm og mørke og godt 3 timer før løbet var slut, blev Jan Magnussen først offer for en uheldig position (han var i pit og sad selv bag rattet), da der blev sendt en safetycar på banen, han lå da på 2. pladsen lige i hælene  på den Ferrari med startnummer 51, der siden vandt løbet. Da feltet blev givet frit, havde han tabt enhver kontakt med Ferrari'en og satte øjensynlig ekstra fart på Corvetten for at genvinde det tabte.

Om det var pga. for høj fart eller for kolde dæk eller andre ting, der spillede ind, er uvist, men et faktum er det, at han spandt af banen, ramte barrieren og måtte i pit for at få udbedret skaderne. Resultat: En mulig sejr var forvandlet til en yderst skuffende 9. plads.

Michael Christensen verdensmester
Michael Christensen cruisede sin Porsche nr. 92 gennem resten af løbet, blev nr. 10 og vandt sammen med Kevin Estre verdensmesterskabet i GTE Pro klassen og blev dermed den første officielle danske FIA verdensmester i GTE Pro.

Med en samlet 41. plads i mål og 10. pladsen i klassen lykkedes det "pigeholdet" med Manuela Gostner, Rahel Frey og ikke mindst danske Michelle Gatting at køres deres Ferrari nr. 83 i GTE Am klassen fejlfrit gennem det udfordrende race. Og resultatet kan de bestemt være stolte af. Det ville enhver Le Mans debutant være, hankøn såvel som hunkøn. Ingen af de tre piger havde kørt på banen forinden og de forvaltede deres muligheder perfekt.

Resultat, 24-timers Le Mans 2019


Toyota nr. 7 var løbet igennem den hurtigste af de to dominerende hybrid racerbiler, men trak i sidste ende det korteste strå.


Alpine raceren med nr. 36 på siden kørte fra alt og alle i LM P2 og genvandt sejren fra i fjor, men denne gang uden at deltagere foran i mål først skulle diskvalificeres.


Anders Fjordbach og Dennis Andersen kørte en flot 11 plads hjem i et hårdt felt af LM P2 biler.


Alessandro Pier Guidi, James Calado og Daniel Serra kørte deres fabriks-Ferrari fra AF Corsa i GTE Pro klassen til Ferraris første sejr i Le Mans siden 2012.


Løbet var ren nedtur for Marsco Sørensen, Nicki Thiim og Darren Turner. Deres Aston Martin Vantage fik tilført en urimelig Balance of Performance, sakkede bagud og havnede til sidst i barrieren.


Sådan ser han ud: Den nye danske verdensmester. Sammen med Kevin Estra vandt Michael Christensen verdensmesterskabet i GTE Pro klassen - trods et problem fyldt 24-timers Le Mans.


Michelle Gatting kan være stolt af en flot 10. plads i sit første 24-timers Le Mans nogensinde.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt