Le Mans kvalifikationstiderne >>>
Le Mans startopstillingen >>> Det var måske
ikke så overraskende, at Toyotas lynhurtige hybrid
racerbiler dominerede kvalifikationskørslerne forud
for weekendens 24-timers Le Mans. Men en Aston
Martin på pole-position i LM GTE Pro klassen - hvem
havde lige set det ske.
Jo, de havde faktisk
begge teamets to kørere, Marco Sørensen og Nicki
Thiim. Belært af erfaringerne er det godt, at have
vægt bag ordene, når man forudser muligheden i et
motorløb. Og det skal vi love for der kom, da Marco
Sørensen i kvalifikations-mørket kørte den absolut
hurtigste tid. Nu håber alle blot på, at der ikke
har været manipuleret med kvalifiktionstiderne, at
ingen har "sandbag'et" og kunstigt undladt at vise
deres tempo.
3minutter og 48 sekunder
En Le Mans "pole" er en Le Mans "pole" og alt andet
lige er det i hvert fald et godt udgangspunkt for et
motorløb. Men en hurtig omgang tager kun 3 minutter
og 48 sekunder rent, når Marco Sørensen kører den, og
løbet er som bekendt 24 timer langt - temmelig meget
kan ske undervejs.
Ford raceren på 2. pladsen
er da også kun 1/10 sekund efter "The Dane Train",
som dansker-Aston'en kaldes i bilens hjemland. Mere
påfaldende er det at der derpå er 7/10 sekund til
GTE Pro 3'eren, Jan Magnussens Corvette, men også
det er udtryk for, at Jan Magnussen har vægt bag
ordene, når han siger, at deres chancer er markant
større end i mange år.
Michael Christensen
kørte 7. hurtigste tid, 1,1 sekund langsommere
end landsmandens feber-pole-tid. Men alt det er
stort set lige meget, når løbet starter. Derfor skal
man nok heller ikke lægge for meget i, at de
nærmeste konkurrenter i kampen om VM-titlen, Porsche
nr. 91 (Michael Christensens bil har nr. 92) starter
med en tid, der er knap 2 sekunder under
Aston-polen. Holdet har næppe satset hele butikken
på at sætte en super-tid, og de starter iøvrigt
udfra den tid, der blev sat i dagslys i torsdagens
første kvalifikationssession.
Michelle
Gatting i GTE Am klassen var på vej til en tid, der
havde placeret Ferrari raceren mindst fem
placeringer over den, der endte med at blive
pigeholdets startposition. Der var pludselig meget
trafik på banen, forklarede hun. Men det er en
forklaring, de allerfleste i det 62 biler store felt
er udsat for. Og netop kunsten at køre en hurtig tid
på en trafikeret Le Mans bane er noget af det, der
skal til at nå et godt resultat over 24 timer.
Men alt andet lige har GTE klasserne vist sig at
lægge op til endnu et tæt race, hvor der ikke er
mulighed at køre strategisk, når det er safetycar på
banen som man plejer. Nu udnyttes Full Course Yellow
næsten altid i stedet for sikkerhedsbilerne og det
begrænser bilernes hastighed til 80 km/t, så man kan
ikke længere hente en tredjedel omgang hjem på
andres uheld. |
|
|
|