Toyota har erobret de to bedste startpositioner i
årets 24-timers Le Mans. Og ikke overraskenden satte
de to hybridracere deres tider torsdag aften i
første testkørsel, mens det stadig var lyst.
Men der blev også kørt hurtigt i den sidste session
i mørke, omend de to Toyotaer fornuftigt nok ikke
forsøgte at nå tider som tidligere på aftenen.
Anderledes var det for de øvrige bilen i klassen
for de kraftigste prototyper, Ikke færre end fire af
de otte kvalifikationstider blev sat i sidste
øjeblik.
3. hurtigst var det russiske SMP
team med bl.a. den franske multikunstner, Stéphane
Sarrazin i cockpittet.
Set isoleret på
kvalifikationstiderne er der ikke langt fra bilerne
med konventionelle drivliner til de to Toyotaer, men
pga. et større benzinforbrug forventes det, at
Toyotaerne kan køre en omgang mere pr. stint, og
hvis de samtidig er hurtigere, er der alle tegn på
endnu en Le Mans triumf til verdens største
bilmærke.
Toyota har for længst ánnonceret,
at de fortsætter med de nuværende hybrid prototyper
i 2019/20 sæsonen og efter offentliggørelsen af det
nye Le Mans reglement, der træder i kraft året
efter, har fabrikken også meddelt, at man vil
deltage med en helt ny hybrid-prototype, baseret på
GR Super Sport landevejs-sportsvognen.
I LM
P2 klassen, som i år, målt på kvalifikationstider,
er omkring 10 sekunder langsommere end LM P1'erne,
var det TDS Racings Oreca Gipson, med bl.a. Tom
Kristensens tidligere Audi team-kollega Loic Duval
på holdet, der var hurtigst.
Hurtigste
dansker var overraskenden nok ikke David
Heinemeier-Hansson, for to placeringer foran ham
placerede debutanterne fra det danske High Class
Racing team sig. Anders Fjordbach og Dennis Andersen
skal starte i deres Oreca fra 10. pladsen - en
fremragende præstation i et 20 biler stort felt.
Anders Fjordbach og Dennis Andersen opnåede en
fremragende startposition midt i feltet i deres
debutløb. Heinemeier Hansson, der kører sit 8.
24-timers Le Mans starter fra 12. pladsen. Men der
er forklaring på alt:
"Vi brugte aftenen på
at finde den helt rigtige opsætning af vores Oreca
racer," fortalte han efterfølgende. "Det lykkedes,
men jeg blev ramt af tæt trafik, da jeg skulle sætte
tiden i kvalifikationens sidste minutter, så det fik
vi ikek så meget ud af." |
|
|
|