Der er forbavsende megen optimisme at spore hos de
danske deltagere i dette års 24-timers Le Mans.
Ingen nævneværdig utilfredshed med
reglementsindgreb, og dermed er der måske udsigt til
de bedste danske resultater i flere år, samlet set i
hvert fald.
David Heinemeier Hansson er stor
optimist hvad angår sejren i LM P2: "Vi har den
bedste bil og måske også det bedste hold," omend han
dog tilføjer, at Le Mans debutanten, Jordan King,
kunne gå hen at sinke hastigheden en smule."
"Omvendt kommer Jordan direkte fra Indy 500, og hans
første udbrud, da han skulle ud på den 13,6
kilometer lange Le Mans racerbane første gang, var:
Kører vi ikke lidt langsomt..." Måske, for på den
berømte amerikanske ovalbane er topfarten noget over
370 km/t, i Le Mans kører LM P2 bilerne "kun" i
nabolaget af 330 km/t. Til gengæld skal de dreje
lidt mere...
I samme klasse som Heinemeier
Hansson starter også de to Le Mans debutanter,
Anders Fjordbach og Dennis Andersen, og de har i
sagens natur ikke de mange Le Mans erfaringer at
have store forventninger i. Men begge er ambitiøse
og virker ikke, som om de er belastet af Le Mans
racerbanens omdømme endsige de noget mere erfarne
kollegers stadige kamp mod holdbarhed og brøkdele af
sekunder.
Interview med High
Class Racing teamchef Peter Utoft
Interviewer: Søren Clauding. Hvad angår
holdbarheden er Jan Magnussen, som med sine 20 Le
Mans race og ikke færre end 4 klassesejre helt
fortrøstningsfuld. "Moderne Le Mans racerbiler går
ikke i stykker," siger han. Hvis man ikke fuldføre
løbene, så er det fordi man rammes af andre
problemer, påkørsler, uheld og lignende. Og han kan
ikke lide at bruge ordet "held", understreger han
(bl. i interviewet her på siden, men sker der en
ulykke undervejs og der pludselig er gult flag over
hele banen, er det af afgørende betydning, hvilken
placering, man har, når løbet sættes på standby. "Så
det gælder egentlig bare om, at føre hele tiden."
Michael Christensen har heller ikke tænkt sig,
at slække på tempoet, blot fordi han ved, at han kun
mangler 2 points i at blive verdensmester. "Hvis man
slækker på tempoet, mister man koncentrationen, og
så kan det være svært at nå målstregen", siger han.
Men selvom den regerende danske LM GTE Pro Le
Mans vinder med lidt held både kan gentage sejren og
dermed samtidig blive verdensmester, kan der også
ske det modsatte: Udgår han og vinder kollegerne på
2. pladsen i VM-kampen, er det total nedtur for den
sympatiske Porsche kører.
Marco Sørensen og
Nicki Thiim tror også på et godt resultat, fordi de
ikke i år føler sig handikappet af et urimeligt
"Balance of Performance" (BoP), som i fjor ruinerede
deres Le Mans race. De tror på en podieplacering
eller måske endda en sejr, som i givet fald vil være
Marco's første.
Michelle Gatting er super
optimistisk, i hvert fald hvad sin egen præstation
angår. "Det var godt nok overraskende svært, at køre
i mørke," sagde hun efter den første nattetræning
onsdag aften. "Men banen passer rigtig godt til mig
og foreløbig er jeg den eneste af os tre, der kører
flat-out i Porsche-kurverne", som er den hurtige
kurvekombination, som i tidens løb har sat mange
håbefulde Le Mans kørere til vægs.
Interview med
Michelle Gatting
I interviewet fortæller den debuterende danske
racer-pige bl.a. hvad der bragte hende til Le Mans.
Interviewer: Søren Clauding. |
|
|
|
Interview med
Michael Christensen
Michael Christensen fortæller om sin tilgang til
årets 24-timers løb, om forberedelserne og hvordan
han håndterer det, at skulle forsøge at vinde
VM-titlen og samtidig gentage Le Mans sejren fra i
fjor. Interviewer: Søren Clauding
Interview med Jan
Magnussen
Jan Magnussen
fortæller bl.a., hvorfor han mener, at han og
Corvette teamet har rigtig gode muligheder for i år
at score det, der vil være den populære danske
racerkørers 5. Le Mans triumf. Interviewer: Søren
Clauding
Interview med David
Heinemeier Hansson
David Heinemeier Hansson kører sit ottende
24-timers løb i Le Mans. I interviewet fortæller den
danskfødte, amerikansk bosiddende IT-millionær, og
efterhånden meget mere end blot en habil racerkører,
hvad der driver ham til, påny at forsøge at vinde
det klassiske franske motorløb. Interview: Søren
Clauding.
Interview med Marco
Sørensen
Interview med Nicki
Thiim
I de to interviews fortæller de to Aston Martin
kørere, Marco Sørensen (billedet) og Nicki Thiim, om
forventningerne til dette års 24-timers Le Mans.
Interviewer: Søren Clauding. |
|
|