- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med DUNLOP

2019

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk



Der er 62 biler til start i årets udgave af 24 timers Le Mans og 8 danske racerkørere er med i år.

24-timers Le Mans 2019

Super-Le Mans og super-VM finale i sigte


Af Søren Clauding – juni 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I den kommende weekend, d. 15.-16. juni køres verdens mest berømte motorløb, 24-timers løbet i Le Mans, og som noget helt nyt, er det også afslutningen på kampen om verdensmesterskabet, oven i købet i den såkaldte supersæson. Otte danskere deltager med gode chancer for topresultater.

 

Supersæsonen er blevet til, netop fordi 24-timers Le Mans i vigtighed overgår alle de andre løb i langdistance verdensmesterskabet for racersportsvogne, og man ville gerne dreje sæsonen fra at være en forår-efterårssæson til at være en efterårs-sommersæson. Det gjorde man ved at lade det indeværende mesterskab begynde sidste forår og det slutter med dette års Le Mans race som den afgørende finale.

 

To gange 24 timers Le Mans

24-timers Le Mans køres altid midt i juni måned og sidste års løb var som sådan det andet løb i mesterskabet. Dermed har vi aktuelt en sæson, hvor mesterskabet indeholder to gange 24-timers Le Mans. Det er ganske unikt og det kommer næppe til at ske igen mange år ud i fremtiden. Derfor betegnelsen Supersæson.

 

Sidste år vandt Toyota sin første sejr i det berømte race. Nogen vil sige uden konkurrence, fordi ingen andre fabriksteams stillede op. Men så længe alle har lov til at deltage, men fravælger at gøre det, er sejren på ingen måde mindre. Audi vandt faktisk Le Mans flere gange under tilsvarende forhold, og i fjor var der ingen bilfabrikker, der i fjor ønskede at tage kampen op med Toyota, som allerede i årene forinden havde vist deres styrke.

 

Super-super VM

Toyota har allerede sikret sig verdensmesterskabet for teams og det vil blive til en ægte super-VM titel, hvis de også tager sejren i det andet af sæsonens 24-timers Le Mans. Samtidig ligger det også lige til højre-foden i kraft af en stor VM-føring, at Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima og den tidligere Formel 1 verdensmester, Fernando Alonso tager VM-titlen for kørere – i en Toyota. I år tyder alting dermed på, at Toyota bliver verdens første super-super-verdensmester, for de er naturligvis også med deres lynhurtige hybridracere topfavoritter til at vinde Le Mans igen.

 

Otte danskere til start

Der køres i fire klasser i Le Mans, to for racersportsvogne, de store (LM P1), hvor Toyota deltager med to biler og feltet består af 10 biler i alt, og de knap så store prototyper (LM P2), hvor flere danskere har mulighed for at vinde. David Heinemeier Hansson er med igen, han tager en afstikker fra det amerikanske mesterskab, han kører til daglig, og har tidligere triumferet i det berømte race, så han ved hvad det handler om. Og så stiller to Le Mans debutanter, Anders Fjordbach og Dennis Andersen op for det danske High Class Racing team. Danskerne kører alle i de hurtige Oreca 07 Gibson racere, men konkurrencen er hård, ikke mindst fra sidste års vindere, der kører en Alpine med samme motor.


Anders Fjordbak og Dennis Andersen debuterer i LM P2 i deres Oreca racer med startnummer 20.


Stærke danskere

Der er også to GT-klasser, én for de professionelle kørere (LM GTE Pro) og en for de knap så professionelle (LM GTE Am). I førstnævnte er Jan Magnussen som vanlig blandt favoritterne i en Chevrolet Corvette, selvom det er 10 år siden, han vandt den sidste af i alt fire Le Mans klassesejre, og i klassen finder man også de tidligere World Cup vindere, Marco Sørensen og Nicki Thiim i Aston Martin. Men størst fokus vil der nok være, både dansk og internationalt, på Porschen med startnummer 92, som bl.a. køres af sidste års vinder, Michael Christensen.



De tidligere mestre, Nicki Thiim og Marco Sørensen er blandt favoritterne også til sejren i dette års Le Mans race i deres Aston Martin Vantage.


Porsche har ikke mindst med danskerens hjælp allerede vundet verdensmesterskabet i klassen og Michael Christensen fører selv verdensmesterskabet for LM GTE Pro kører med et forspring på imponerende 36 points. Så Le Mans weekenden burde levere mindst en VM-titel til den sympatiske dansker og måske også endnu en Le Mans sejr.

 

Stærke kvinder

Stor opmærksomhed vil der med garanti også være omkring den danske tidligere DTC løbsvinder, Michelle Gatting, som debuterer i Le Mans. Den høje lysblonde racerpige opnår altid stor opmærksomhed på grund af hendes evner i en mandsdomineret racerverden, og i Le Mans skal hun oven i købet deltage i en Ferrari 488 sammen med to andre kvindelige racerkørere, Rahel Frey fra Schweiz og Manuela Gostner fra Italien.

 

De tre kvinder kører i GTE klassen for de knap så professionelle racerkørere, hvilket for Michelle meget naturligt, for hun er ikke ud af en formuende familie og kæmper til stadighed med at finansiere sin motorsport. At kun får muligheden i Le Mans er en kæmpeting for hende og det er velfortjent, fordi det er hendes talent, der har bragt hende så vidt.

Deltagerliste, 24 timers Le Mans 2019

Toyota har sikret sig VM-titlen for teams, i Le Mans gælder det foruden sejren også VM-titlen for kørere. Under træningen forud for årets race var netop Sebastien Buemi i Toyota TS050 raceren hurtigst.


David Heinemeier Hansson tager en afstikker fra racerkørslen i USA og er også med i Le Mans i år.


Sidste års vinder, Porsche fabrikskøreren Michael Christensen, kører efter sejren, ikke bare i 24-timers Le Mans men også i verdensmesterskabet i GTE Pro klassen.


Det er 10 år siden Jan Magnussen sidst stod øverst på podier i Le Mans, men ham og hans Corvette C7.R er "still going strong".

Manuela Gostner, Rahel Frey og Michelle Gatting skal køre Le Mans i en Ferrari 488.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt