I den kommende weekend, d.
15.-16. juni køres verdens mest berømte motorløb,
24-timers løbet i Le Mans, og som noget helt nyt, er
det også afslutningen på kampen om
verdensmesterskabet, oven i købet i den såkaldte
supersæson. Otte danskere deltager med gode
chancer for topresultater.
Supersæsonen er blevet til,
netop fordi 24-timers Le Mans i vigtighed overgår
alle de andre løb i langdistance verdensmesterskabet
for racersportsvogne, og man ville gerne dreje
sæsonen fra at være en forår-efterårssæson til at
være en efterårs-sommersæson. Det gjorde man ved at
lade det indeværende mesterskab begynde sidste forår
og det slutter med dette års Le Mans race som den
afgørende finale.
To gange 24
timers Le Mans
24-timers Le Mans køres altid
midt i juni måned og sidste års løb var som sådan
det andet løb i mesterskabet. Dermed har vi aktuelt
en sæson, hvor mesterskabet indeholder to gange
24-timers Le Mans. Det er ganske unikt og det kommer
næppe til at ske igen mange år ud i fremtiden.
Derfor betegnelsen Supersæson.
Sidste år vandt Toyota sin
første sejr i det berømte race. Nogen vil sige uden
konkurrence, fordi ingen andre fabriksteams stillede
op. Men så længe alle har lov til at deltage, men
fravælger at gøre det, er sejren på ingen måde
mindre. Audi vandt faktisk Le Mans flere gange under
tilsvarende forhold, og i fjor var der ingen bilfabrikker, der i fjor
ønskede at tage kampen op med Toyota, som allerede i
årene forinden havde vist deres styrke.
Super-super
VM
Toyota har allerede sikret
sig verdensmesterskabet for teams og det vil blive
til en ægte super-VM titel, hvis de også tager
sejren i det andet af sæsonens 24-timers Le Mans.
Samtidig ligger det også lige til højre-foden i
kraft af en stor VM-føring, at Sébastien Buemi,
Kazuki Nakajima og den tidligere Formel 1
verdensmester, Fernando Alonso tager VM-titlen for
kørere – i en Toyota. I år tyder alting dermed på,
at Toyota bliver verdens første
super-super-verdensmester, for de er naturligvis
også med deres lynhurtige hybridracere topfavoritter
til at vinde Le Mans igen.
Otte
danskere til start
Der køres i fire klasser i Le
Mans, to for racersportsvogne, de store (LM P1),
hvor Toyota deltager med to biler og feltet består
af 10 biler i alt, og de knap så store prototyper
(LM P2), hvor flere danskere har mulighed for at
vinde. David
Heinemeier Hansson er med igen, han tager en
afstikker fra det amerikanske mesterskab, han kører
til daglig, og har tidligere triumferet i det
berømte race, så han ved hvad det handler om. Og så
stiller to Le Mans debutanter,
Anders
Fjordbach og
Dennis
Andersen op for det danske High Class Racing
team. Danskerne kører alle i de hurtige Oreca 07
Gibson racere, men konkurrencen er hård, ikke mindst
fra sidste års vindere, der kører en Alpine med
samme motor.
Anders Fjordbak og Dennis Andersen debuterer i
LM P2 i deres Oreca racer med startnummer 20.
Stærke
danskere
Der er også to GT-klasser, én
for de professionelle kørere (LM GTE Pro) og en for
de knap så professionelle (LM GTE Am). I førstnævnte
er Jan
Magnussen som vanlig blandt favoritterne i en
Chevrolet Corvette, selvom det er 10 år siden, han
vandt den sidste af i alt fire Le Mans klassesejre,
og i klassen finder man også de tidligere World Cup
vindere, Marco Sørensen og Nicki Thiim i Aston
Martin. Men størst fokus vil der nok være, både
dansk og internationalt, på Porschen med startnummer
92, som bl.a. køres af sidste års vinder, Michael
Christensen.
De tidligere mestre, Nicki Thiim og Marco Sørensen
er blandt favoritterne også til sejren i dette års
Le Mans race i deres Aston Martin Vantage.
Porsche har ikke mindst med
danskerens hjælp allerede vundet verdensmesterskabet
i klassen og Michael Christensen fører selv
verdensmesterskabet for LM GTE Pro kører med et
forspring på imponerende 36 points. Så Le Mans
weekenden burde levere mindst en VM-titel til den
sympatiske dansker og måske også endnu en Le Mans
sejr.
Stærke
kvinder
Stor opmærksomhed vil der med
garanti også være omkring den danske tidligere DTC
løbsvinder, Michelle Gatting, som debuterer i Le
Mans. Den høje lysblonde racerpige opnår altid stor
opmærksomhed på grund af hendes evner i en
mandsdomineret racerverden, og i Le Mans skal hun
oven i købet deltage i en Ferrari 488 sammen med to
andre kvindelige racerkørere, Rahel Frey fra Schweiz
og Manuela Gostner fra Italien.
De tre kvinder kører i GTE
klassen for de knap så professionelle racerkørere,
hvilket for Michelle meget naturligt, for hun er
ikke ud af en formuende familie og kæmper til
stadighed med at finansiere sin motorsport. At kun
får muligheden i Le Mans er en kæmpeting for hende
og det er velfortjent, fordi det er hendes talent,
der har bragt hende så vidt.
|