Toyota
nr. 7 stjal i den grad billedet, da den pludselig
satte farten ned ude på den tredelte 5 kilometer
lange langside. Men det var ikke teknikken der
drillede, måske stressniveauet hos den japanske
kører, Kamui Kobayashi i frustration over at det
realistisk ikke ville blive ham, der blev første
japaner i en Toyota som vinder af 24-timers Le Mans.
I alle
tilfælde var det en menneskelig fejl. Han havde
overhørt en radiobesked om, at han skulle gennemføre
det rutinemæssige pitstop. Da man opdagede det, var
der kun én løsning: Ned i "slow-mode", den
indstilling, der benyttes efter safetycar, og så
trille banen rundt. Heldigvis havde han 12 omgange
at give af, og det kostede ham kun én.
Ikke
desto mindre må Kabayashi ærgre sig endnu mere, for
nu vil det være sværere at lukkrere på en fejl hos
landsmanden Kazuki Nakayima i den førende Toyota nr.
8. Men omvendt: Med mindre stress på Nakayima er
sandsynligheden for, at han undgår fejl i løbets
sidste fase, meget mindre.
Iøvrigt
har begge biler kørt så mange omgange, at de ikke
kan indhentes af konkurrenterne og dermed: Hvis blot
bilerne holdes kørende har Toyota nået det mål, som
så mange gange er gledet dem af hænde: Sejren i
verdens mest berømte motorløb. |