- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018

på Motorsiden.dk

 

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID, DUNLOP og TOTAL


Toyota TS 050 Hybrid raceren  med nr. 7 på siden kunne heldigvis trille hele banen rundt så den japanske kører, Kamui Kobayashi slipper for videre repressalier. I baggrunden Michael Christensens GTE Pro førende Porsche 911 RSR.


24 timers Le Mans 2018: Ups'er til Toyota nr. 7


Af Søren Clauding - juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota nr. 7 stjal i den grad billedet, da den pludselig satte farten ned ude på den tredelte 5 kilometer lange langside. Men det var ikke teknikken der drillede, måske stressniveauet hos den japanske kører, Kamui Kobayashi i frustration over at det realistisk ikke ville blive ham, der blev første japaner i en Toyota som vinder af 24-timers Le Mans.

 

I alle tilfælde var det en menneskelig fejl. Han havde overhørt en radiobesked om, at han skulle gennemføre det rutinemæssige pitstop. Da man opdagede det, var der kun én løsning: Ned i "slow-mode", den indstilling, der benyttes efter safetycar, og så trille banen rundt. Heldigvis havde han 12 omgange at give af, og det kostede ham kun én.

 

Ikke desto mindre må Kabayashi ærgre sig endnu mere, for nu vil det være sværere at lukkrere på en fejl hos landsmanden Kazuki Nakayima i den førende Toyota nr. 8. Men omvendt: Med mindre stress på Nakayima er sandsynligheden for, at han undgår fejl i løbets sidste fase, meget mindre.

 

Iøvrigt har begge biler kørt så mange omgange, at de ikke kan indhentes af konkurrenterne og dermed: Hvis blot bilerne holdes kørende har Toyota nået det mål, som så mange gange er gledet dem af hænde: Sejren i verdens mest berømte motorløb.

Danskerne holder fanen højt i Le Mans, også dem på tilskuerpladserne.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt