Det ser
godt ud for Michael Christensen i årets 24-timers Le
Mans. Han og hold-kollegerne Kevin Estre og Laurens
Vanthoor holdt skansen i deres lyserøde "gris", en
Porsche 911 RSR i det historiske antræk, som den
førende bil i LL GTE Pro klassen.
Lidt
hjulpet af andre Porsche kollegers uheld er den
delvis dansk kørte bil på en ret klar førsteplads
med små tre minutter til løbets nr. 2, som dog også
er en Porsche, nemlig nr. 91, som man dystede lidt
med i løbets første timer.
Bedste
ikke-Porsche er Fords to GT racere med startnummer
68 hhv. 67 på siden. Førstnævnte køres af Sebastien
Bourdais, Dirk Müller og Joey Hand, sidstnævnte af
Andy Priauxl, Harry Tincknell og Tny Kanaan og de
biler skal man bestemt ikke afskrive. De ligger
stort set på niveau med Porsche nr. 91, de bytter
ofte placeringer og derfor er strategien for resten
af løbet måske den afgørende, hvis teknikken i
øvrigt holder og kørerne bliver på banen.
I det
hele taget er der ikke meget der skal afskrives i
GTE Pro klassen. Kampen er fortsat ligeså tæt som
ventet forud for løbet.
De bedst
placerede biler - og det skifter lidt fra fire til
syv afhængig af pitstop - er i princippet på
omgangshøjde, og heldigvis er Jan Magnussens
Corvette med i den dyst.
Hans
Corvette nr. 63 har haft et mere ukompliceret løb
end kollegerne i Corvette nr. 64. Og dermed gør man
præcis som Jan Magnussen forud for løbet havde
fastslået: Vi kører helt planmæssigt, selvfølgelig
så hurtigt som vi kan, og er det hurtigt nok, når vi
også en topplacering.
I
skrivende stund er Coevetten på 5. pladsen, men det
kan hurtigt ændre sig i begge retninger.
Aston
Martin nr. 95 med Marco Sørensen og Nicki Thiim er
den eneste af de to Vantage, der kører problemfrit.
Men Balance of Performance har virkelig slået til.
Bilen er på 10. pladsen, men det skyldes i høj grad
andres uheld. Den er 4-5 omgange efter de førende og
det skyldes på ingen måde kørernes manglende
indsats.
I GTE Am
ligger Christina Nielsens Porsche nr. 80 stabilt på
6-8 pladsen, et par omgange efter den førende Demsey
Porsche nr. 77. |