En nat i
24-timers Le Mans tager altid ofre, men det har
været moderat i år, i hvert fald set med danske
øjne. En af danskerne er dog ude af racet og det var
den bedst placerede generelt, nemlig David
Heinemeier Hansson.
En af
motorens cylindre revnede og derved forsvandt både
vand- og olietryk. Sådan en fejl er der ikke meget
at gøre ved og ved halv fire tiden i nat var David
ude af løbet.
Indtil da
var det gået ret fornuftigt. Kørerne kørte fejlfrit
og lå omkring 7.-9. pladsen afhængig af pitstop
sekvenserne, men afstanden til den førende i LM P2
klassen blev dog stadig større.
i
skrivende stund, i løbets 20. time er Jean Eric
Vergne bag rattet på den førende Oreca nr. 26 og han
ligger iøvrigt på 5. pladsen i generalklassementet,
hvilket er udtryk for et kraftigt mandefald i LM P1
klassen.
Toyota
fører fortsat og førstepladsen går lidt på skift
mellem de to førende hybridracere, der kører som
schweiziske klokkeværk. Det gælder især
hybridraceren med start nr. 8, der ser ud som om at
være den bedst placerede af de to, hvis man
bortisolerer de forskellige elementer som pitstop
sekvens, dækskifte, service osv.
Hvilket
kan skyldes den schweiziske kører, Sebastien Buemi,
men også de to øvrige kører på Toyota Hybrid nr. 8,
den tidligere formel 1 verdensmester, Fernando
Alonso, og japaneren Kazuki Nakajima, der har sit
eget lille japanske mesterskab at have afgjort, for
der er som bekendt også en japaner i den anden
Toyota Hybrid. Og hvilken japaner vil ikke gerne
være den, der sikrer Toyotas første Le Mans
triumf...
Hvis de
altså formår at køre bilen i mål. Der er ingen tegn
på andet, men det var der heller ikke da den
smuttede de tidligere år. Først klokken 15:00 i
eftermiddag ved man, om projektet er lykkedes.
|