Selvom
antallet af danskere i Le Mans faldt efter Tom
Kristensen æraen er der stadig tusindvis af
danskere, der valfarter til Le Mans, og dansk er
fortsat det mest talte sprog i Le Mans efter fransk
og engelsk.
De fleste
er betalende publikum, der blot yder atmosfæren,
selskabet og et godt race. Men så er der også dem,
der har en ganske anden tilgang til Le Mans end
danskere har flest.
Et helt
hold af dem finder man ude langs banekanten. De har
ikke betalt entré, men får på den anden side heller
ikke penge for deres indsats. Ikke desto mindre yder
de sammen med flere tusind andre frivillige en
uvurderlig indsats, uden hvilken der ganske enkelt
ikke kunne afholdes et motorløb som 24-timers Le
Mans eller for den sags skyld alle andre motorløb.
Der er
nemlig en håndfuld danske officials, der har
dygtiggjort sig i en sådan grad, at de er
kvalificeret til at tage det ansvar, der er
forbundet med langs banekanten, og de står helt tæt
ved den, uden afbrydelse at holde øje med
begivenhederne på banen, vise de rette flagsignaler,
fjerne havarerede køretøjer, rydde op efter uheld og
i det hele taget og på alle måder at sikre, at banen
kan bruges til at køre på efter reglerne og med
sikkerhedsniveauet helt i top.
For nylig
afhold FIA en såkaldt "de frivilliges dag". det
skete bl.a. i forbindelse med VM-rallyet i
Portugal. Om ACO, arrangørerne gør eller har gjort
noget tilsvarende ved vi ikke. Men her på
Motorsiden.dk benytter vi anledningen til at udråbe
et stort TAK til alle jer, der bruger jeres fritid
på at dyrke jeres passion for motorsporten, påtage
jer et stort ansvar og udføre den uvurderlige
indsats, som kun I kan gøre det, fordi I har lært
det.
Mikkel
Jensen vandt LM P3 supportløb
Og så var
der iøvrigt også anledning til at opleve en anden
dansker på Le Mans, en af dem, der sørger for at de
mange frivillige officials også i fremtiden får
noget at se til langs banekanten.
Han
hedder Mikkel Jensen og han vandt ganske enkelt
weekenden første løb (og blev nr. 6 i det andet) i
det såkaldte "Road to Le Mans" for 400-hestes LM P3
racerbiler.
Til
daglig kører han som fabrikskører for BMW i en tysk
serie, han var blevet bedt om, at komme til Le Mans
som stand-in for BMW's hold i GTE Pro klassen, men
pludselig sad han i en LM P3 racer. Og så kunne han
jo ligeså godt vinde, når han nu sad der...
Mikkel
Jensen er 23 år gammel og er nok en af de kommende
Le Mans kørere, som med et kvalificeret gæt sidder i
en regulær Le Mans racer indenfor de allernærmeste
år. Måske allerede i 2019. |