De første
timer af 24-timers Le Mans var præget af flere
perioder efter safetycar pga. uheld på banen.
Heldigvis var ingen så alvorlige, at der kom
mennesker til skade, men den spektakulære ByKolles
LM P1 racerbil trænger til en tur gennem værkstedet
inden den dur igen.
De "gule"
faser blev benyttet af flere teams i strategisk
sammenhæng og for nogle lykkedes det bedre end
andre. Inden den sidste periode var afstanden mellem
de to førende Porsche 911 RSR i GTE Pro klassen få
sekunder, her, hvor vi nærmer os den ottende time er
afstanden mellem nr. 1 og 2 over 2 minutter. Men den
største forskel er, at det ikke længere er Porsche
nr. 91, der ligger på 2. pladsen.
I spidsen
i klassen befinder Michael Christensen sig i sin
Porsche nr. 92 og det er aktuelt ham, der sidder i
cockpittet. På 2. pladsen ligger Porsche nr. 91 med
Patrick Pilet i førersædet og lige efter følger BMW
nr. 81 med Martin Tomczyk bag rattet.
Næstbedste dansker i GTE Pro klassen er fortsat Jan
Magnussen på 6. pladsen, men mere interessant, for
placeringer skifter hurtigt ifm. pitstop, er det, at
han har 19 sekunder op til 2. pladsen. Det sidste
ord er ikke sagt endnu, hvad angår placeringerne i
LM GTE Pro.
Om det
også gælder Aston Martin Vantage nr. 95 og teamets
to danske kørere, Marco Sørensen og Nicki Thiim er
ikke godt at vide. Deres topfart er fortsat klart
lavere end alle de forankørende og det kan ses
direkte på afstanden til toppen. I skrivende stund
er der næsten halvanden omgang op til nr. 1.
I LM GTE
Am klassen er det Porsche nr. 77, der har fat i
føringen. Det er Christian Ried, der styrer den i
øjeblikket og han har omkring 3 minutter ned til nr.
2, en identisk Porsche, kørt af Jörg Bergmeister.
Christina
Nielsen sidder aktuelt bag rattet og hendes Porsche
911 RSR nr. 80 ligger på 8. pladsen med en afstand
på 1 omgang og 1 minut til den førende bil. |