- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018

på Motorsiden.dk

 

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID, DUNLOP og TOTAL


Michael Christensen fører GTE Pro klassen marginalt.


24 timers Le Mans 2018: Grund til dansk optimisme


Af Søren Clauding - juni 2018 - 18:15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Set med danske øjne ser 24-timers Le Mans ikke så dårligt ud, nu hvor løbet er gået ind i sin 4. time. Selv det, at ligge bagest er ikke uden håb forude.

 

Begynder vi med det sidste først, er det klart en smule nedslående, at sidste års vindere, Aston Martin, ikke med den nye Vantage GTE racerbil har opnået den konkurrencemæssige fordel, der skal til i rå speed at køre lige op med de andre. Men helt galt er det ikke.

 

I rå topfart er de i nærheden af 7-10 km/t langsommere end de fleste andre, men det kan ikke fastslås med større præcision, fordi kørselsforholdene, trafikken på banen osv. varierer fra bil til bil. Men selvom begge de to biler fra Aston Martin afslutter feltet, er de stadig indenfor rækkevidde af de førende. I skrivende stund er afstanden fra den 14. plads Aston Martin med nr. 95 på siden og Darren Turner i kabinen til den førende Porsche blot 1 minut og 20 sekunder.

 

I det hele taget er GTE Pro klassen præcis så tæt, som man havde forventet på forhånd. I spidsen er det fortsat Michael Christensens Porsche nr. 92, der i princippet fører, men afstanden til Porsche nr. 91 er så lille, at det det næsten ikke kan gøres op. Det er halve sekunder, der handler om, men i skrivende stund er nr. 92 i spidsen 9,4 sekund foran nr. 91.

 

Midt mellem Michael Christensens førende Porsche og de to Aston Martin biler bagest ligger Jan Magnussens Corvette. Danskeren er bag rattet endnu og den knaldgule bil har 40 sekunder til nr. 1 - men må nøjes med 9. pladsen. Det ER virkelig tæt.

 

I LM P2 går det forrygende for Ligier raceren med nr. 34 på siden, lige nu køres den af David Heinemeier Hansson, og den er avanceret til 6. pladsen. Her er kampen dog ikke helt så tæt. David har 2 minutter og 24 sekunder til nr. 1.

 

Og i GT Am klassen ser det ligeså godt ud. Christina Nielsens Porsche er på 4. pladsen med godt 1 minut til nr. 1.

 

De fire klasser føres af: Toyota nr. 7 i LM P1 med et forspring til nr. 8 på 14 sekunder. Fernando Alonso er hoppet ind bag rattet i nr. 8 bilen - det bliver spændende om han er hurtigere end Jose Maria Lopez i cockpittet på nr. 7.

 

LM P2 føres af G.Drive nr. 26, GTE Pro af Porsche nr. 92 med Michael Christensen og GTE Am af nr. 54 Ferrari.


Jan Magnussen er nr. 9 i GTE Pro.

David Heinemeier Hansson avancerer og er nr. 6.

 

Christina Nielsen er oppe på 4. pladsen.

 

Toyota nr. 7 har ført et stykke tid.

 

Aston Martin Vantage med nr. 95 kæmper som den anden Vantage med deres reglementsbestemte handikap og er næstsidst men ikke langt fra 1. pladsen.

 

Jean Eric Vergne fører LM P2 klassen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt