- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018

på Motorsiden.dk

 

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID, DUNLOP og TOTAL



24 timers Le Mans 2018:

Starten er gået og Toyota fører


Af Søren Clauding - 16. juni 2018 16:00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Starten er gået i det 86. 24-timers Le Mans og i løbets første fase gik det som det skulle for de fleste og som det fleste også havde ventet: Toyota lagde sig i spidsen.

 

Det åbne spørgsmål, som ingen rigtig har turde svare på, er om ligheden mellem de 10 Top-LMP1 biler er som den skal være, om ikke Toyota er blevet straffet for meget eller de øvrige har fået for meget kunstigt åndedræt.

 

Svaret er indtil nu ret entydigt: Det virker ikke som om Toyotas hybrid biler får problemer med farten i forhold til de konventionelt drevne biler. Efter den første time var forspringet mellem nr. 1 (Toyota nr. 8, kørt af Sebastien Buemi) og nr. 2 (Toyota nr. 7, kørt af Mike Conway) cirka 13 sekunder mens afstanden til den bedste af de konventionelle biler, en SMP racer kørt af Stephane Sarrazin, er på 3. pladsen over et minut efter.

 

Toyotas største konkurrent var forudset at være Rebellion raceren med nr. 1 på siden. men da den efter et par omgange måtte i pit for at få skiftet fronten, fandt den tidligere Le Mans vinder, André Lotterer, pludselig sig selv på 7. pladsen, næsten en omgang bagefter.

 

Bedste dansker var efter den første time David Heinemeier Hansson. Hans Ligier, som i startfasen køres af Taylor, er avanceret til 9. pladsen og er mindre end et minut efter den førende bil, der køres af Jean Eric Vergne.

 

Michael Christensen fører GTE Pro

Michael Christensens Porsche 911 RSR har fået lidt handikapvægt, men den er fortsat meget hurtig. Især med danskeren bag rattet. Han fører klassen og meget bedre kan man vel ikke gøre det.

 

Forskellen på den lyserøde "gris" og Ford GT raceren på 2. pladsen er dog beskeden, det handler om et par sekunder, så der skak kæmpes for at holde fast i fører-positionen.

 

Da har Jan Magnussen det lettere. For det første er det Antonio Garcia, der har kørt Corvetten siden starten, for det andet er den blevet lettet for nogle kg, for det tredje er den på 9. pladsen og den nærmes lavere placerede bil er team-kollegerne i Corvette nr. 64. Jan Magnussens bil kører med nr. 63.

 

The Dane Train

Og så er der historien om Aston Martin og deres nye Vantage racer. De startede stort set bagest, men har fået reglementsmæssigt tilført 10 kW, altså små 14 hestekræfter ekstra og er blevet lidt lettere. Da det modsatte er sket for de meget hurtige konkurrenter, har "The Dane Train", som englænderne kalder den dansk ejede Vantage racer med Marco Sørensen og Nicki Thiim blandt kørerne, taget kampen op og avancerer stille og roligt. Med Nicki Thiim i cockpittet er man ret godt stillet. Han er hurtig og er helt klart i stand til at få det bedste ud af situationen.

 

Christina Nielsen var første kører på banen i Porsche nr. 80 og holder i det store hele skansen.


Piger er faste ingredienser i Le Mans. Mere påklædte end de ofte er set, men stadig lige opmærksomheds skabende.

 

To stærke ingredienser i dansk motorsport: Bruno Andersen, som er fast mekaniker på Jan Magnussens Corvette racer og Jason Watt, som var kørt til Le Mans som publikum i sin nye Ford GT.

Michael Christensen fører GTE Pro.

 

Nicki Thiim og Marco Sørensen er klar til at tage kampen op. De startede som sidste team i klassen.

 

Jan Magnussen er klar til start og har fået lettet Corvetten nogle kg. Og Jan selv er jo heller ingen sværvægter, snarere et muskelbundt.

 

Christina Nielsen havde også tid til en lille souvenir, mens hun stod på startlinjen og ventede på at lægge for i Porsche raceren i årets race.

 

Juan Pablo Montoya en af en række prominente navne i dette års 24-timers Le Mans.

 

Aston Martin bilejer Jan Struve og hustru tog en tur ud på startopstillingen kort tid inden løbet startede.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt