Starten
er gået i det 86. 24-timers Le Mans og i løbets
første fase gik det som det skulle for de fleste og
som det fleste også havde ventet: Toyota lagde sig i
spidsen.
Det åbne
spørgsmål, som ingen rigtig har turde svare på, er
om ligheden mellem de 10 Top-LMP1 biler er som den
skal være, om ikke Toyota er blevet straffet for
meget eller de øvrige har fået for meget kunstigt
åndedræt.
Svaret er
indtil nu ret entydigt: Det virker ikke som om
Toyotas hybrid biler får problemer med farten i
forhold til de konventionelt drevne biler. Efter den
første time var forspringet mellem nr. 1 (Toyota nr.
8, kørt af Sebastien Buemi) og nr. 2 (Toyota nr. 7,
kørt af Mike Conway) cirka 13 sekunder mens
afstanden til den bedste af de konventionelle biler,
en SMP racer kørt af Stephane Sarrazin, er på 3.
pladsen over et minut efter.
Toyotas
største konkurrent var forudset at være Rebellion
raceren med nr. 1 på siden. men da den efter et par
omgange måtte i pit for at få skiftet fronten, fandt
den tidligere Le Mans vinder, André Lotterer,
pludselig sig selv på 7. pladsen, næsten en omgang
bagefter.
Bedste
dansker var efter den første time David Heinemeier
Hansson. Hans Ligier, som i startfasen køres af
Taylor, er avanceret til 9. pladsen og er mindre end
et minut efter den førende bil, der køres af Jean
Eric Vergne.
Michael Christensen fører GTE Pro
Michael
Christensens Porsche 911 RSR har fået lidt
handikapvægt, men den er fortsat meget hurtig. Især
med danskeren bag rattet. Han fører klassen og meget
bedre kan man vel ikke gøre det.
Forskellen på den lyserøde "gris" og Ford GT raceren
på 2. pladsen er dog beskeden, det handler om et par
sekunder, så der skak kæmpes for at holde fast i
fører-positionen.
Da har
Jan Magnussen det lettere. For det første er det
Antonio Garcia, der har kørt Corvetten siden
starten, for det andet er den blevet lettet for
nogle kg, for det tredje er den på 9. pladsen og den
nærmes lavere placerede bil er team-kollegerne i
Corvette nr. 64. Jan Magnussens bil kører med nr.
63.
The
Dane Train
Og så er
der historien om Aston Martin og deres nye Vantage
racer. De startede stort set bagest, men har fået
reglementsmæssigt tilført 10 kW, altså små 14
hestekræfter ekstra og er blevet lidt lettere. Da
det modsatte er sket for de meget hurtige
konkurrenter, har "The Dane Train", som englænderne
kalder den dansk ejede Vantage racer med Marco
Sørensen og Nicki Thiim blandt kørerne, taget kampen
op og avancerer stille og roligt. Med Nicki Thiim i
cockpittet er man ret godt stillet. Han er hurtig og
er helt klart i stand til at få det bedste ud af
situationen.
Christina
Nielsen var første kører på banen i Porsche nr. 80
og holder i det store hele skansen.
Piger er
faste ingredienser i Le Mans. Mere påklædte end de
ofte er set, men stadig lige opmærksomheds skabende.
To stærke
ingredienser i dansk motorsport: Bruno Andersen, som
er fast mekaniker på Jan Magnussens Corvette racer
og Jason Watt, som var kørt til Le Mans som publikum
i sin nye Ford GT. |