Kvalifikationen forud for 24-timers Le Mans efterlod
umiddelbart flere spørgsmål end der blev besvaret.
Toyota var hurtigst, men om det rækker til sejr må
først tiden vise. Ligesådan havde de fleste af de
danske kørere ikke så meget positivt at skrive hjem
om. Og alligevel...
Toyota
først: Ikke overraskende var det Toyota, der endte
op med de to bedste startpositioner. Det
overraskende var måske, at det ikke var Fernando
Alonso, der kvalificerede fabriks hybrid racerbilen
til pole, men derimod team-kollegaen, Kazuki
Nakajima. 2 sekunder hurtigere var Toyota med start
nr. 8 end Toyota nr. 7 på 2. pladsen. Den var så
yderligere 2 sekunder hurtigere end den hurtigste
konventionelle LM P1 racerbil, Rebellion nr. 1.
Ikke
tilfreds
Men hos
Toyota er man ikke udpræget tilfreds med den fordel,
BoP (Balance of Performance) har givet de
konventionelle racerbiler, som omvendt mistænkes for
at skjule deres virkelige fartpotentiale, med
henblik på at opnå en teknisk fordel, når
teknikkerne gennemgår bilernes telemetri forud for
løbet.
I LMP2
klassen var hurtigste bil en Oreca Gipson nr. 48
foran de tre andre Oreca-biler med tilsvarende
motorer. Set med danske øjne var David
Heinemeier-Hanssons 12. plads i klassen ikke på
niveau med sidste års potentiale.
"Det
skyldes måske nok, at kørersammensætningen ikke er
optimal," mente danskeren efter kvalifikationen.
"Men jeg har forventninger til at det bliver bedre
efterhånden som løbet afvikles, for det giver mere
rutine, som især mine to medkørere har brug for,"
siger danskeren, der sidste år var blevet 2'er i
klassen, havde det ikke været for den senere
diskvalifikation.
David
Heinemeier Hansson satser på selve løbet.
Michael Christensen starter 2'er
Bedst i
LM GTE Pro var Porsche nr. 91 fulgt af Porsche nr.
92 med bl.a. Michael Christensen i cockpittet. Men
nr. 91 var halvandet sekund hurtigere end nr. 92.
"Nr. 91
bilens tid kan vi ikke sammenligne med," oplyste
Michael Christensen. "De kørte fx på andre dæk og om
trafikforholdene på banen ved vi ikke meget. Jeg har
tillid til at i løbet skal det nok udligne sig."
Men efter
kvalifikationen er de to fabriks Porsche blevet
pålagt en merevægt på 10 kg, alt imens Ford GT'en på
3. pladsen med startnr. 66 får 8 kg ekstra. hvor
meget det betyder i praksis, vil først løbet vise.
Jan
Magnussens Corvette blev kvalificeret til 9.
startposition men er blevet lettet 5 kg. Og Aston
Martins nye Vantage GTE racer har mistet 10 kg og
også fået et lille powerboost. Det var også
tiltrængt, for de to biler var 13 km/t langsommere
på langsiderne og de to langsomste i klassen med
omgangstider, der lå 7 sekunder under den hurtigste
Porsche. Der er næppe blevet kompenseret nok for at
udligne forskellen i bilernes potentiale.
Helt
ny bil på 4 dage
I øvrigt
var Aston Martin nr. 95 med Marco Sørensen og Nicki
Thiim ikke en ombygget Festivalbil, som først
oplyst, men en helt fra bunden nyopbygget bil. 4
dage tog det at bygge en ny racerbil, som rullede de
første kilometer i sidste uge på en britisk
flyveplads.
"Vi kan
ikke gøre så meget andet end at tage tingene, som de
kommer," sagde de to Aston kørere næsten i kor. "Vi
kører som planlagt og håber det går."
I LM GTE
Am var hurtigste bil også en Porsche, nr. 88, og
Christina Nielsens tilsvarende bil med startnummer
80 var 7. hurtigst og endda hurtigere end den dansk
kørte Aston Martin Pro racer. |