Årets 24-timers Le Mans er kendetegnet ved at have
topnavne og verdenstjerner i rå mængder på
startlinjen. Listen inkluderer eksempelvis de
tidligere Formel 1 verdensmestre, Fernando Alonso,
som har fået lov af McLaren til at deltage i WEC –
det er der måske en særlig grund til (læs nedenfor)
og Jenson Button. Det er et par af de kørere, der
automatisk vil få særlig opmærksomhed. Men listen er
lang…
I topkategorien LM P1 skal Fernando Alonso køre
Toyotas TS050 Hybrid prototype. Den spanske
verdensmester vandt Formel 1 verdensmesterskabet i
2005 og 2006, han har vundet 32 Grand Prix sejre og
selvom det fortsat kniber lidt med farten for
McLarens Formel 1 racer, betragtes Alonso som måske
den allerhurtigste kører i Formel 1. Det bliver
rigtig spændende at følge Alonso i Le Mans, hvor han
danner team med en anden topstjerne, Sebastien Buemi,
der er den til dato mest succesrige kører i Formel E
mesterskabet og blev nr. 2 i Le Mans for Toyota i
2013.
Og hvorfor har McLaren så givet Alonso fri? Tja, for
det første er det måske et forsøg på at holde på ham
i Formel 1 sammenhæng, men McLaren har vist meget
stor interesse for det kommende nye P1 reglement,
som forventes at være klar til 2020/21 sæsonen, og
det er mere end tænkeligt, at det berømte britiske
team vil bygge en P1 racerbil og til den behøver man
en kører af Alonsos kaliber.
Tredjemand i Toyota’en med startnummer 8 er den
dygtige japaner Kazuki Nakajima, VM 2’er for Toyota
i sidste års World Endurance Championship.
Flere topkørere i Toyota
Den anden Toyota (startnummer 7) køres af den
tidligere tredobbelte standardvognsverdensmester og
nuværende Formel E kører, José Maria Lopez, den
tidligere Formel 1 kører og 2’er i 24-timers Le Mans
(2016 for Toyota), Kamui Kobayashi samt Mike Conway,
der har en omfattende erfaring fra bl.a. IndyCar og
WEC.
I LM P1 klassen er Jenson Button, som vandt Formel 1
VM i 2009 (og har stået øverst på podiet i 15 Grand
Prix’er), netop blevet endeligt bekræftet som kører
for det russiske BR Engineering team, efter at have
gennemgået den obligatoriske simulatortest for Le
Mans debutanter. For samme team, men i en anden bil,
deltager også den franske ”multi-kunstner” Stéphane
Sarrazin, der i år også deltager i Formel E.
I LMP1 finder vi desuden den tysk/belgiske tidligere
3-dobbelte Le Mans vinder for Audi og Porsche, André
Lotterer. Han kører med stor succes i Formel E for
Techeetah-Renault og skal deltage for Rebellion
sammen med en anden tidligere Porsche kollega, Neel
Jani samt Bruno Senna, som bl.a. er nevø til den
3-dobbelte Formel 1 verdensmester, Ayton Senna.
David Heinemeier Hansson er med igen
Rebellion deltog i Le Mans i fjor i LM P2 klassen
for de knap så powerfulde prototyper med bl.a.
danske David Heinemeier-Hansson i cockpittet. Ved
skiftet til LM P1 kunne David ikke af licensmæssige
årsager følge med og han valgte, at koncentrere sig
om amerikansk motorsport. Ikke desto mindre er Le
Mans vinderen i GT Pro Am 2014 med i Le Mans igen,
hvor han kører for det kinesiske Jackie Chan DC
Racing sammen med Ricky Tailor og Côme Ledogar. De
benytter en Ligier racer magen til den, man i
princippet blev 2’er med og 3’er generelt sidste år
(for siden at blive diskvalificeret pga. en teknisk
uregelmæssighed).
I LM P2 er der også mange topnavne, ikke mindst den
førende i Formel E mesterskabet for
Tehceetah-Renault, franskmanden Jean-Eric Vergne,
som kører for det russiske G-Drive racing i en Oreca.
I flæng kan, foruden David Heinemeier-Hansson
nævnes: Loïc Duval (tidligere Le Mans vinder med
bl.a. Tom Kristensen), Jan Lammers (tidligere Formel
1 kører og Le Mans vinder), Nicolas Lapierre (som
kører for sidste års vinder-team, Alpine, og vandt
Le Mans i LM P2 i 2015 og 2016), og ikke mindst Juan
Pablo Montoya (tidligere 7 dobbelte Formel 1 Grand
Prix vinder, IndyCar og ChampCar vinder etc.), som
debuterer i Le Mans i år i cockpittet på en Ligier.
Og så er der LM GTE Pro klassen, hvor der er
fabriksteam på fabriksteam, og de har også sikret
sig virkelige topkørere.
Fire danskere i GTE Pro
Set med danske øjne er det hér, vi finder
verdensmestrene fra 2016 sæsonen, Marco Sørensen og
Nicki Thiim. De kører på ny Aston Martin Vantage AMR
sammen med englænderen Darren Turner og har mere end
en regulær vinderchance.
Men de skal bl.a. besejre Jan Magnussen, som med 4
klassesejre i bagagen på ny stiller op for Corvette.
Med på holdet er Mike Rockenfeller, hvis plads i
fjor blev varetaget af Jordan Taylor, men i USA er
Jan Magnussen og Mike Rockenfeller team-kolleger,
også med Antonio Garcia og et godt sammentømret hold
er vigtigt for det, der i givet fald vil blive
Corvettes 9. klassesejr i Le Mans.
Ford teamet, som vandt Le Mans i deres comeback år
for to år siden, men i fjor blev besejret af Aston
Martin, har igen den tidligere
standardvognsverdensmester, Andy Priauxl med på
holdet. Og længere nede på startlisten finder vi på
ny Michael Christensen, der som etableret GT Pro
kører ikke led under Porsches retræte fra Le Mans LM
P1 sidste år og bl.a. derfor fortsat og helt logisk
er aktiv i det klassiske motorløb.
Og så er Sam Bird med på ny. Også i år skal den
britiske kører, som i øjeblikket ligger i toppen i
kampen om Formel E mesterskabet for DS, kører en
Ferrari 488 GTE Evo i Le Mans.
Helt nyt er BMW’s comeback i 24-timers løbet med to
M8 GTE besat af kendte navne som Antonio Felix da
Costa (der gør det godt i Formel E) og Martin
Tomczyk, der bl.a. vandt Deutche Tourenwagen Masters
i 2011 netop for BMW.
Christina Nielsen er skiftet til Porsche
Selv i klassen for de lidt langsommere LM GTE Am
sportsvogne er der topnavne med. Den tidligere
Formel 1 kører, Giancarlo Fisichella kører Ferrari
488 GTE, hans Formel 1 kollega Pedro Lamy kører
Aston Martin Vantage (sammen med bl.a. Mathias Lauda),
Jörg Bergmeister Porsche 911 RSR, Jeroen Bleekemolen
Ferrari 488 GTE, og så er danske Christina Nielsen
med igen i år, hvor hun har skiftet Ferrari’en ud
med en Porsche 911 RSR.
|