Traditionen tro køres der en slags shake-down test
forud for 24-timers Le Mans. Den test fandt sted
søndag d. 3. juni, og gav en vis indikation af
styrkeforholdet. I år kan man som team/deltager
bliver straffet, hvis man skjuler ens fartmæssige
potentiale, så der er en vis sandsynlighed for, at
testdagen i hvert fald fartmæssig genspejler
virkeligheden.
Ikke uventet var den tidligere dobbelte Formel 1
verdensmester, Fernando Alonso, hurtigste mand på
banen i tiden 3m19,066s. Det var dog nok lidt af en
tilsnigelse, man har givetvis optimeret Toyota TS
050 Hybrid raceren, så netop Alonso ville være
hurtigst (det giver de bedste overskrifter), men
overraskende var det, at Rebellion nr. 3 var næst
hurtigst, blot 0,6 sekunder efter Toyota’en. Det
dokumenterer, at selvom Toyota er det eneste
fabriksteam i klassen – og glem ikke, at de stiller
kun op med to biler – får de ikke blot lov til at
køre med sejren.
Det samlede resultat og de tilhørende statistiske
opgørelser kan downloades her på siden samme med den
officielle deltagerliste.
Dansk Aston Martin totalskadet
Set med danske øjne var testdagen ret dramatisk.
Marco Sørensen kolliderede 50 minutter inden
afslutningen på formiddagens test-session med
Harrison Neweys Dallara-Gibson LM P2 racer og
totalskadede sin Aston Martin Vantage GTE. Ulykken
skete på det meget hurtige afsnit mellem Mulsanne og
Indianapolis kurverne, men heldigvis slap Marco
Sørensen uskadt fra de voldsomme kræfter, hans krop
naturligt nok udsættes for.
Det er nu planen, på grundlag af en af de Aston
Martin Vantage, som skulle have deltaget i Aston
Martin Racing Le Mans Festival lørdag formiddag
inden løbet (heldigvis er der masser af Aston’er i
Le Mans, også i år), at gøre en GTE racer klar, så
det danske hold, som også inkluderer Nicki Thiim og
englænderen Darren Turner, er køreklar, når den
officielle træning påbegyndes onsdag eftermiddag d.
13. juni.
De danske ”resultater”:
Sidste års nr. 3 i LM P2 klassen (indtil bilen blev
diskvalificeret) David Heinemeier-Hansson var højest
placerede dansker i sin nr. 34 Ligier JSP217-Gipson
med 28. tid (18. hurtigst i klassen). David er den
eneste dansker, som deltager i en prototype, hvor
det igen er værd at bemærke, at forskellen på en LM
P2 og en LM P1 racer er beskedne 9 sekunder pr.
omgang (de to hurtigste tider sammenlignet).
I LM GTE Pro klassen var Michael Christensen den
højest placerede dansker i Porsche 911 RSR nr. 92
med 37. tid (nr. 7 i klassen). Jan Magnussens
Corvette nr. 63 blev klassificeret som nr. 41 (nr.
11 i klassen). I GTE Am klassen var Porsche nr. 59
med bl.a. Christina Nielsen i cockpittet nr. 59 og
næst sidst i klassen. Pga. uheldet blev Marco
Sørensen og Nicki Thiim klassificeret som nr. 58 og
sidst i klassen.
MEN: Det er værd at bemærke, at testdagen ER en
testdag, hvor de opnåede omgangstider på ingen måder
tæller med ved årets 24-timers Le Mans. Det handler
om at afprøve bilerne, få racerbanen ind under
huden, foretage ændringer, eksperimenter osv. med
det mål at opnå det bedst mulige resultat, når det
for alvor går løs d. 16.-17. juni.
David Heinemeier- Hansson er med igen, på ny i en LM
P2 racerbil |