- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018

på Motorsiden.dk

 

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>24 timers Le Mans præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID, DUNLOP og TOTAL


BMW gør comeback i Le Mans i klassen for GTE Pro biler.


24 timers Le Mans 2018:

WEC Super sæson: Le Mans race i super position


Af Søren Clauding - 4. juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For første gang og formentlig også sidste gang i historien vil langdistance verdensmesterskabet for racersportsvogne inkludere 24 timers Le Mans hele to gange. Dermed er der taget hul på den såkaldte supersæson, der skal forvandle World Endurance Championship (WEC) til et mesterskab, der køres over vinteren men væsentligst: Le Mans racet skal hvert år fremover være VM-finale.

 

Arrangørerne af 24 timers Le Mans, Automobile Club de l’Ouest har altid været opfindsomme, når det gjaldt om at holde liv i deres berømte motorløb, og med stadig større fokus på VM-serien med op imod 10 løb om året, var der behov for fornyelse, hvor man på den ene side underbyggede den status, som Le Mans har i mesterskabet og samtidig lod mesterskabet lukrere på selvsamme status. Det er vel det, man kalder en win-win situation, man ønsker at opnå.

 

Man kunne så have valgt, at slutte VM 2018 efter færre løb og genstarte mesterskabet kort efter engang sidst på efteråret. Men virkeligheden er også, at mesterskabet skrantede en smule pga. den globale drejning imod mere energi- og miljørigtig motorsport, som også tilblivelsen af Formel E mesterskabet er en del af. Kun Toyota er tilbage i P1 klassen og man ville ret beset nødig miste den japanske bilfabrik, som omvendt også har en stor interesse i at opnå den eftertragtede Le Mans sejr, som alt andet lige burde være mere tilgængelig med mindre tryk fra andre bilfabrikker.

 

Og samtidig er Toyotas grønne profil gennem sin position som verdens førende bilfabrik indenfor miljørigtig hybridteknologi også et vigtigt signal at sende gennem transformationsprocessen, som forventes fra og med 2020/21 sæsonen at involvere miljørigtig alternativer.

 

I stedet blev det til verdens første ”Supersæson”.

Supersæsonen blev påbegyndt med det traditionsrige 6-timers løb på Spa Francorchams racerbanen i de belgiske Ardenner 5. maj i år. Efter 24-timers Le Mans d. 16.-17. juni, som altså er 2. afdeling af supersæsonen, køres et andet traditionelt sportsvognsrace, 6 timers løbet på Silverstone d. 19. august. Ikke mindst (er det vores gæt) til ære for Toyota fastholder man de to asiatiske 6-timers løb på hhv. Fuji i Japan d. 15. oktober og en måned senere i Shanghai i Kina og siden kommer Sebring tilbage som en del af VM d. 15. marts. Det traditionelle 12-timers løb er ikke en del af VM, men afvikles dagen efter VM-løbet, som er 1000 miles langt og køres om fredagen (der bliver godt nok kørt lidt motorløb i den weekend i den tidligere lufthavn…). Siden køres der igen i Spa og finalen finder da sted d. 15.-16. juni i Le Mans.

 

Jamiroqai i Le Mans

Foruden selve motorløbet og support-løb har ACO over nogle år opbygget en tradition for underholdning, bl.a. på scenen ved den berømte Dunlop bro over Le Mans racerbanen. Forskellige bands har underholdt i årenes løb, men sjældent regulært internationale stjernenavne

 

Det bliver anderledes i år. Efter den traditionelle kører-parade i Le Mans centrum fredag aften inden løbet, optræder Jamiroqai på scenen og det skal nok vække begejstring, ikke mindst hos det talrige britiske publikum, som er en fast bestanddel af publikummet hver år. Jamiroqai, etableret af Jason Kay har en stor kærlighed til hurtige biler og benytter gerne eksotiske sportsvogne i sine musikvideoer.

Toyota dominerede som ventet første afdeling af 2018/19 supersæsonen på Spa.

 

Rebellion teamet har gearet op fra LM P2 til LM P1 og blev nr. 2 og 3 i 6-timers løbet på Spa Francorchamps.

 

Michael Christensen (tv) og Kevin Estre blev nr. 2 i GT Pro klassen i første løb i den nye WEC Supersæson. Løbet fandt sted på Spa Francorchams racerbanen i Belgien.

 

 

Jamiroquai skal give Le Mans publikummet endnu mere værdi for pengene.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt