Det var forudset, at Formel E historiens korte
historie ville nå et nyt højdepunkt, når årets 20
Formel E deltagere for første gang skulle bide skeer
med den udfordrende racerbane, etableret i den
centrale del af Chiles hovedstad, Santiago. Og sådan
blev det også. Ikke mindst den hæsblæsende
slutspurt, hvor Jean Eric Vergne i den grad blev
udfordret af sin team-kollega, André Lotterer, vil
skrive sig ind i Formel E historien.
Selve den 2,5 kilometer lange racerbane var i sit
forløb udforende, den bestemt ikke altid jævne og
mange steder også revnede asfalt gav et stadigt
skiftende vejgreb og dermed også en god portion
uforudsigelighed. Det synlige resultat fik man
allerede på løbets første par omgange, hvor Maro
Engel i Venturi og Losé Maria Lopez i Dragon-Penske
begge havnede i barrieren.
Faktisk var uforudsigeligheden i vejgrebet også
synligt under den indledende træning, hvor bl.a.
begge de to e.dams Renault kørere, Sebastien Buemi og
Nico Prost, overskred de fysiske grænser. Der blev
arbejdet hårdt i teamet i timerne efter.
Underholdende kvalifikation
Hurtigste kvalifikationstid blev sat af André
Lotterer, der har brugt sæsonens tre første løb også
til at lære, hvordan en elektrisk Techeetah racerbil
kører. Bilen er skabt af Renault og i det hele taget
var Renault dominerende i Santiago – det var blot
ikke så meget e.dams Renault kørerne, der førte sig
frem.
I Superpole konkurrencen, hvor de fem hurtigste
dyster om de fem bedste startpositioner, kørte både
DS-Virgins Sam Bird og André Lotterer af banen.
Lotterer kunne dog halte omgangen til ende, hvad
Bird ikke kunne, så det var Lotterer, der fik 4.
bedste startposition. Poleposition gik til
teamkollegaen Jean-Eric Verge, med edams.Renault
fabrikskøreren Sebastien Buemi lige bag sig. Buemis
rival fra Audi fabriksteamet, Lucas di Grassi, har
nu for alvor fået fart i Audi raceren kvalificerede
sig som til 3. startplads.
Jaguar på jagt
Da starten gik holdt Vergne sin føring, alt imens
Nelson Piquets Jaguar skød op fra 5. pladsen.
Mesteren fra første Formel E sæson kørte et
målrettet og dygtigt løb, lå længe til en
podieplacering, indtil han fejlvurderede vejgrebet,
skred af banen og måtte nøjes med 6. pladsen i mål.
Det var dog alligevel endnu et godt løb for det
britiske team, for den anden Jaguar kører, Mitch
Evans, blev nr. 7.
Fremme i spidsen udviklede løbets sidste omgange sig
dramatisk. På grund af uheldene først i løbet og
flere omgange bag safetycar, var energiforbruget
ikke et tema, for de fleste skiftede bil en omgang
senere end de ellers vikke have gjort.
Men Vergnes radiokontakt med teamet stod af, og han
vidste ikke hvor meget energi han havde tilovers.
Oven i købet troede han, at løbet var en omgang
længere end det var. Han kørte meget præcist, men
ikke så aggressivt, og det benyttede André Lotterer
til gentagne gange at angribe teamkollegaen – efter
naturligvis først lige at være kørt forbi Sebastien
Buemi.
Jean-Eric Vergne vinder fortjent sejr
Der var flere dramatiske situationer, som da
Lotteres Techeetah stak fronten ind over Vergnes
agtervinge og også da han regulært benyttede Vergnes
bil som ekstra bremse, ved at påkøre den under
nedbremsning for enden af den lange langside.
Fænomenalt kørt af begge kørere, og forbavsende at
det ikke gik galt. Heldigvis kunne de se hinanden i
øjnene bagefter – men det var måske også hjulpet af,
at Vergne fik sin sejr som fortjent.
Løbet havde desuden to bemærkelsesværdige
overraskelser: Felix Rosenqvist, der førte
mesterskabet, kvalificerede sig kun til 14. bedste
startposition, men formåede at avancere til 4.
pladsen i mål. Og Lucas di Grassi, som kvalificerede
sig til 3. startposition, blev forvist til 13.
pladsen.
Om igen
Forklaringen var, at Audi fabriksteamet troede, at
de havde fundet den fejl ved bilens inverter, som
man mente var årsagen til at Audi raceren både i
Hong Kong og i Marrakesh pludselig stoppede og måtte
genstartes (ligesom en computer, der låser). Skift
af inverter for anden gang medfører en straf på 10
placeringer i startopstillingen og den valgte Audi
at tage.
Men fejlen må man formentlig lede efter et andet
sted, for efter bilskiftet midt i løbet gentog
situationen sig, og igen måtte sidste års mester
acceptere ikke at få points med hjem. Di Grassi har
nu kørt en tredjedel af Formel E sæsonen uden at
score et eneste point. |