| 
							Det var forudset, at Formel E historiens korte 
							historie ville nå et nyt højdepunkt, når årets 20 
							Formel E deltagere for første gang skulle bide skeer 
							med den udfordrende racerbane, etableret i den 
							centrale del af Chiles hovedstad, Santiago. Og sådan 
							blev det også. Ikke mindst den hæsblæsende 
							slutspurt, hvor Jean Eric Vergne i den grad blev 
							udfordret af sin team-kollega, André Lotterer, vil 
							skrive sig ind i Formel E historien. 
							  
							Selve den 2,5 kilometer lange racerbane var i sit 
							forløb udforende, den bestemt ikke altid jævne og 
							mange steder også revnede asfalt gav et stadigt 
							skiftende vejgreb og dermed også en god portion 
							uforudsigelighed. Det synlige resultat fik man 
							allerede på løbets første par omgange, hvor Maro 
							Engel i Venturi og Losé Maria Lopez i Dragon-Penske 
							begge havnede i barrieren. 
							  
							Faktisk var uforudsigeligheden i vejgrebet også 
							synligt under den indledende træning, hvor bl.a. 
							begge de to e.dams Renault kørere, Sebastien Buemi og 
							Nico Prost, overskred de fysiske grænser. Der blev 
							arbejdet hårdt i teamet i timerne efter. 
							  
							Underholdende kvalifikation 
							Hurtigste kvalifikationstid blev sat af André 
							Lotterer, der har brugt sæsonens tre første løb også 
							til at lære, hvordan en elektrisk Techeetah racerbil 
							kører. Bilen er skabt af Renault og i det hele taget 
							var Renault dominerende i Santiago – det var blot 
							ikke så meget e.dams Renault kørerne, der førte sig 
							frem. 
							  
							I Superpole konkurrencen, hvor de fem hurtigste 
							dyster om de fem bedste startpositioner, kørte både 
							DS-Virgins Sam Bird og André Lotterer af banen. 
							Lotterer kunne dog halte omgangen til ende, hvad 
							Bird ikke kunne, så det var Lotterer, der fik 4. 
							bedste startposition. Poleposition gik til 
							teamkollegaen Jean-Eric Verge, med edams.Renault 
							fabrikskøreren Sebastien Buemi lige bag sig. Buemis 
							rival fra Audi fabriksteamet, Lucas di Grassi, har 
							nu for alvor fået fart i Audi raceren kvalificerede 
							sig som til 3. startplads. 
							  
							Jaguar på jagt 
							Da starten gik holdt Vergne sin føring, alt imens 
							Nelson Piquets Jaguar skød op fra 5. pladsen. 
							Mesteren fra første Formel E sæson kørte et 
							målrettet og dygtigt løb, lå længe til en 
							podieplacering, indtil han fejlvurderede vejgrebet, 
							skred af banen og måtte nøjes med 6. pladsen i mål. 
							Det var dog alligevel endnu et godt løb for det 
							britiske team, for den anden Jaguar kører, Mitch 
							Evans, blev nr. 7. 
							  
							Fremme i spidsen udviklede løbets sidste omgange sig 
							dramatisk. På grund af uheldene først i løbet og 
							flere omgange bag safetycar, var energiforbruget 
							ikke et tema, for de fleste skiftede bil en omgang 
							senere end de ellers vikke have gjort. 
							  
							Men Vergnes radiokontakt med teamet stod af, og han 
							vidste ikke hvor meget energi han havde tilovers. 
							Oven i købet troede han, at løbet var en omgang 
							længere end det var. Han kørte meget præcist, men 
							ikke så aggressivt, og det benyttede André Lotterer 
							til gentagne gange at angribe teamkollegaen – efter 
							naturligvis først lige at være kørt forbi Sebastien 
							Buemi. 
							  
							Jean-Eric Vergne vinder fortjent sejr 
							Der var flere dramatiske situationer, som da 
							Lotteres Techeetah stak fronten ind over Vergnes 
							agtervinge og også da han regulært benyttede Vergnes 
							bil som ekstra bremse, ved at påkøre den under 
							nedbremsning for enden af den lange langside. 
							Fænomenalt kørt af begge kørere, og forbavsende at 
							det ikke gik galt. Heldigvis kunne de se hinanden i 
							øjnene bagefter – men det var måske også hjulpet af, 
							at Vergne fik sin sejr som fortjent. 
							  
							Løbet havde desuden to bemærkelsesværdige 
							overraskelser: Felix Rosenqvist, der førte 
							mesterskabet, kvalificerede sig kun til 14. bedste 
							startposition, men formåede at avancere til 4. 
							pladsen i mål. Og Lucas di Grassi, som kvalificerede 
							sig til 3. startposition, blev forvist til 13. 
							pladsen. 
							  
							Om igen 
							Forklaringen var, at Audi fabriksteamet troede, at 
							de havde fundet den fejl ved bilens inverter, som 
							man mente var årsagen til at Audi raceren både i 
							Hong Kong og i Marrakesh pludselig stoppede og måtte 
							genstartes (ligesom en computer, der låser). Skift 
							af inverter for anden gang medfører en straf på 10 
							placeringer i startopstillingen og den valgte Audi 
							at tage. 
							  
							Men fejlen må man formentlig lede efter et andet 
							sted, for efter bilskiftet midt i løbet gentog 
							situationen sig, og igen måtte sidste års mester 
							acceptere ikke at få points med hjem. Di Grassi har 
							nu kørt en tredjedel af Formel E sæsonen uden at 
							score et eneste point. |