- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formel E på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 


Jean Eric Vergne tog starten fra poleposition i sin Techeetah-Renault men Nelson Piquet kom skydende frem fra 5. startposition i sin Jaguar og begge kørte et løb med stor underholdningsværdi.


4. afd. af ABB FIA Formel E mesterskabet

- Santiago E-Prix

Dramatisk dobbelt triumf til Techeetah


Af Søren Clauding – 4. februar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var forudset, at Formel E historiens korte historie ville nå et nyt højdepunkt, når årets 20 Formel E deltagere for første gang skulle bide skeer med den udfordrende racerbane, etableret i den centrale del af Chiles hovedstad, Santiago. Og sådan blev det også. Ikke mindst den hæsblæsende slutspurt, hvor Jean Eric Vergne i den grad blev udfordret af sin team-kollega, André Lotterer, vil skrive sig ind i Formel E historien.

 

Selve den 2,5 kilometer lange racerbane var i sit forløb udforende, den bestemt ikke altid jævne og mange steder også revnede asfalt gav et stadigt skiftende vejgreb og dermed også en god portion uforudsigelighed. Det synlige resultat fik man allerede på løbets første par omgange, hvor Maro Engel i Venturi og Losé Maria Lopez i Dragon-Penske begge havnede i barrieren.

 

Faktisk var uforudsigeligheden i vejgrebet også synligt under den indledende træning, hvor bl.a. begge de to e.dams Renault kørere, Sebastien Buemi og Nico Prost, overskred de fysiske grænser. Der blev arbejdet hårdt i teamet i timerne efter.

 

Underholdende kvalifikation

Hurtigste kvalifikationstid blev sat af André Lotterer, der har brugt sæsonens tre første løb også til at lære, hvordan en elektrisk Techeetah racerbil kører. Bilen er skabt af Renault og i det hele taget var Renault dominerende i Santiago – det var blot ikke så meget e.dams Renault kørerne, der førte sig frem.

 

I Superpole konkurrencen, hvor de fem hurtigste dyster om de fem bedste startpositioner, kørte både DS-Virgins Sam Bird og André Lotterer af banen. Lotterer kunne dog halte omgangen til ende, hvad Bird ikke kunne, så det var Lotterer, der fik 4. bedste startposition. Poleposition gik til teamkollegaen Jean-Eric Verge, med edams.Renault fabrikskøreren Sebastien Buemi lige bag sig. Buemis rival fra Audi fabriksteamet, Lucas di Grassi, har nu for alvor fået fart i Audi raceren kvalificerede sig som til 3. startplads.

 

Jaguar på jagt

Da starten gik holdt Vergne sin føring, alt imens Nelson Piquets Jaguar skød op fra 5. pladsen. Mesteren fra første Formel E sæson kørte et målrettet og dygtigt løb, lå længe til en podieplacering, indtil han fejlvurderede vejgrebet, skred af banen og måtte nøjes med 6. pladsen i mål. Det var dog alligevel endnu et godt løb for det britiske team, for den anden Jaguar kører, Mitch Evans, blev nr. 7.

 

Fremme i spidsen udviklede løbets sidste omgange sig dramatisk. På grund af uheldene først i løbet og flere omgange bag safetycar, var energiforbruget ikke et tema, for de fleste skiftede bil en omgang senere end de ellers vikke have gjort.

 

Men Vergnes radiokontakt med teamet stod af, og han vidste ikke hvor meget energi han havde tilovers. Oven i købet troede han, at løbet var en omgang længere end det var. Han kørte meget præcist, men ikke så aggressivt, og det benyttede André Lotterer til gentagne gange at angribe teamkollegaen – efter naturligvis først lige at være kørt forbi Sebastien Buemi.

 

Jean-Eric Vergne vinder fortjent sejr

Der var flere dramatiske situationer, som da Lotteres Techeetah stak fronten ind over Vergnes agtervinge og også da han regulært benyttede Vergnes bil som ekstra bremse, ved at påkøre den under nedbremsning for enden af den lange langside. Fænomenalt kørt af begge kørere, og forbavsende at det ikke gik galt. Heldigvis kunne de se hinanden i øjnene bagefter – men det var måske også hjulpet af, at Vergne fik sin sejr som fortjent.

 

Løbet havde desuden to bemærkelsesværdige overraskelser: Felix Rosenqvist, der førte mesterskabet, kvalificerede sig kun til 14. bedste startposition, men formåede at avancere til 4. pladsen i mål. Og Lucas di Grassi, som kvalificerede sig til 3. startposition, blev forvist til 13. pladsen.

 

Om igen

Forklaringen var, at Audi fabriksteamet troede, at de havde fundet den fejl ved bilens inverter, som man mente var årsagen til at Audi raceren både i Hong Kong og i Marrakesh pludselig stoppede og måtte genstartes (ligesom en computer, der låser). Skift af inverter for anden gang medfører en straf på 10 placeringer i startopstillingen og den valgte Audi at tage.

 

Men fejlen må man formentlig lede efter et andet sted, for efter bilskiftet midt i løbet gentog situationen sig, og igen måtte sidste års mester acceptere ikke at få points med hjem. Di Grassi har nu kørt en tredjedel af Formel E sæsonen uden at score et eneste point.

André Lotterer (tv) og Jean-Eric Vergne dystede intensivt på banen, men de to team-kolleger kunne godt enes efter den første 1-2 triumf i Formel E mesterskabets historie.

 

Sébastien Buemi rykkede i sin e.dams Renault racer fra 6. pladsen i den samlede stilling op på 4. pladsen i mesterskabet ved i Santiago at blive nr. 3.

 

Sam Bird i DS-Virgin kørte et fornuftigt løb.


Santiago E-Prix, 4. afd. Formel E 2017/2018


Resultat:

1. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault.

2. André Lotterer (DEU), Techeetah-Renault, +1,154s

3. Sébastien Buemi (SWI), Renault, +1,959s.

4. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, +2,793s.

5. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, +4,490s.

6. Nelson Piquet jr. (BRA), Jaguar, +6,364s.

 

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet:

Kørere:

1. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, 71 points.

2. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, 66 pts.

3. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, 61 pts.

4. Sébastien Buemi (SWI), Renault, 37 pts.

5. Nelson Piquet jr. (BRA), Jaguar, 33 pts.

6. Edoardo Mortara (CHE), Venturi, 24 pts.

 

Teams:

1. Techeetah Renault, 89 points.

2. Mahindra, 87 pts.

3. DS-Virgin, 69 pts.

4. Jaguar, 54 pts.

5. Renault, 44 pts.

6. Venturi, 30 pts.


I Santiago var der for første gang ingen minimumstid for bilsikifte. Her er Nelson Piguet i flyvende fart på vej fra den ene Jaguar til den anden.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt