Det var Sam Bird og DS Virgin, der scorede
sejrspalmerne i den italienske hovedstad, Rom, da
Formel E mesterskabet var tilbage i Europa og for
første gang nogensinde skulle bide skeer med en ny
og udfordrende bane i EUR distriktet, seks kilometer
syd for det antikke Rom.
Det skete i det moderne kontor- og boligområde,
opført i det sidste halve århundrede omkring Via
Christoforo Columbo og Obelisco di Marconi med det
ikoniske Colosseo Quadrato som baggrundskulisse. Og
banen udmærkede sig ved, udover med sine 2,8
kilometer at være den næst-længste i mesterskabet,
også at være temmelig kuperet og desuden temmelig
glat.
Mange ofre
Den glatte overflade på en bane, man ikke tidligere
havde kørt på, kostede mange ofre undervejs. DS
Virgin teamets Alex Lynn var af banen i begge de
frie træninger, Jaguars Nelson Piquet havde også sin
lille udfordring under kvalifikationen, som sendte
ham langt ned i startopstillingen (til 13. pladsen),
men siden endte det hele op med, at Mahindras Felix
Rosenqvist startede fra pole-position, foran Sam
Bird.
Mitch Evans kørte sin Jaguar ind på 3. bedste
startposition foran Techeetah’s André Lotterer med
Renaults fabrikskører, Sebastien Buemi, på 5.
pladsen. Lucas di Grassi i Audi kvalificerede sig
udenfor super-pole-kvintetten, og overraskende nok
var den mesterskabsførende Jean-Eric Vergne først
til start fra 8. pladsen.
Hjemmebane fadæse
Helt galt gik det for italieneren Luca Filippi i Nio,
der i sagens natur gerne ville gøre en god figur på
hjemmebane. Han miskalkulerede starten på sin
kvalifikationsomgang, idet kvalifikationen blev
flaget til ende, endnu inden han fik begyndt på den
(men sluttede siden løbet på 13. pladsen), alt imens
Antonio Felix da Costa i Andretti-BMW’en på vej ud
af pit-garagen kørte ind i siden på Jose Maria Lopez’
Dragon-Penske, så ingen af de to fik kørt en
kvalifikationstid og siden måtte starte bagest i
feltet.
Det var eksempler på dramatikken under
kvalifikationskørslerne og dele af løbet udviklede
sig også dramatisk – bl.a. oplevede man undervejs
Formel E historiens første harmonikasammenstød midt
i løbet, fremprovokeret af en meget snæver hårnål og
det dårlige vejgreb.
Rosenqvist var suveræn
Felix Rosenqvist førte løbet fra starten af og havde
et komfortabelt forspring i løbets 2. halvdel efter
bilskiftet, da den udfordrende bane med destruktive
kantsten tog ham som offer. Han ramte en kantsten
med det ene baghjul, baghjulsophænget brød sammen og
så var føringen i Sam Birds hænder.
Selvom han i løbets sidste fase blev angrebet
kraftigt af Lucas di Grassi, der ligesom i Uruguay
kørte yderst aggressivt, formåede briten at stå
distancen og han tog dermed sin anden sejr i denne
sæson, og avancerede ved samme lejlighed i
mesterskabet forbi Rosenqvist – og Bird er nu nr. 2.
Nedtur for Evans
Løbets store nedtur oplevede Jaguars Mitch Evans.
Efter at være startet fra 3. pladsen lå han på en
stabil 2. plads lige i baghjulet på Bird, da
strømforbruget tvang ham til at sætte farten ned.
Lucas di Grassi kom forbi, men på den sidste omgang
måtte Evans så langt ned i fart, for overhovedet at
nå målstregen, at han faldt fra 3. pladsen til 9.
pladsen. Det gjorde Jaguar til en af løbets større
tabere, fordi Nelson Piquet efter den vanskelige
kvalifikation ved udkørslen fra pitten efter
bilskiftet simpelthen gik i stå. Så var det løb kørt
for køreren, der vandt det første Formel E
mesterskab nogensinde.
Vergne fører fortsat
De andres uheld bragte Jean Eric Vergne op på 5.
pladsen, for han formåede undervejs også at overhale
renault-kollegaen Sebastien Buemi, der som flere
andre kæmpede med et stort strømforbrug. Begge de to
bevarede dog deres positioner i mesterskabet, om end
pointstillingen er ændret lidt.
For Audi teamet var det en absolut fordel, at Daniel
Abt kom i mål på 4. pladsen efter en upåagtet stabil
kørsel. Det indebar, at teamet er avanceret til 4.
pladsen i mesterskabet, som dog fortsat føres an af
Teecheetah, der tilsvarende havde gavn af at få
begge kørere i mål på gode placeringer, men nu med
DS Virgin på 2. pladsen. E.dams Renault lider
omvendt af, at Nico Prost på ny havde et dag, der
ikke lever op til den tidligere løbsvinders
forventninger.
Spændende udsigter for Paris E-Prix
Men overordnet set er det bestemt interessant, at
mesterskabet nu føres af Vergne foran Bird. De to
har en fælles fortid hos DS-Virgin, hvor Vergne blev
ofret mens Bird beholdt sin position. Ingen tvivl
om, at Verge fryder sig, hver gang han gør det
bedre, alt imens Bird her ét klart mål om at gøre
det bedre end franskmanden, for derigennem at
dokumentere, at teamet valgte rigtigt, da der blev
satset på ham. Dermed er der lagt op til et
spændende møde om blot to uger på den spændende bane
omkring Invalide og Napoleon mausoleet i det
centrale Paris. |