- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formel E på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 


Starten er gået til Paris E-Prix og Jean-Eric Vergne i Techeetah-Renault tog omgående føringen.


8. afd. af ABB FIA Formel E mesterskabet

- Paris E-Prix

Vergne vinder på hjemmebane


Af Søren Clauding - 28. april 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. afdeling af FIA Formel E mesterskabet blev en kæmpetriumf for den mesterskabs førende franskmand, Jean-Eric Vergne. Han startede sin Techeetah-Renault fra pole-position og så sig aldrig tilbage. Og da han nåede målstregen, var hans sejrsmargin imponerende 4,8 sekunder.

 

Paris E-Prix blev kørt for nu tredje sæson i træk og tilskuerpladserne var udsolgt for mange måneder siden. Interessen for verdens mest innovative motorsportsmesterskab er kolossal i Frankrig, understøttet af såvel de internationale bilforbund, FIA, der har til huse på Place de la Concorde, få hundrede meter fra ”Circuit des Invalides”, og den franske bilindustri, hvor Renault, DS og dækproducenten Michelin er blandt de mest synlige deltagere.

 

Fulde huse

Renault e.dams teamet har vundet team-mesterskabet i de tre år, hvor mesterskabet har fundet sted, og med en franskmand i spidsen af mesterskabet, oven i købet af i en bil bygget af Renault, var der masser af interesse for løbet. Men det skal så tilføjes, at de to resterende E-Prix’er på europæisk grund også er så godt som udsolgt. Faktisk blev billetterne til Zürich E-Prix udsolgt på få timer efter at de var budt til salg, og til løbet i Berlin er der kun ganske få tilbage.

 

Også det er forståeligt nok, for Formel E sporten har på rekordtid udviklet sig til at byde på spænding i en næsten utænkelig grad. Alt det var samlet for øjnene af publikum i Paris på banen, der ligesom de forgående to år, blev anlagt omkring Hôtel des Invalides og kirken, som huser Napoleons sarkofag.

 

Piquet ødelagde to biler

Banen er kort men meget udfordrende, den er kuperet og har masser af uens asfalt, som giver et ustandseligt skiftende vejgreb, og det overmandede flere af kørerne allerede inden løbet blev sat i gang. Værst gik det (selvforskyldt) ud over mesteren fra Sæson 1, Nelson Piquet jr., der formåede at ramme autoværnet med begge biler i hver deres trænings-session- Og derfor var ingen af hans Jaguar racere klar til at køre kvalifikationskørslerne få timer senere, så han var forvist til den bageste ende af startopstillingen.

 

Vergne holdt sig fra den slags udfordringer og efter en skuffende 5. plads i Rom E-Prix forleden, havde teamet fået løst alle problemerne så ikke bare var Vergnes Techeetah racer hurtig, også team-kollegaen André Lotteres bil var så hurtig, at tysk/belgieren kunne kvalificere sig til 3. bedste startposition.

 

Sandwichet af de to Techeetaher var vinderen fra Rom, Sam Bird, som traditionen tro var meget hurtig på banen i Paris i sin DS-Virgin racer. 4. hurtigst var tyske Maro Engel i Venturi foran Antonio Felix da Costa i Andretti-BMW, som helt usædvanligt havde kvalificeret sig til en plads i super-pole konkurrencen. De to rivaler fra de forgangne sæsoner, Lucas di Grassi i Audi og Sebastien Buemi i e.dams-Renault startede fra hhv. 6. og 8. pladsen.

 

Hårdt løb

Løbet igennem blev der kørt hårdt men på et meget højt niveau. Bird var det meste af tiden tæt på Vergne, men havde i løbets sidste fase ikke energi nok til at kunne stå distancen, han satte tempoet ned og måtte nøjes med 3. pladsen i mål.

 

Egentlig var der kun udsigt til en 4. plads, efter at Lucas di Grassi bl.a. med fanboost i bagagen formåede at køre sig op på løbets 2. plads. Man har virkelig fået styr på energistyringen i teamet, men der var ikke tilstrækkelig overskud til at kunne true Vergne.

 

Kollision før målstregen

Præcis hvad energistyring angår, havde André Lotterer sine vanskeligheder. Han er jo ret beset først debuterer i Formel E i denne sæson og har naturligt nok aldrig kørt i Paris tidligere. Få hundrede meter fra målstregen løb han tør for strøm, men forsøgte dog med lav fart at cruise i mål.

 

Det lykkedes også, men han skiftede linje præcis i den afsluttende venstre-højre-venstre kombination, i samme øjeblik som Sam Bird ville passere. De to kolliderede, men formåede og at halte over målstregen med hver deres ret ødelagte racerbiler. For Lotterer blev det til en 6. plads, fordi Sebastien Buemi præcis strøg forbi mere eller mindre på målstregen. Iøvrigt blev Techeetah køreren siden tildelt en grid-straf på 10 placeringer for sin kørsel, en straf, der skal "afsones" formentlig allerede ved næste E-Prix.

 

Næste stop: Berlin

Engel kom ind på 4. pladsen – ingen dårlig optakt til hans hjemlands E-Prix i Berlin 19. maj. Og dér kan han så forsøge at gøre Jean Eric Vergne kunsten efter, Vergne er i øvrigt ikke alene Franskmand, han er også født og opvokset i Paris.

 

Mahindras Felix Rosenqvist fik ikke det ud af Paris E-Prix, som hans føring i Rom havde lagt an til. Og Da Costa udgik efter bilskiftet med et teknisk problem, alt imens team-kollegaen hos Andretti-BMW, Tom Blomqvist, kolliderede ned Nico Prost i e.dams Renault og Nelson Piquet.

Sejr på hjemmebane er en drøm for de fleste racerkørere, men at vinde i hjertet af den by, man er født og opvokset i er næsten uopnåeligt. Den drøm fik Jean-Eric Vergne opfyldt og han ligner i stadig stigende grad årets Formel E mester.

 

Vergne foran Sam Bird og André Lotterer.

 

Sam Bird i DS-Virgin blev 3'er trods kollision med Lotterer 10 meter fra målstregen.


Paris E-Prix, 8. afd. Formel E 2017/2018

Resultat:


1. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, 49 omg.

2. Lucas di Grassi (BRA), Audi, +4,882s.

3. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, +8,897s.

4. Maro Engel (GER), Venturi, +9,287s.

5. Sébastien Buemi (SWI), Renault, +10,194s.

6. André Lotterer (GER), Techeetah-Renault, +10,855s.

 

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet:

Kørere:

1. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, 147 points.

2. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, 116 pts.

3. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, 86 pts.

4. Sébastien Buemi (SWI), Renault, 70 pts.

5. Lucas di Grassi (BRA), Audi, 58 pts.

6. Daniel Abt (GER), Audi, 50 pts.

 

Teams:

1. Techeetah Renault, 188 points.

2. DS-Virgin, 133 pts.

3. Audi, 114 pts.

4. Mahindra, 107 pts.

5. Jaguar, 88 pts.

6. Renault e.dams, 77 pts.


Maro Engel kørte sin Venturi racer i mål på 4. pladsen - det var hans bedste Formel E resultat til dato.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt