8. afdeling af FIA Formel E mesterskabet blev en
kæmpetriumf for den mesterskabs førende franskmand,
Jean-Eric Vergne. Han startede sin Techeetah-Renault
fra pole-position og så sig aldrig tilbage. Og da
han nåede målstregen, var hans sejrsmargin
imponerende 4,8 sekunder.
Paris E-Prix blev kørt for nu tredje sæson i træk og
tilskuerpladserne var udsolgt for mange måneder
siden. Interessen for verdens mest innovative
motorsportsmesterskab er kolossal i Frankrig,
understøttet af såvel de internationale bilforbund,
FIA, der har til huse på Place de la Concorde, få
hundrede meter fra ”Circuit des Invalides”, og den
franske bilindustri, hvor Renault, DS og
dækproducenten Michelin er blandt de mest synlige
deltagere.
Fulde huse
Renault e.dams teamet har vundet team-mesterskabet i
de tre år, hvor mesterskabet har fundet sted, og med
en franskmand i spidsen af mesterskabet, oven i
købet af i en bil bygget af Renault, var der masser
af interesse for løbet. Men det skal så tilføjes, at
de to resterende E-Prix’er på europæisk grund også
er så godt som udsolgt. Faktisk blev billetterne til
Zürich E-Prix udsolgt på få timer efter at de var
budt til salg, og til løbet i Berlin er der kun
ganske få tilbage.
Også det er forståeligt nok, for Formel E sporten
har på rekordtid udviklet sig til at byde på
spænding i en næsten utænkelig grad. Alt det var
samlet for øjnene af publikum i Paris på banen, der
ligesom de forgående to år, blev anlagt omkring
Hôtel des Invalides og kirken, som huser Napoleons
sarkofag.
Piquet ødelagde to biler
Banen er kort men meget udfordrende, den er kuperet
og har masser af uens asfalt, som giver et
ustandseligt skiftende vejgreb, og det overmandede
flere af kørerne allerede inden løbet blev sat i
gang. Værst gik det (selvforskyldt) ud over mesteren
fra Sæson 1, Nelson Piquet jr., der formåede at
ramme autoværnet med begge biler i hver deres
trænings-session- Og derfor var ingen af hans Jaguar
racere klar til at køre kvalifikationskørslerne få
timer senere, så han var forvist til den bageste
ende af startopstillingen.
Vergne holdt sig fra den slags udfordringer og efter
en skuffende 5. plads i Rom E-Prix forleden, havde
teamet fået løst alle problemerne så ikke bare var
Vergnes Techeetah racer hurtig, også team-kollegaen
André Lotteres bil var så hurtig, at tysk/belgieren
kunne kvalificere sig til 3. bedste startposition.
Sandwichet af de to Techeetaher var vinderen fra
Rom, Sam Bird, som traditionen tro var meget hurtig
på banen i Paris i sin DS-Virgin racer. 4. hurtigst
var tyske Maro Engel i Venturi foran Antonio Felix
da Costa i Andretti-BMW, som helt usædvanligt havde
kvalificeret sig til en plads i super-pole
konkurrencen. De to rivaler fra de forgangne
sæsoner, Lucas di Grassi i Audi og Sebastien Buemi i
e.dams-Renault startede fra hhv. 6. og 8. pladsen.
Hårdt løb
Løbet igennem blev der kørt hårdt men på et meget
højt niveau. Bird var det meste af tiden tæt på
Vergne, men havde i løbets sidste fase ikke energi
nok til at kunne stå distancen, han satte tempoet
ned og måtte nøjes med 3. pladsen i mål.
Egentlig var der kun udsigt til en 4. plads, efter
at Lucas di Grassi bl.a. med fanboost i bagagen
formåede at køre sig op på løbets 2. plads. Man har
virkelig fået styr på energistyringen i teamet, men
der var ikke tilstrækkelig overskud til at kunne
true Vergne.
Kollision før målstregen
Præcis hvad energistyring angår, havde André
Lotterer sine vanskeligheder. Han er jo ret beset
først debuterer i Formel E i denne sæson og har
naturligt nok aldrig kørt i Paris tidligere. Få
hundrede meter fra målstregen løb han tør for strøm,
men forsøgte dog med lav fart at cruise i mål.
Det lykkedes også, men han skiftede linje præcis i
den afsluttende venstre-højre-venstre kombination, i
samme øjeblik som Sam Bird ville passere. De to
kolliderede, men formåede og at halte over
målstregen med hver deres ret ødelagte racerbiler.
For Lotterer blev det til en 6. plads, fordi
Sebastien Buemi præcis strøg forbi mere eller mindre
på målstregen. Iøvrigt blev Techeetah køreren siden
tildelt en grid-straf på 10 placeringer for sin
kørsel, en straf, der skal "afsones" formentlig
allerede ved næste E-Prix.
Næste stop: Berlin
Engel kom ind på 4. pladsen – ingen dårlig optakt
til hans hjemlands E-Prix i Berlin 19. maj. Og dér
kan han så forsøge at gøre Jean Eric Vergne kunsten
efter, Vergne er i øvrigt ikke alene Franskmand, han
er også født og opvokset i Paris.
Mahindras Felix Rosenqvist fik ikke det ud af Paris
E-Prix, som hans føring i Rom havde lagt an til. Og
Da Costa udgik efter bilskiftet med et teknisk
problem, alt imens team-kollegaen hos Andretti-BMW,
Tom Blomqvist, kolliderede ned Nico Prost i e.dams
Renault og Nelson Piquet. |