- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formel E på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 


På sejrspodiet til højre med storskærm og til venstre Manhattans sydspids som kulisse fejrer Techeetah-Renault teamet Jean Eric Vergnes triumf.


11 og 12. afd. af ABB FIA Formel E mesterskabet - New York E-Prix

Jean Eric Vergne ny Formel E mester


Af Søren Clauding - 15. juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lørdag aften, dansk tid, sikrede franskmanden Jean-Eric Vergne sig Formel E mesterskabet 2017/18 efter et dramatisk løb med et på mange måde uventet udfald. Vergne startede sin Techeetah-Renault fra en position bagest i feltet, sluttede siden på 5. pladsen og fik dermed præcis så mange points, at hans nærmeste konkurrent, DS-Vigin teamets Sam Bird, ikke længere ville kunne indhente ham.

 

Faktisk var der drama i luften allerede inden Formel E feltet for andet år i træk indtog New York City, for for at udkæmpe de afgørende slag om slutstillingen i Formel E mesterskabets fjerde sæson. I fjor vandt Sam Bird begge løb på banen i Brooklyn og med kun 23 points op til den førende i årets mesterskab, Jean Eric Vergne, efter det meget vanskelige løb i Zürich for nylig, kandiderede Bird naturligvis til at gentage succesen fra i fjor.

 

Men sådan gik det ikke. Under kvalifikationen på banen, som i forhold til sidste år var blevet forlænget 420 meter, opnåede Bird kun 14. bedste startposition. Alt imens Vergne og team-kollegaen André Lotterer satte hurtigste og næst hurtigste tid. Men det var ikke årsagen til, at mesterskabet blev kørt i hus, for begge Techeetah racere fik annulleret der kvalifikationstider, fordi deres energiforbrug havde oversteget de tilladte 200 kW på kvalifikationsomgangene. Fejlen skyldtes iflg. teamet en fejl i en software opdatering, som skulle hjælpe med energistyringen.

 

I løbet styrede de to team-kolleger målrettet gennem feltet. Lotterer førte an og banede vejen, og lod i den afgørende stund Vergne komme forbi, så han kunne slutte løbet på en sensationel 5. plads. Da Bird kun nåede at avancere til 9. pladsen var mesterskabet ikke længere end option.

 

To gange ”pole” til Sebastien Buemi

Sebastien Buemi startede løbet fra poleposition og lagde an til en værdig afslutning for Renault-æraen i Formel E. Renault forlader nu Formel E og overladet engagementet til koncern-partneren, Nissan. Buemi forbliver i e.dams teamet, men ville gerne slutte af med manér. Det lykkedes til dels også, for Buemi nåede i mål på 3. pladsen i sin e.dams-Renault. Men mere blev det heller ikke, for Audi teamet var på ny flyvende.

 

Daniel Abt førte det meste af løbets første halvdel, efter at have passeret Buemi, og Lucas di Grassi var overraskende hurtigt oppe på 2. pladsen, efter at være startet 11’er. Abt troede, at der eksisterede en team-aftale om at køre sikkert, for at stille teamet bedst muligt i kampen om team-mesterskabet, men det var en misforståelse, fastslog team-chef Allan McNish efterfølgende. I alle tilfælde kørte Abt sikkert, mens Di Grassi strøg forbi i en ikke særlig sikker overhaling og siden gik sejren til brasilianeren.

 

Afstanden mellem Techeetah-Renault og Audi teamet var derved reduceret til blot 5 points i Techeetahs favør. Og da Vergne og Lotterer i søndagens afsluttende løb besatte 2. hhv. 3. startposition (Buemi var på ny i pole) skulle de principielt blot køre et løb, hvor de holdt sig foran Audi kørerne, for at sikre Techeetah team-mesterskabet.

 

Audi tog teammesterskabet

Men Lotterer var for hurtig på speederfoden og blev idømt en 10 sekunders ”drive-through” straf for tyvstart. Det satte han så langt tilbage, at han kun nåede op til 9. pladsen over målstregen. Da nyttede det ikke meget, at Jean-Eric Vergne tog revanche efter lørdagens genvordigheder ved at vinde løbet. For Di Grassi og Daniel Abt fulgte ham til dørs, og derved fik de to tilsammen så mange points, at de med blot 2 points forspring kunne kalde sig nye team-mestre i Formel E.

 

Spændingen om mesterskabene i de to løb i New York stjal billedet, men det går næppe ubemærket han, at Tom Dillman, som vikar for Eduardo Mortara hos Venturi sluttede på 4. pladsen lørdag. Venturi har allerede med nu Sussie Wolf som ny team-chef hyret den tidligere Formel 1 kører, Filipe Massa som kører i de næste tre år. Det bliver spændende at se, hvilken team-kollega, han ender op med at få.

 

Hæderlige resultater til Jaguar og Mahindra

Efter mange kvaler på det seneste, klarede Mahindra sig hæderligt – Heidfeld blev 6’er lørdag Rosenqvist 5’er søndag. Og noget tilsvarende kan siges om Jaguar, for begge teams har man større forventninger til, ud fra deres præstation i sæsonens løb. Lørdag blev Evans holdende på startstregen med en drivlinefejl, efter at have kvalificeret sig som nr. 2 og siden gik Piquets racer i stå efter bilskiftet. Søndag kom de begge derimod i mål som hhv. nr. 6 og 7.

 

Med løbene i New York er det slut med bilskifte midtvejs. Den kommende sæson starter 15. december i Saudi Arabien (og slutter i New York næste år ved samme tid), og da bliver den helt nye 2. generations Formel E racer taget i brug for første gang. I næste år satses der på at køre i alt 13 Formel E mesterskabsløb, og det skal bemærkes, at København ikke er med i kalenderen.

Jean Eric Vergne opnåede Formel E mesterskabet fuldt fortjent.


New York E-Prix, 11. afd. Formel E 2017/2018


Resultat:

1. Lucas di Grassi (BRA), Audi, 1t02m30,054s.

2. Daniel Abt (GER), Audi, +0,965s.

3. Sébastien Buemi (SWI), e.dams-Renault, +2,583s.

4. Tom Dillmann, Venturi, +4,090s.

5. Jean-Eric Vergne, Techeetah-Renault, +4,679s.

6. Nick Heidfeld (GER), Mahindra, +5,142s.


New York E-Prix, 12. afd. Formel E 2017/2018


Resultat:

1. Jean-Eric Vergne, Techeetah-Renault, 43 omg.

2. Lucas di Grassi (BRA), Audi, +0,508s.

3. Daniel Abt (GER), Audi, +1,287s.

4. Sébastien Buemi (SWI), e.dams-Renault, +1,782s.

5. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, +12,146s.

6. Mitch Evans (NZL), Jaguar, +20,050s.

 

Slutstillingen i FIA Formel E mesterskabet:

Kørere:

1. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, 198 points.

2. Lucas di Grassi (BRA), Audi, 144 pts.

3. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, 143 pts.

4. Sébastien Buemi (SWI), Renault, 125 pts.

5. Daniel Abt (GER), Audi, 120 pts.

6. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, 96 pts.

7. Mitch Evans (NZL), Jaguar, 68 pts.

8. André Lotterer (GER), Techeetah-Renault, 64 pts.

9. Nelson Piquet (BRA), Jaguar, 51 pts.

 

Teams:

1. Audi, 264 pts.

2. Techeetah Renault, 262 points.

3. DS, 160 pts.

4. Mahindra, 138 pts.

5. Renault e.dams, 133 pts.

6. Jaguar, 119 pts.


For første gang i Formel E historien blev der kørt kvalifikation i regn. Lucas di Grassi og Daniel Abt klarede sig igennem og i løbet, der blev kørt i tørvejr, kunne de to efter André Lotterer's tyvstart køre team-mesterskabet i hus til Audi.

 

Sam Bird havde en svær weekend, og selvom han ikke fik hverken sejr eller 2. pladsen i mesterskabet blev det dog til en podieplacering for DS-Virgin køreren.

 

Sebastien Buemi sluttede Renault-æraen med manér og startede fra pole i begge løb.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt