Abt Audi teamet har haft en blandet historie i
Mexico, siden Mexico City E-Prix fandt sted for
første gang for tre år siden. Først vandt man og
blev diskvalificeret pga. regelbrud, i fjor vandt
man i kraft af en perfekt strategi, hvor man
benyttede flere safetycar-faser til at komme i front
fra en dårlig startposition og i det aktuelle race
kørte man på ny først over målstregen, om end andres
uheld var en afgørende faktor.
Det mest overraskende i den forbindelse er, at mens
det var den regerende Formel E mester, Lucas di
Grassi, der var først over målstregen de to
foregående gange, var det denne gang Daniel Abt, der
kørte sin Audi Formel E racer først i mål. Det var
hans første Formel E sejr, eller var det den anden –
det kommer lidt an på, hvordan man ser på det.
Vandt og blev diskvalificeret
Tilbage i sæsonpremieren i Hong Kong var Daniel Abt
nemlig også først i mål, men mistede siden sejren,
da bilen igen ikke fulgte reglementet. Derfor holdt
mange vejret efter Abts 2. triumf, men der er ikke
fundet noget reglementsstridigt, og dermed kan den
sympatiske tyske racerkører fejre sin første
officielle Formel E sejr, som også var den første
sejr vundet af en tysk racerkører i et tysk team.
Ikke dårligt i en tid, hvor tysk bilindustri med
fokus især på VW-Gruppen, herunder Audi, står for
skud af forskellige ikke helt, for nu at sige det
mildt, acceptable grunde.
Så en sejr blev det til Abt i Mexico City, hvor
team-kollegaen igen var handikappet. Efter at have
haft det ene problem efter det andet i sæsonens
første fire løb kom Di Grassi points-løs til Mexico,
oven i købet med en grid-straf, pga. af en måske
nødvendig, men i princippet ikke tilladt udskiftning
af bilens inverter (der omformer jævnstrøm til
vekselstrøm). Efter en dårlig kvalifikation startede
De Grassi bagest.
I år var der ingen hjælp at hente fra
sikkerhedsbiler og brasilianeren måtte nøjes med 9.
pladsen og fik dermed sæsonens første to
mesterskabspoints – 2 i alt. De 2 blev i øvrigt til
3, fordi Di Grassi satte løbets hurtigste omgangstid
(dvs. den satte Felix Rosenqvist, men da han ikke
sluttede i Top 10, blev det den næst hurtigste tid,
der udløste det ekstra point).
Overbevisende sejr
Abts sejr var overbevisende derhen, at hans
sejrsmargin efter 47 omgange på den 2100 meter lange
racerbane, som benytter dele af den permanente Grand
Prix bane i byens udkant, var på over 6 sekunder, og
det er meget i Formel E. Hjælp fik han Mahindra
teamet, som oplevede et batteriproblem hos den
ellers førende bil, kørt af svenske Felix Rosenqvist.
Det er et problem, der ligger i en del af bilens
drivline, som stadig er standard hos alle
(batterierne har hidtil været produceret af Williams
Formel 1 fabrikken – til næste år overgår leverancen
til McLaren), og det er ikke så let umiddelbart at
håndtere. Også team-kollegaen Nich Heidfeld oplevede
problemer med sine biler og ingen af de ellers så
dominerende Mahindra’er nåede målstregen.
Strategisk straf
Hos DS-Virgin havde man truffet en strategisk
beslutning og valgt at skifte gearkasse på to af
teamets biler. Gearkasseskift uden repressalier er
tilladt én gang pr. kører, pr. år. Men på grund af
problemer med leverancerne af vise tekniske dele,
havde man påbegyndt sæsonen med homologerede
gearkasser, der indeholdt gamle slidte dele. Da man
havde nye gearkasser parat skiftede man dem i to af
bilerne (altså uden repressalier) og nu tog man så
en kalkuleret grid straf på 10 placeringer for at
udskifte de sidste to, men har til gengæld nye
gearkasser til resten af sæsonen.
Sidst men ikke mindst blev Antonio Felix da Costas
Andretti-BMW fundet undervægter efter tidskørslerne,
og han fik også en straf på to placeringer.
Oven i det kom visse opsætningsmæssige problemer for
Renault e.dams teamet, som ramte såvel Sebastien
Buemi som Nico Prost
Summa summarum: Vejen var banet for en klar
præstation fra Daniel Abt, den benyttede han og
dermed kom der egentlig for de fleste ret uventet 25
points på mesterskabskontoen.
Oliver Turveys første podie
På mange måder var løbet ellers ret begivenhedsløst,
begrænset mængde af dramatik (især set i lyset af
Santiago E-Prix for nylig), og det mest ophidsende
var nok, at englænderen Oliver Turvey opnåede sin
karrieres bedste Formel E resultat ved at køre sin
NIO racer i mål som nr. 2, oven i købet efter en god
kvalifikation.
Sebastien Bueme formåede, trods problemerne at nå
den sidste podieplacering, hvorved han reducerede
afstanden til førergruppen i mesterskabet.
Rosenqvist fik ingen points, Bird heller ikke og
Vergne sluttede på 5. pladsen og fører nu
mesterskabet i sin Techeetah-Renault.
Jaguar avancerer
Jaguar havde endnu et godt løb. Nelson Piquet kørte
sig ind på 4. pladsen mens Mitch Evans blev nr. 6.
Sammenlagt betyder det at Piquet fortsat ligger 5’er
i kørernes meterskab, men i team-mesterskabet er
Panasonic Jaguar avanceret til 3. pladsen.
Tilskuertribunerne var fyldte under Mexico City
E-Prix. Men der er også et anseligt opland at tage
af: Over 20 millioner indbyggere har byen, der
ligger i 2,5 kilometers højde. |