- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Formel E på Motorsiden.dk præsenteres i samarbejde med Total

 


Felix Rosenqvist startede fra pole-position og dominerede Mexico City E-Prix i sin Mahindra indtil batteriet svigtede.


5. afd. af ABB FIA Formel E mesterskabet

- Mexico City E-Prix

Abt's første sejr - eller var det den anden?


Af Søren Clauding – 4. marts 2018 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Abt Audi teamet har haft en blandet historie i Mexico, siden Mexico City E-Prix fandt sted for første gang for tre år siden. Først vandt man og blev diskvalificeret pga. regelbrud, i fjor vandt man i kraft af en perfekt strategi, hvor man benyttede flere safetycar-faser til at komme i front fra en dårlig startposition og i det aktuelle race kørte man på ny først over målstregen, om end andres uheld var en afgørende faktor.

 

Det mest overraskende i den forbindelse er, at mens det var den regerende Formel E mester, Lucas di Grassi, der var først over målstregen de to foregående gange, var det denne gang Daniel Abt, der kørte sin Audi Formel E racer først i mål. Det var hans første Formel E sejr, eller var det den anden – det kommer lidt an på, hvordan man ser på det.

 

Vandt og blev diskvalificeret

Tilbage i sæsonpremieren i Hong Kong var Daniel Abt nemlig også først i mål, men mistede siden sejren, da bilen igen ikke fulgte reglementet. Derfor holdt mange vejret efter Abts 2. triumf, men der er ikke fundet noget reglementsstridigt, og dermed kan den sympatiske tyske racerkører fejre sin første officielle Formel E sejr, som også var den første sejr vundet af en tysk racerkører i et tysk team. Ikke dårligt i en tid, hvor tysk bilindustri med fokus især på VW-Gruppen, herunder Audi, står for skud af forskellige ikke helt, for nu at sige det mildt, acceptable grunde.

 

Så en sejr blev det til Abt i Mexico City, hvor team-kollegaen igen var handikappet. Efter at have haft det ene problem efter det andet i sæsonens første fire løb kom Di Grassi points-løs til Mexico, oven i købet med en grid-straf, pga. af en måske nødvendig, men i princippet ikke tilladt udskiftning af bilens inverter (der omformer jævnstrøm til vekselstrøm). Efter en dårlig kvalifikation startede De Grassi bagest.

 

I år var der ingen hjælp at hente fra sikkerhedsbiler og brasilianeren måtte nøjes med 9. pladsen og fik dermed sæsonens første to mesterskabspoints – 2 i alt. De 2 blev i øvrigt til 3, fordi Di Grassi satte løbets hurtigste omgangstid (dvs. den satte Felix Rosenqvist, men da han ikke sluttede i Top 10, blev det den næst hurtigste tid, der udløste det ekstra point).

 

Overbevisende sejr

Abts sejr var overbevisende derhen, at hans sejrsmargin efter 47 omgange på den 2100 meter lange racerbane, som benytter dele af den permanente Grand Prix bane i byens udkant, var på over 6 sekunder, og det er meget i Formel E. Hjælp fik han Mahindra teamet, som oplevede et batteriproblem hos den ellers førende bil, kørt af svenske Felix Rosenqvist.

 

Det er et problem, der ligger i en del af bilens drivline, som stadig er standard hos alle (batterierne har hidtil været produceret af Williams Formel 1 fabrikken – til næste år overgår leverancen til McLaren), og det er ikke så let umiddelbart at håndtere. Også team-kollegaen Nich Heidfeld oplevede problemer med sine biler og ingen af de ellers så dominerende Mahindra’er nåede målstregen.

 

Strategisk straf

Hos DS-Virgin havde man truffet en strategisk beslutning og valgt at skifte gearkasse på to af teamets biler. Gearkasseskift uden repressalier er tilladt én gang pr. kører, pr. år. Men på grund af problemer med leverancerne af vise tekniske dele, havde man påbegyndt sæsonen med homologerede gearkasser, der indeholdt gamle slidte dele. Da man havde nye gearkasser parat skiftede man dem i to af bilerne (altså uden repressalier) og nu tog man så en kalkuleret grid straf på 10 placeringer for at udskifte de sidste to, men har til gengæld nye gearkasser til resten af sæsonen.

 

Sidst men ikke mindst blev Antonio Felix da Costas Andretti-BMW fundet undervægter efter tidskørslerne, og han fik også en straf på to placeringer.

 

Oven i det kom visse opsætningsmæssige problemer for Renault e.dams teamet, som ramte såvel Sebastien Buemi som Nico Prost

 

Summa summarum: Vejen var banet for en klar præstation fra Daniel Abt, den benyttede han og dermed kom der egentlig for de fleste ret uventet 25 points på mesterskabskontoen.

 

Oliver Turveys første podie

På mange måder var løbet ellers ret begivenhedsløst, begrænset mængde af dramatik (især set i lyset af Santiago E-Prix for nylig), og det mest ophidsende var nok, at englænderen Oliver Turvey opnåede sin karrieres bedste Formel E resultat ved at køre sin NIO racer i mål som nr. 2, oven i købet efter en god kvalifikation.

 

Sebastien Bueme formåede, trods problemerne at nå den sidste podieplacering, hvorved han reducerede afstanden til førergruppen i mesterskabet. Rosenqvist fik ingen points, Bird heller ikke og Vergne sluttede på 5. pladsen og fører nu mesterskabet i sin Techeetah-Renault.

 

Jaguar avancerer

Jaguar havde endnu et godt løb. Nelson Piquet kørte sig ind på 4. pladsen mens Mitch Evans blev nr. 6. Sammenlagt betyder det at Piquet fortsat ligger 5’er i kørernes meterskab, men i team-mesterskabet er Panasonic Jaguar avanceret til 3. pladsen.


Tilskuertribunerne var fyldte under Mexico City E-Prix. Men der er også et anseligt opland at tage af: Over 20 millioner indbyggere har byen, der ligger i 2,5 kilometers højde.

Daniel Abt fik denne gang lov til at tage sejrstrofæet med hjem.

 

Oliver Turvey fik sin første Formel E podieplacering i Mexico E-Prix.

 

Med en 3. plads i mål reducerede Sebastien Buemi afstanden til den førende gruppe i mesterskabet.


Mexico City E-Prix, 5. afd. Formel E 2017/2018


Resultat:

1. Daniel Abt (DEU), Audi.

2. Oliver Turvey (GBR), NIO, +6,398s.

3. Sébastien Buemi (SWI), Renault, +6,615s.

4. Nelson Piquet jr. (BRA), Jaguar, +7,015s.

5. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, +7,546s

6. Mitch Evans (GBR), Jaguar, +9,050s.

 

Stillingen i FIA Formel E mesterskabet:

Kørere:

1. Jean-Eric Vergne (FRA), Techeetah-Renault, 81 points.

2. Felix Rosenqvist (SWE), Mahindra, 69 pts.

3. Sam Bird (GBR), DS-Virgin, 61 pts.

4. Sébastien Buemi (SWI), Renault, 52 pts.

5. Nelson Piquet jr. (BRA), Jaguar, 45 pts.

6. Daniel Abt (DEU), Audi, 37 pts.

 

Teams:

1. Techeetah Renault, 99 points.

2. Mahindra, 90 pts.

3. Jaguar, 74 pts.

4. DS-Virgin, 70 pts.

5. Renault, 59 pts.

6. Audi, 40 pts.


Alex Lynn var den beds placerede DS-Virgin kører efter et kalkuleret gearkasseskift. Han blev nr. 10 i Mexico City E-Prix.

 

Nelson Piquet kørte sin Jaguar i mål på 4. pladsen og teamet avancerede til 3. pladsen i den samlede stilling.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt