Efter i begyndelsen af december, at have fået
forvandlet en 2. plads i 2. afdeling af Formel E
mesterskabet til sejr, tilsmilede heldet igen den
svenske Mahindra kører, Felix Rosenqvist. I det
afgørende øjeblik under Marrakesh ePrix i Marokko,
hvor den førende Renault med Sebastien Buemi i
cockpittet skulle have benyttet sig af Fanboost,
svigtede systemet og så var Rosenqvist klar til at
vinde.
Sebastien Buemi så på episoden med en vis
pragmatisme: ”I Berlin fik jeg sejren foræret, da
Felix blev straffet, nu skete det modsatte, så det
var vel et fair payback”.
Team-fejl
Under det sidste af løbene i Berlin i sidste sæson
blev svenskeren nemlig tildelt en straftid på 10
sekunder pga. en såkaldt ”unsafe release” – dvs.
teamet efter bilskiftet gav ham startsignal, uden at
banen var fri – og derved blev hans sejr til en 2.
plads. Det var jo ikke rigtig ham, der havde begået
en fejl, men derimod en regulær team-fejl.
Og nu, i lørdagens 3. mesterskabsafdeling i
Marrakesh, førte Sebastien Buemi og han havde fået
Fanboost (dvs. han var blandt de tre deltagere, som
flest havde stemt på online inden løbet). Fanboost
betyder ca. 30 flere hestekræfter i en 5 sekunders
periode, og dem havde Buemi planlagt, at benytte i
løbets sidste fase til at forsvare sin føring og til
at få en smule afstand til den jagtende Rosenqvist.
Fanboost svigtede
”Men der skete ingenting, da jeg trykkede på
knappen,” fortalte han efterfølgende lidt
desillusioneret. For da havde han allerede taget den
planlagte alternative linje gennem et sving, og det
hul, som skulle være lukket med ekstra effekt og i
givet fald have udbygget hans forspring, var
Rosenqvist ikke sen til at udnytte – og så var
svenskeren i spidsen. Og dér blev han. Og det var jo
egentlig heller ikke Buemis skyld.
Rosenqvist havde iøvrigt fordel af, at Sam Bird i DS
raceren sidst i første stint – dvs. inden der skulle
skiftes bil – havde fået problemer med gearkassen.
Bilen skiftede hele tiden og helt uforudsigeligt
gear, så han mistede 2. pladsen til Mahindra
raceren, for siden at fastholde 3. pladsen i den
anden af de to racerbiler, der som en vis
kompensation kørte upåklageligt til målstregen.
Selvom Sebastien Buemi havde måttet give afkald på
sejren, var det for ham formentlig en lettelse at
hans e.dams Renault racer kørte problemfrit efter de
vanskeligheder, man havde oplevet ved sæsonstarten i
Hong Kong. Også set i lyset af, at rivalen Lucas di
Grassi på ny havde tekniske problemer med sin Audi,
var resultatet positivt for Buemi. Di Grassi udgik
ganske enkelt af løbet, da Audi raceren gik i stå.
Jaguar succes
Problemerne stod lidt i kontrast til, at det andet
fabriks team, Jaguar, efter sit første læreår
øjensynlig har fået helt styr på såvel fart som
pålidelighed. Nelson Piquet jr. kørte Jaguaren i mål
på 4. pladsen, alt imens Jean Eric Vergne tog
femtepladsen i sin Techeetah efter at være startet
helt nede som nr. 13. Resultatet blev desuden, at
Techeetah måtte vige pladsen for Jaguar i den
samlede stilling - det britiske team er nu på 4.
pladsen i Formel E mesterskabet.
På 6. pladsen kom José Maria Lopez, der er tilbage
igen i Formel E som erstatning for Neel Jani, som er
stoppet hos Dragon efter blot de to afdelinger, der
blev kørt i Hong Kong. Jani skal i år deltage i
World Endurance Championship hos Rebellion, hvor han
skal danne par med André Lotterer. Lotterer kører
også Formel E, men satser på klare begge dele.
Lopez skal godt nok også køre WEC – for Toyota Gazoo
Racing i LMP1 – men han forlod ikke Formel E
frivilligt, og forsøger derfor, gætter vi på, at
klare såvel det ene som det andet. Lopez virker nu
også til, at have mere mod på Formel E end Jani, der
kom meget dårligt i gang.
Og Lopez kvitterede i Marrakesh for tilliden ved at
tage 6. pladsen i sit debut løb for det nye team,
fire placeringer foran den DS-racer, som i år køres
af Alex Lynn, og ni placeringer foran Dragon team
kollegaen Jerome d’Ambrosio. Rivalisering er der i
hvert fald rigeligt af i Formel E.
José Maria Lopez fik flot comeback i Formel E for
Dragon Racing.
Ændringer i løbskalenderen
Næste afdeling af ABB FIA Formel 1 mesterskabet (ABB
er ny såkaldt titelsponsor) finder sted i Santiago i
Chile 3. februar. Og blandt andre nyheder skal
nævnes, at ePrix’et i Sao Paulo i stedet køres i
Uruguai efter ønske fra bystyret i Sao Paulo, der er
i gang med et større byggeprojekt dér, hvor løbet
skulle have fundet sted.
Desuden har borgmesteren i Montreal aflyst de to
løb, der som i fjor skulle have været sæsonfinale
også i år. Montreal kan ikke mønstre den nødvendige
økonomi – men arrangørerne af Formel E mesterskabet
arbejdet fortrøstningsfuldt videre. Efter sigende er
køen af destinationer, der gerne vil være vært for
verdens mest innovative motorsportsmesterskab,
temmelig lang. Det bliver formentlig praktiske
forhold, der afgør hvor finaleløbene nu vil finde
sted. |